Permalänk
Medlem

Thermalright - Ultra 120 eller SI-128

Har läst en hel del rec~ om Thermalright och de flesta har varit bra så jag har bestämmt mig för att köpa en av dessa fast jag vet inte vilken:

Thermalright SI-128
http://www.webhallen.com/prod.php?id=78196

Thermalright Ultra-120
http://www.webhallen.com/prod.php?id=65479

ska instaleras i ett am2 system och faktorerna som kommer spela in är
vikt, storlek, kylförmåga och vad folk tycker.

/Marcus

Permalänk
Medlem

Ultran kyler processorn bättre men SI-12 kyler bra men inte lika bra som Ultran + att den blåser på moderkortet vilket är att föredra om man klockar, dock så vill man ju ha bra kylning på processorn. Valet är ditt. Finns både för och nackdelar.

Själv så skulle jag nog ta SI-128 (har radan ultran) kyler några grader sämre men den ger mycket bättre kylning till moderkortet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

hmm jag som precis skaffade ultran. :/

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Hehe jo men nu så är ju ultran egentligen bättre, beroende på vad man prioriterar. Igen av dem lär vara ett dåligt köp.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

:)... sitter och håller på med lite plugg nu. när jag är klar om 4 - 5 timmar så ska jag sova. sen imorgon ska jag ta mitt första eget! datorbygge på fem år. !
det blir noctua fläkt på thermalright ultran med lite arcticsilver 5. jag hoppas det är bra nog. har en q6600 G0 variant som jag tänkte klocka till minst 3.2 ghz. hoppades jag skulle kunna nå 3.6 med min abit ix38 kort. men vi får se.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

Har en Ultra-120 som jag lappat.

E6750 @ 3.6GHz med 1.3V: Orthos Load = 61*C
Värt 580kr + 180kr fläkt... njae, inte riktigt.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Jag kör u-120, som du ser nedan, på ett AM2-system.
Funkar skitbra, ca 28-30 idle och 40-45 full load (Noctua 1200rpm på den). Så den lär du inte bli missnöjd med iaf. (sen har jag ju iofs inte klockat min...)
SI-128 har jag inte testat själv men det är ju självklart en stor fördel att ha luftflöde mot MB, särskillt om du inte kommer kör i något välventilerat chassi eller så. Mitt är ju väldigt välventilerat så MB brukar ligga under 40 i load och det är även fast det där jävla 8800GT funkar som ett rätt bra element i lådan

Vikt och storlek... väger ju fan ett kilo och tar upp typ 45% av hela lådan Nämen du vet ju själv hur den ser ut riktig mastodont även utan fläkt, kolla i min bygglogg så har du ganska många bilder på den "in action". Mått på den finns på Thermalrights sida...

En grej jag kollade lite var hur CPU sitter på moderkortet eftersom u-120 bara kan sitta åt ett håll jämfört med CPU (pga fästanordningen). Så man kan ha fläkten åt det håll man vill osv. kan va bra att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Jag kör u-120, som du ser nedan, på ett AM2-system.
Funkar skitbra, ca 28-30 idle och 40-45 full load (Noctua 1200rpm på den). Så den lär du inte bli missnöjd med iaf. (sen har jag ju iofs inte klockat min...)
SI-128 har jag inte testat själv men det är ju självklart en stor fördel att ha luftflöde mot MB, särskillt om du inte kommer kör i något välventilerat chassi eller så. Mitt är ju väldigt välventilerat så MB brukar ligga under 40 i load och det är även fast det där jävla 8800GT funkar som ett rätt bra element i lådan

Vikt och storlek... väger ju fan ett kilo och tar upp typ 45% av hela lådan Nämen du vet ju själv hur den ser ut riktig mastodont även utan fläkt, kolla i min bygglogg så har du ganska många bilder på den "in action". Mått på den finns på Thermalrights sida...

En grej jag kollade lite var hur CPU sitter på moderkortet eftersom u-120 bara kan sitta åt ett håll jämfört med CPU (pga fästanordningen). Så man kan ha fläkten åt det håll man vill osv. kan va bra att veta.

Ok tack för hjälpen blir nog en u-120.
Har en fråga ang u-120 och am2 system, har läst någonstans att man måste köpa en AM2 fästanordning separat. Stämmer detta? om ja vart köper jag denna.

Läste detta här:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=591&page=5

"Kompatibilitet Intel LGA775 och AMD K8 (sockel 754, 939, 940) samt AM2 med en fästanordning som man måste köpa separat."

Hur gjorde du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
Ok tack för hjälpen blir nog en u-120.
Har en fråga ang u-120 och am2 system, har läst någonstans att man måste köpa en AM2 fästanordning separat. Stämmer detta? om ja vart köper jag denna.

Läste detta här:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=591&page=5

"Kompatibilitet Intel LGA775 och AMD K8 (sockel 754, 939, 940) samt AM2 med en fästanordning som man måste köpa separat."

Hur gjorde du?

Glömde bort det...finns ju två versioner av u-120....med och utan "extreme" på slutet (4 eller 6 heatpipes, 6 med extreme då). Jag har extreme-varianten.
På min version så följde det iaf med fästanordning till AM2 vilken också är betydligt mycket bättre än den till Intel-sockets då den sitter bättre.
Här är info om extreme:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5941&page=7

Permalänk

Lånar tråden lite..
Hur går det till när man installerar en fläkt till Thermalright ultra 120?
Köper man en fläkt, stoppar in den och kör?
Eller hur ska man gå tillväga mer exakt?

EDIT: hittade lite info: "För att montera fläkten används speciella ståltrådsklämmor som hakar i kylaren och håller fläkten på plats."
Låter lite för krångligt för mig. Köper hellre än Noctua NH-U12F som har en färdigmonterad fläkt. Edit: hoppsan, fläkten i Noctua är tydligen inte färdigmonterad..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Köper man en fläkt, stoppar in den och kör?
Eller hur ska man gå tillväga mer exakt?

Hur gör man annars? kör, stoppar in, köper? eller stoppar in, köper, kör?
"I think you need to be more explicit in step two..." (som den kända serien).. det är väl "stoppar in" som va frågan?

Du ska verkligen inte välja kylning utefter vilken som har färdigmonterad/lättmonterad fläkt, känns som det minsta problemet
Fläkten på u-120 är larvigt enkel att installera (vilket den säkert är på NH-U12F också)... sätt i ståltrådarna (finns hål du stoppar in dem i) och snäpp dit fläkten, tar max 2 minuter.

Thermalright har bruksamvisning till, finns även bildbreskrivning på deras hemsida...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Hur gör man annars? kör, stoppar in, köper? eller stoppar in, köper, kör?
"I think you need to be more explicit in step two..." (som den kända serien).. det är väl "stoppar in" som va frågan?

Du ska verkligen inte välja kylning utefter vilken som har färdigmonterad/lättmonterad fläkt, känns som det minsta problemet
Fläkten på u-120 är larvigt enkel att installera (vilket den säkert är på NH-U12F också)... sätt i ståltrådarna (finns hål du stoppar in dem i) och snäpp dit fläkten, tar max 2 minuter.

Thermalright har bruksamvisning till, finns även bildbreskrivning på deras hemsida...

Hehe ja, "stoppar in" är frågan.

Okej. Men då är frågan om thermalrighten får plats i mitt chassi/på mitt moderkort, den är ju så enormt stor..
Och måste man ta ut moderkortet ur chassit när man ska installera kylaren?
Du ser mina komponenter i sign..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hehe ja, "stoppar in" är frågan.

Okej. Men då är frågan om thermalrighten får plats i mitt chassi/på mitt moderkort, den är ju så enormt stor..
Och måste man ta ut moderkortet ur chassit när man ska installera kylaren?
Du ser mina komponenter i sign..

Jadu, kylflänsen är 160mm hög och ditt chassi är väl 20,5 djupt eller så... sen måste man ju dra bort lite för diverse avstånd framför och bakom MB, men det lär väl funka... sök på det i forumet, så hittar du säkert någon

Moderkortet funkar den säkert, här är listan, inget ASUS som inte funkar verkar det som:
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/mcl/u...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Jadu, kylflänsen är 160mm hög och ditt chassi är väl 20,5 djupt eller så... sen måste man ju dra bort lite för diverse avstånd framför och bakom MB, men det lär väl funka... sök på det i forumet, så hittar du säkert någon

Moderkortet funkar den säkert, här är listan, inget ASUS som inte funkar verkar det som:
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/mcl/u...

Heliga guds moder..
Det är typ 17 cm från moderkortet till chassiväggen.. det blir lite tajt då ^^
Blockerar inte mojängen hela luftcirkulationen i burken?
Den kommer blockera den bakre chassifläkten och halva burken i övrigt.. som att sätta en fet vägg tvärsöver hela burken i mitten.

Noctua NH-U12F är säkert mindre och lättare att installera..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Heliga guds moder..
Det är typ 17 cm från moderkortet till chassiväggen.. det blir lite tajt då ^^
Blockerar inte mojängen hela luftcirkulationen i burken?
Den kommer blockera den bakre chassifläkten och halva burken i övrigt.. som att sätta en fet vägg tvärsöver hela burken i mitten.

Noctua NH-U12F är säkert mindre och lättare att installera..

Jepps, då blir det rätt right, men so what?! =P Får den plats så...
Noctua är ju 155 så det är 5mm som kommer skilja. Och den blockerar ju inte luftflödet, hela jävla grejen är ju att luft SKA flöda igenom den, annars blir det ju ingen vidare kylning... Så om den får plats, vilken du nu köper, så spelar det ju ingen roll om den går upp ända till väggen, det är ju inte en solid klump, det är ju ett "galler" som luften SKA dras igenom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Jepps, då blir det rätt right, men so what?! =P Får den plats så...
Noctua är ju 155 så det är 5mm som kommer skilja. Och den blockerar ju inte luftflödet, hela jävla grejen är ju att luft SKA flöda igenom den, annars blir det ju ingen vidare kylning... Så om den får plats, vilken du nu köper, så spelar det ju ingen roll om den går upp ända till väggen, det är ju inte en solid klump, det är ju ett "galler" som luften SKA dras igenom!

Aha ok ^^
Men jag ska nog inte köpa en ny CPU kylare för man måste skruva loss hela moderkortet när man ska installera det, det blir alldeles för krångligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Aha ok ^^
Men jag ska nog inte köpa en ny CPU kylare för man måste skruva loss hela moderkortet när man ska installera det, det blir alldeles för krångligt.

Varför är du så förbaskat rädd för att montera en kylare som kräver att man tar ut moderkortet ur lådan? Det är väl bara push-pin metoden som inte kräver det... de flesta andra kräver nog att man tar ut mobot. Dessutom kan du lika gärna köra med stockkylningen om du nu vägrar sätta dit något annat än push-pin!

Permalänk

Jag fick plats med Thermalrighten i min Sonata III och den är lika bred som ninehundred. Kör med en Noctua, funkar grymt bra. Idlar på under 30 och har inte kommit över 45 på full. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Varför är du så förbaskat rädd för att montera en kylare som kräver att man tar ut moderkortet ur lådan? Det är väl bara push-pin metoden som inte kräver det... de flesta andra kräver nog att man tar ut mobot. Dessutom kan du lika gärna köra med stockkylningen om du nu vägrar sätta dit något annat än push-pin!

lol, för isåfall måste jag ta loss hårddisken, alla 5 miljioner strömkablar, grafikkort, ljudkort, nätagget, lossa själva moderkortet, och sätta dit själva CPU kylaren.
För mig tar det typ 1 timme att sätta fast ett grafikkort, eftersom jag är en pedant och amatör på datorhårdvara.
Så det skulle nog ta några veckor för mig att göra det hela, bara för att få lite lägre temps.

Hehe aja, nu är jag kanske lite för negativ..

Permalänk
Medlem

Säger det än en gång, Scythe Infinity/Mugen behöver du INTE ta ut moderkortet för att installera! Och den kyler minst sagt bra! Fläkten är temperaturkontrollerad och när jag kollade imorse så snurrade den vid 700 varv per minut(Ohörlig) och ändå var cpun bara 25*c!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Säger det än en gång, Scythe Infinity/Mugen behöver du INTE ta ut moderkortet för att installera! Och den kyler minst sagt bra! Fläkten är temperaturkontrollerad och när jag kollade imorse så snurrade den vid 700 varv per minut(Ohörlig) och ändå var cpun bara 25*c!

Måste man verkligen inte sätta några stödbrickor bakom moderkortet?
Är det samma sak med scythe ninja plus rev. b?

Permalänk
Medlem

Inte för att låta sur men köp en färdig byggd Hp eller Dell nästa gång....

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Scythe säger att man inte behöver ta ut moderkortet när man installerar Infinity/Mugen och Ninja Plus Rev. B
Men enligt dem flesta recensioner som jag har läst så måste man ta bort det ändå, för annars blir det nästintill omöjligt att installera pga. utrymmesbrist.