Sälja prylar med kvitto :/

Permalänk
Medlem

Sälja prylar med kvitto :/

Ska kanske sälja en pryl som jag köpte tillsammans med en massa andra prylar. Och då vill jag ju gärna kunna skicka med ett kvitto på prylen jag ska sälja, men på kvittot så står det ju även allt annat jag köpt samtidigt som den prylen.
Så hur ska man göra? Ska man ta en svart tuschpenna och stryka över alla de andra prylarna eller spelar det ingen roll om de finns med på kvittot?

Hur gör ni?

Permalänk

Först och främst beror det väl lite på om du längre behöver kvittot i form av garanti eller dylikt för nån av dom andra grejerna? Sen beror det väl lite på hur pass "bundna" dina andra prylar är till kvittot. Står det exempelvis serienummer, IMEI nummer eller dylikt för en viss produkt på kvittot så kanske man ska stryka just dom delarna.

Är ingen expert på området utan det är mer hur jag resonerar.

Permalänk
Medlem

Tänkte att man kunde köra kvittot i en kopiator och skicka med kopian, för en kopia måste väll också vara giltigt?

Permalänk
Medlem

Det kan du väl göra.... kör ut en kopia och streck över allat annat.

En kopia är ändå bättre än inget alls.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

varför ska du skicka med kvitto? Är det bara för att styrka att du verkligen köpt grejerna så räcker det att visa kvittot. Är det för att skicka med garanti så är det förmodligen onödigt eftersom garantier oftast bara gäller första ägaren, men det kan visserligen inte kontrolleras av butiken. Är det för att kunna styrka att affären gått rätt till mellan er så går det bra med ett handskrivet kvitto signerat av både köpare och säljare.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Kopia funkar fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
varför ska du skicka med kvitto? Är det bara för att styrka att du verkligen köpt grejerna så räcker det att visa kvittot. Är det för att skicka med garanti så är det förmodligen onödigt eftersom garantier oftast bara gäller första ägaren, men det kan visserligen inte kontrolleras av butiken. Är det för att kunna styrka att affären gått rätt till mellan er så går det bra med ett handskrivet kvitto signerat av både köpare och säljare.

För att det är garanti kvar... Men "överförs" inte den till den nya ägaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
För att det är garanti kvar... Men "överförs" inte den till den nya ägaren?

väldigt ofta så överförs inte garantin, men om du exempelvis har köpt saker kontant i en butik så kan ju butiken svårligen veta om det är du eller någon annan som köpte produkten. Om du exempelvis har köpt det via någon internethandlare så får du läsa deras villkor.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Står namnet på kvittot så funkar det inte, men gör det inte så går det ju eftersom man omöjligt kan spåra.

Permalänk

Mig veterligen kollar de aldrig id på en ifall man lämnar över ett kvitto. Så ett namn på kvittot är nog rätt meningslöst i detta fall. Kan ju vara lite suspekt ifall det är ett tjejnamn och man är kille.

Men jag har bytt många saker åt tjejen och de har inte brytt sig.

Även när man var pojkvasker så fick morsan byta saker åt en, aldrig problem

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Varför skulle de bry sig, garantin är ju på produkten.
Säljer de en sak så skall ju garanti lämnas, om du sen ger bort den i julklapp eller säjer kvittar.

Btw, vilka affärer har ni behövt uppge namn i när ni handlat (bortsett från postorder/internet då det måste skickas givetvis)?
Jag har varit med om att Onoff höll på med sånt skumt för några år sedan, ingen aning om de fortfarande gör det dock.