Permalänk
Medlem

Byta ut fläktar Antec p182

Har en fråga angående fläktarna på Antec p182

De är rätt så högljudda på medium men framförallt på high när man kör dem. Tänkte att jag kunde byta ut dem mot 1300 RPM Noctua 120 Mm fläktar.

Tycker ni det är en bra ide ?
Det är nämligen så att jag beställde fläktstyrning som var DOA strax efter att jag skickade iväg den för reparation upptäckte jag att jag aldrig kommer kunna använda fläktstyrningen då datorn är redan "varm" trots alla fläktar inställda på min.

På sommaren kommer det vara 28 grader på mitt rum så det lär inte vara någon ide att använda sig av en fläktkontroll.

Är det en bra eller dålig ide att byta ut de fläktar som följer med lådan för att få en tystare låda ?

Tänkte främst byta ut de bakre utblåsande fläktarna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är nån vidare idé att byta ut dom... skit nöjd med ljudet

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Re: Byta ut fläktar Antec p182

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Har en fråga angående fläktarna på Antec p182

De är rätt så högljudda på medium men framförallt på high när man kör dem. Tänkte att jag kunde byta ut dem mot 1300 RPM Noctua 120 Mm fläktar.

Tycker ni det är en bra ide ?
Det är nämligen så att jag beställde fläktstyrning som var DOA strax efter att jag skickade iväg den för reparation upptäckte jag att jag aldrig kommer kunna använda fläktstyrningen då datorn är redan "varm" trots alla fläktar inställda på min.

På sommaren kommer det vara 28 grader på mitt rum så det lär inte vara någon ide att använda sig av en fläktkontroll.

Är det en bra eller dålig ide att byta ut de fläktar som följer med lådan för att få en tystare låda ?

Tänkte främst byta ut de bakre utblåsande fläktarna.

Det beror på vad du vill uppnå. Vill du få en tystare dator är Noctua-fläktarna ruggigt bra, det förljer med motstånd som gör att fläkten kör på lägre varvantal.

Men om du inte har ett fläktlöst nätagg så räcker det med att köra fläktkontroll på de fläktar du har nu. Nätagget kommer förmodligen låta mer än fläktarna...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Byta ut fläktar Antec p182

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocker666
Det beror på vad du vill uppnå. Vill du få en tystare dator är Noctua-fläktarna ruggigt bra, det förljer med motstånd som gör att fläkten kör på lägre varvantal.

Men om du inte har ett fläktlöst nätagg så räcker det med att köra fläktkontroll på de fläktar du har nu. Nätagget kommer förmodligen låta mer än fläktarna...

Så här ser det ut för min del just nu:

Jag äger en Noctua S12 Fläkt som följde med min noctua kylare N12.
Samt så köpte jag en separat och monterade i fronten, jag är otroligt nöjd med den, framförallt att den är tyst.
Nätaggregatets fläkt är väldigt tyst, jag har hittils aldrig kunnat höra nätaggregatet vilket är ett Corsair 620W HX.

Jag jämförde lite antecs Tricool fläktar med Noctuas fläktar och så här ser det ut:

Antec tricool: (lägsta hastighet)
Ljudnivå vid 1200 varv: 25 dB
Kapacitet: 66.2 m3/h
Varvtal : 1200 RPM

Antec Tricool vid medium
Ljudnivå 28 dB
Kapacitet: 95 m3/h.
Varvtal: 1600 RPM

Antec tricool vid maxvarv 134 m3/h, för min del uteslutet låter för mkt.

Noctua NF-S12-1200
Ljudnivå: 17 Db(A) (Svårt att jämföra med tricool då olika mått används)
Kapacitet : 81 m3/h
Varvtal : 1300 RPM

Mitt mål: Så bra kylning som möjligt till så låg ljudnivå som möjligt. (Noctuas mätresultat i dB(A) tilltalar mig bättre då den mäts i hur bra vi människor uppfattar ljudet)

Jag vill heller inte sitta och köra antec fläktar på medium eller max då de hörs. Så det lutar åt NF-S12

Dock så har det kommit upp ett nytt alternativ med högre statiskt tryck vilket borde vara bra att använda, priset är dock högre ljudnivå. Men den hade jag gärna använt på kylaren till processorn.

Permalänk

Gör som jag då. Jag har tre Noctua (http://www.webhallen.com/prod.php?id=65694) varav två har fått motstånd. Kör dessutom alla tre på fläktkontroll. Det enda jag hör i min dator är diskarna som ligger i varsin Scythe QuietDrive.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocker666
Gör som jag då. Jag har tre Noctua (http://www.webhallen.com/prod.php?id=65694) varav två har fått motstånd. Kör dessutom alla tre på fläktkontroll. Det enda jag hör i min dator är diskarna som ligger i varsin Scythe QuietDrive.

Det får nog bli 3 st till Noctua S12 då

Men jag har en fråga till dig, vad är poängen med fläktkontroll till fläktar som du redan kör med det medföljande motståndet ?

Permalänk

Jag hörde dom litegrann
Den enda jag inte kör med motstånd är den i baken. Dom andra två hjälper bara till att öka draget lite. Testade att köra utan dom och den blev en markant skillnad.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1