Permalänk
Medlem

Vård av skinnjacka?

Som julklapp av min bror fick jag en skinn jacka som endast gjorts i 1000 exemplar.
han tänkte ta den själv men den var för stor så då fick jag den eftersom jag länge gått och sneglat på skinnjackor, är en cheva special jacka som dom erbjöd honom eftersom han äger en gammal nova.

eftersom det är en fin jacka vill jag självklart att den skall hålla sig så! så vad gör man med en skinn jacka för att den skall hålla sig?

kan tänka mig att man kanske ska gnida in skinnet i någon olja eller fett eller dylikt?

alla andra tips är välkomna!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

tror nästan om det är okej kvalla så håller den hela livet utan att du behöver bry dig. tror nog foder, dragkedjor och allt annat slits ut före skinnet

Permalänk
Medlem

det är bra kvalite på skinnet(antar att kvalla = kvalite?). tänkte ju på att skor gjorda av skinn och såna där material måste impregneras eller gnidas in med tex älg fett eller liknande. kanske inte gäller jackor då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

har en 35+ år gammal skinjacka som fungerar bra, förutom fodringen och dragkedjorna då som är helt förstörda, men skinnet är det fortfarande nästan inget fel på, bara lite slitet på armbågarna efter att jag ålat mig fram på asfalt i ösregn... jag har aldrig smörjt in den med något och tror inte att den förre ägaren heller gjort det. men det beror väll helt på kvaliten på skinnet.

Permalänk
Medlem

låter bra, då behövs det nog inte vårdas något om jag håller mig borta från att åla mig fram i regnet på armbågarna då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

En skinnpaj ska slitas med hälsan! Den ska lukta öl och vara allmänt sliten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
En skinnpaj ska slitas med hälsan! Den ska lukta öl och vara allmänt sliten!

på så vis! bara och börja svina REJÄLT då!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem

Skinnjackor SKA va sledna. Och lukte gammal bira. . . punkt

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
En skinnpaj ska slitas med hälsan! Den ska lukta öl och vara allmänt sliten!

Beror helt på jacka till jacka vissa typer som ''vinter'' skinjackor ser inte så jättre bra utt slitna,medan lite mer vår/sommar skinjackor skall vara redigt slitna och lukta bira:P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har haft min i snart sju år... skinnet är felfritt. Jävligt najs material om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

har märkt att en skinnjacka ska inte vara knäppt, iallafall inte en sån tung(tjockt skinn) jag har, ser hel skumt ut när man sätter sig ner när den veckar ut sig. ser ut som man har bölder eller en rejäl öl mage. tråkigt att det blir så jävla kallt när den är öppen.
ska se om min innerjacka till cross kläderna går att modda dit i jackan? eller modda innerjackan så den inte hänger ned utanför skinnjackan ser ut som man har en liten klänning/kjol på sig eller nått.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har märkt att en skinnjacka ska inte vara knäppt, iallafall inte en sån tung(tjockt skinn) jag har, ser hel skumt ut när man sätter sig ner när den veckar ut sig. ser ut som man har bölder eller en rejäl öl mage. tråkigt att det blir så jävla kallt när den är öppen.
ska se om min innerjacka till cross kläderna går att modda dit i jackan? eller modda innerjackan så den inte hänger ned utanför skinnjackan ser ut som man har en liten klänning/kjol på sig eller nått.

En riktig skinnjacka är ju så mycket mer än bara funktion. Det är som du säger, de skall inte vara knäppta. Mitt tips är en ordentlig halsduk om det är kallt, bara att vira ett varv runt nacken och låta den hänga ner över bröstet, värmer rätt bra (eller ja, undviker nedkylning kanske är bättre beskrivet)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
En riktig skinnjacka är ju så mycket mer än bara funktion. Det är som du säger, de skall inte vara knäppta. Mitt tips är en ordentlig halsduk om det är kallt, bara att vira ett varv runt nacken och låta den hänga ner över bröstet, värmer rätt bra (eller ja, undviker nedkylning kanske är bättre beskrivet)

det är nog enklast, ibland ser man inte de enklaste svaren själv!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu kan jag ingenting om läderjackor, men palmfett som vi vårdade kängorna med i lumpen funkade ju jävligt bra.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.