Dags för uppgradering, i behov av tips!

Permalänk
Inaktiv

Dags för uppgradering, i behov av tips!

Tja gaimers och annat löst datorfolk!

Jag har länge blundat för att min ögonsten till dator har börjat få det tufft att köra nyare spel med någorlunda vettiga grafikinställningar och upplösning. Det stod nog klart redan när Bioshock lanserades och jag knappt nådde upp i 30 fps ens på löjligt låga settings och sen när jag skulle spela World in Conflict och Crysis så var det bara att lägga ner...

Jag sa dock att nu får det vara bra med denna jäkla matriella kamp som urholkar min och alla andra gaimers plånböcker....men nu efter en tid så är jag så sugen på att spela nya flashiga spel att jag nästan får spader. Men jag har ingen ekonomi att gå och köpa mig ett supersystem för 15k och gaima loss, jag vill om möjligt undersöka om min befintliga plattform är möjlig att uppgradera för att kunna hänga med utvecklingen en stund till så att jag i framtiden kan köpa mig en helt ny dator.

Min dator som den ser ut idag;

Chassie: Antec Sonata II
Prolle: AMD 64 X2 3800+
Moderkort: Abit KN8 Ultra (Inget stöd för SLI)
Minne: 2GB Corsair Value 2x1024
Hårddisk 1: Seagate S-ATA 250GB
Hårddisk 2: Seagate IDE 200GB
Grafikkort: XFX Geforce 7800 GT "Extreme" edition 256MB PCI-E
Ljudkort: Creative X-Fi Xtrememusic
Skärm: HP W2207 22" Widescreenskärm

Jag har för det mesta förespråkat nyköp av ett ordentligt system före uppgradering men det alternativet finns inte för mig nu, jag är fattig student med gaimerintresse....jag ska försöka både ha kakan och äta den här : )

Men tror ni att jag skulle kunna få liv i min burk igen om jag köper mig en piggare prolle och ett nytt grafikkort? Jag tänkte ge mig ut på begagnatmarknaden och jaga prylar om där finns en framtid för min dator.

Tar tacksamt emot tips och råd från er som kan datorer bättre än jag. Jag bugar och bockar redan i förväg för svar som är både utförliga och tydliga. God jul på er!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan du lägga ut på en uppgradering?

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Inaktiv

Hmm ja inte mycket, väldigt starkt begränsad ekonomi så jag får nog ut på begagnatmarknaden och jaga prylar om datorn ändå bedöms ha en liten framtid.

Men säg upp till 3000kr som absolut max

Permalänk
Medlem

Skulle köpt ett 8800GT och en ny processor.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Vilken processor tänker du på då?

Permalänk
Medlem

Ingen specifik. Köp den bästa du hittar för 1000 spänn

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hittar du en processor till Socket 939, ta då en opteron processor. Och som Mellis köp oxå ett 8800GT kort.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Inaktiv

Jag har precis fått klart för mig att man inte kan köpa sig en socket 939 processor längre...känns ju lite tungt! Men jag ska gå på jakt!

Men jag har börjat klura på om det inte är bättre att köpa ett modernare mobbo så att man kan köra en modernare prolle...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Inaktiv

Tack för länken, den var kanonbra! Men vilken opteronprolle hade du själv valt som uppgradering mot min befintliga?

Permalänk
Medlem

Den som är under en tusen lapp, då har du råd med ett 8800GT grafikkort.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Inaktiv

Är det en AMD Opteron 146 2.0GHz FSB1000 Box du menar då som ligger strax under 1000lappen? Är det en mycket piggare prolle än den Athlon x2 prolle jag har idag?

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=65040