Permalänk
Medlem

Helt ny dator, varm prosessor!!

Jag har precis satt ihop min nya dator :
gigabyte p35-ds4
och c2d e6850
temperaturen ligger runt 40 grader idle och kommer nästan upp i 70 i load.

är det för att datorn är ny som den e såhär varm lr har jag satt fläkten fel på något sett?

Visa signatur

e6850 || bfg 8800gts 512 || CORSAIR 2GB DDR2 Heatzink (x 2) || GIGABYTE GA-P35-DS4 P35 S-775 RAID GBLAN ATX || CORSAIR HX 620W NÄTDEL || WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB SATA || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART || Antec Nine Hundred || SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SVART

Permalänk
Medlem

Ja 70c i load är för högt så testa först att känna på kylaren om den är varm/kall, är den kall/ljumen så kanske den har dålig kontaktyta med CPUn. Så då är det bara testa montera om. Sedan vilket program kollar du temp i? Vissa program visar för högt/lågt. Så inte alltid de visar rätt.

Du ska för den delen ha max ca 58c i load för att CPUn ska må bra, max(!).

Permalänk
Medlem

jag använder everest

Visa signatur

e6850 || bfg 8800gts 512 || CORSAIR 2GB DDR2 Heatzink (x 2) || GIGABYTE GA-P35-DS4 P35 S-775 RAID GBLAN ATX || CORSAIR HX 620W NÄTDEL || WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB SATA || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART || Antec Nine Hundred || SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SVART

Permalänk
Medlem

Folk här på forumet brukar säga att coretemp är det bästa programet att se temp i, ladda ner det å se om det är skillnad i programen.

Permalänk
Avstängd

Enligt Intel TAT ligger mina kärnor på 50 idle och ca. 80 load (Ooops?). Jag har bytt ut stockkylaren till nån Zalman AlCu. Trodde det skulle bli bättre men nepp. Det är en E6600 överklockad till 3Ghz men jag har inte pillat på vcore...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Enligt Intel TAT ligger mina kärnor på 50 idle och ca. 80 load (Ooops?). Jag har bytt ut stockkylaren till nån Zalman AlCu. Trodde det skulle bli bättre men nepp. Det är en E6600 överklockad till 3Ghz men jag har inte pillat på vcore...

TAT är känt för att mäta fel, testa coretemp eller annat valfritt program å titta temp. 80c så throttlar den ju hela tiden, vilket borde göra den helt oanvändbar.

EDIT: Va noga med att ni använder rätt mängd kylpasta.

Permalänk
Medlem

jag testade med core temp och fick samma resultat... det är orginalkylare med medföljande pasta

Visa signatur

e6850 || bfg 8800gts 512 || CORSAIR 2GB DDR2 Heatzink (x 2) || GIGABYTE GA-P35-DS4 P35 S-775 RAID GBLAN ATX || CORSAIR HX 620W NÄTDEL || WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB SATA || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART || Antec Nine Hundred || SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SVART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Möllan
jag testade med core temp och fick samma resultat... det är orginalkylare med medföljande pasta

Orginal pastan är om man får säga såhär... urkass. Köp en liten tyb pasta för 50kr eller vad det kostar å byt pastan, kommer garanterat göra skillnad.

Permalänk
Avstängd

Så här såg det ut med CoreTemp:

http://img166.imageshack.us/img166/4174/coretemphh1.jpg

Ska testa på load sen också, det här var på idle.

EDIT:

Load:

http://img89.imageshack.us/img89/1927/coretemp2vp2.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Så här såg det ut med CoreTemp:

http://img166.imageshack.us/img166/4174/coretemphh1.jpg

Ska testa på load sen också, det här var på idle.

EDIT:

Load:

http://img89.imageshack.us/img89/1927/coretemp2vp2.jpg

Dax o se över din kylare o temps.
Max load temp på c2d är väl max 70c

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Dax o se över din kylare o temps.
Max load temp på c2d är väl max 70c

Har inte märkt några problem när jag spelar iaf. Spelar Crysis, UT3, COD4 m.m. utan problem. Men det är ju inte kul att det blir så varmt...

Permalänk
Medlem

jag och min kompis satte fast processorn på nytt nu och skruvade upp fläktarna på chassit till high och nu verkar det funka bra! idle e 31 och den kommer sällan upp över 50 när den e load
men kanske borde köpa en kylpasta också dådå:P

Visa signatur

e6850 || bfg 8800gts 512 || CORSAIR 2GB DDR2 Heatzink (x 2) || GIGABYTE GA-P35-DS4 P35 S-775 RAID GBLAN ATX || CORSAIR HX 620W NÄTDEL || WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB SATA || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART || Antec Nine Hundred || SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SVART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Har inte märkt några problem när jag spelar iaf. Spelar Crysis, UT3, COD4 m.m. utan problem. Men det är ju inte kul att det blir så varmt...

Din cpu mår inte bra av att arbeta i tempraturer över 70c....den går mot döden om den ligger över 70c när du jobbar me den.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Orginal pastan är om man får säga såhär... urkass. Köp en liten tyb pasta för 50kr eller vad det kostar å byt pastan, kommer garanterat göra skillnad.

Skitsnack. Några få grader på sin höjd.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5989&page=11

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Monterade en 6750 igår och den ligger på 27 i idle och runt 40 i load på 3.2GHz med original Vcore och boxfläkt, så dina temps är inte att leka med.

Gör om, gör rätt!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Skitsnack. Några få grader på sin höjd.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5989&page=11

Ja plus då att du glömmer det att det är stor skillnad på hurpass de olika pastorna är i konsistens. Den pastan som kommer med boxade CPUs är ju stenhård. Inte en chans i världen att den kan pressas ut till ett fint lager som ligger jämnt. Vilket vilken annan pasta som hällst klarar, med undantag av vissa speciella preparat. Så ja det KAN göra en otrolig skillnad om man har otur/tur(?). Så gör om gör rätt är nog vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Både AMD och och intel har en mjuk pasta. Det enda hårda jag sett är thermal pads, och den smälter vid uppvärmning. Var populär på kylare till socket A, så det är några år sedan
Intel hade något som mest liknade sotad aluminiumfolie till socket478, men även det är några år sedan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Well, det är ju som allt, alla har sina efarenheter och uppfattningar av saker. Vad du ser som mjukt i detta fallet gör inte jag.