Åsikter om Dustin Fujitsu Siemens?

Permalänk
Citat:

[i]U

Skönt att man hann få den för 7 995:- [/B]

eller för typ 7700 med studentrabatt..

fixade iordning den i tisdags, allt funkar kaaanooon!

Permalänk

Men faaaaaaan va surt att man missade den när priset va som bäst.. Någon som vet om Dustin kommer få in den igen? Eller om någon annan sida har den för samma pris. Känns lite dumt att betala två papp mer för att man va nån dag sen

Permalänk
Medlem

Står ju på deras hemsida att "Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

Så det verkar som du missade tåget...

Fast man vet ju aldrig om den kanske kan komma in igen, fast om de säljer den till det priset då, det är ju inte alls säkert.

Ring och kolla med dem.

Permalänk

Skulle gissa på att Dustin inte får in fler. Anledningen till det låga priset var väl att dom ville ha bort dom ifrån lagret så fort som möjligt.

Permalänk

Det där med nätagg. var ju bra!
Men min jäkel har fastnat i posten, får nog vänta tills på måndag som det ser ut.

11 jan kl 10:47 Malmö C, Försändelsen ankomstbehandlas

11 jan kl 09:03 Avvikelse Malmö S, Företagspaket adresserat till privatperson. Utkörning ingår ej. Paketet omsorteras till mottagarens Postombud. En Avi, som tas med vid avhämtning, skickas ut via brev.

11 jan kl 04:47 Malmö, Försändelsen har sorterats

10 jan kl 14:17 Stockholm Södra, Försändelsen har sorterats

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag har också köpt den här datorn. Min startar inte överhuvudtaget den är helt död. Det lät som Lolltrollet hade samma problem, Ingen som vet vad den kan bero på, lite tråkigt att behöva skicka in den direkt.
Om nån haft samma problem hittade ni nån lösning?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antzzor
Tjena

Jag har också köpt den här datorn. Min startar inte överhuvudtaget den är helt död. Det lät som Lolltrollet hade samma problem, Ingen som vet vad den kan bero på, lite tråkigt att behöva skicka in den direkt.
Om nån haft samma problem hittade ni nån lösning?
Tack på förhand!

Menar du att det inte händer någonting när du trycker på den? Den reagerar inte alltså? Säkert någon jävla kabel som har lossnat i din också då.

Permalänk
Medlem

Precis, den reagerar inte överhuvudtaget när man sätter i el kabeln (testade med en gammal som ja vet funkar oxå). Och när man slår på och av strömbrytarn både fram o baktill händer inget, Ingen lampa elr nåt lyser förutom den lilla gröna lampan där nätverkskabeln sitter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara sjukt mkt fel på den där Scaleon. Har dom låtit Samhall bygga ihop den eller?

Permalänk

Antzzor: jag ringde till den "riktige" ansvarige på fujitsu...

de hämtar datorn på måndag och lämnar den på service.

That's it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loltrollet
Antzzor: jag ringde till den "riktige" ansvarige på fujitsu...

de hämtar datorn på måndag och lämnar den på service.

That's it.

Min startar inte heller!!! Öppnade lådan och kan konstatera att "ett gäng" kontakter inte sitter där dom ska. Kabinettet med hårdiskarna ligger löst i lådan + att en av strömkontakterna på ena hårddisken ser ut att ha "smält". En fläkt ligger lös. Sata-kontakterna på moderkortet är trasiga (2 av 4).

Vilket junk!

Ringde supporten. Är tvungen att själv skicka tillbaka och betala för frakt av datorn till Linköping. 10 arbetsdagar får jag räkna med att vara utan datorn.

Kan säga att jag är missnöjd med denna leverans och deras sätt att hantera ärendet hittills.

Detta sa jag till killen i supporten som har lovat att jag ska bli uppringd av någon "ansvarig", då han inte kan göra något.

Jag kan jämföra detta med en nätverkshårddisk som jag reklamerade från Iomega. Den modell jag köpte och som det var fel på hade utgått. Då skickade dom modellen värre med DHL och tog den trasiga i retur! Ett bra exempel på hur en kundsupport kan fungera.

Återkommer med hur allt löser sig.

Loltrollet, vem är den "riktige" ansvarige? Skulle också vilja ha ett ord med denna.

Permalänk
Medlem

Ok men dem kommer alltså o hämtar den??? när ja ringde deras support o ja lämna en felanmälan sa dem att ja skulle skickade den till adress bla bla bla och att ja själv skulle få stå för frakten. Hur fan fick du dem att komma o hämta din?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antzzor
Ok men dem kommer alltså o hämtar den??? när ja ringde deras support o ja lämna en felanmälan sa dem att ja skulle skickade den till adress bla bla bla och att ja själv skulle få stå för frakten. Hur fan fick du dem att komma o hämta din?:D

Hej!

Enligt konsumentköplagen paragraf 26 framgår detta:
"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren."

Detta avser om något är fel på varan, som det verkar vara i ditt fall. Om en omleverans kan ses oskälig kan alltid diskuteras, men fraktkostnaderna för säljaren när hela datorn kostar 8 000 kr får ses som ringa och därmed i mina ögon något säljaren ska avhjälpa dig med, kostnadsfritt.
Påpeka detta för försäljaren, om han trilskas kan du påpeka att konsumentköplagen är tvingande svensk lagstiftning och står över alla avtal och paragrafer Fujtisu Siemiens själv har.

Permalänk
Medlem

Sitter nu med min Scaleo och skriver här. Har ju äntligen fått den att fungera efter att på egen hand fått bryta plomberingen på chassit och koppla in SATA-kabeln. Däremellan har ett antal timmar av Vista-installering fram och tillbaka utförts. Väldigt märkligt att det varit så mkt fel på den här modellen...tycker ni inte? Typ 80 % av oss som köpt den har ju haft problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brysk
Sitter nu med min Scaleo och skriver här. Har ju äntligen fått den att fungera efter att på egen hand fått bryta plomberingen på chassit och koppla in SATA-kabeln. Däremellan har ett antal timmar av Vista-installering fram och tillbaka utförts. Väldigt märkligt att det varit så mkt fel på den här modellen...tycker ni inte? Typ 80 % av oss som köpt den har ju haft problem.

Du får vad du betalar för. Skulle du betalat normalpriset 18000kr så skulle datorn funka prima;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

80% har inte haft fel på sina... har packat upp 2 av 3 hittills och båda funkar 100% utan missöden.. men varje ex som det är fel på är ett fel för mycket... tråkigt för dem som har drabbas..

Permalänk

Ni som har problem ska ringa:

08 58 888 200

Fujitsu Siemens växeln.

Där ska ni presentera ert ärende (och INTE komma till kundsupport), och berätta för dem att ni vill prata med någon ansvarig.

Jag gjorde detta.. snackade med en ansvarig och han sa direkt att de hämtar datorn på måndag och den lämnas in på reperation.

Synd att den skulle strula, för detta är en monsterdator (har ett 8800GT OC som väntas på att installeras).

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brysk
Sitter nu med min Scaleo och skriver här. Har ju äntligen fått den att fungera efter att på egen hand fått bryta plomberingen på chassit och koppla in SATA-kabeln. Däremellan har ett antal timmar av Vista-installering fram och tillbaka utförts. Väldigt märkligt att det varit så mkt fel på den här modellen...tycker ni inte? Typ 80 % av oss som köpt den har ju haft problem.

Vad är det för snack... Jag köpte 2 stycken och de har fungerat klanderfritt.
Det du kallar plombering tycker jag mer liknar en markering att den är testad och klar, men vad vet jag (förutom att garantin fortfarande gäller).
Att behöva stoppa i en SATA-kabel som har lossnat i frakten är iof trist, men inte speciellt avancerat.

Ni som har apparater som verkar vara helt döda...verifiera att 20/24 pins kontakten är fastsatt i moderkortet...samt att det är ytterligare en sladd som har 4 pins som också ska sitta intryckt i moderkortet (ofta i närheten av processorn). Om exempelvis 4-pins kontakten inte är isatt så startar datorn 1-2 sekunder, för att därefter dö. Det problem som Loltrollet verkar ha.

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk

Manor, under 1 veckas tid så har jag kunnat starta min dator 3 gånger.. inte mer än det. Men när den väl startat så har den varit igång 1-4 sekunder för att sedan dö..

Permalänk
Medlem

Även jag har haft problem med min Scaleo Xi 2530. Hårddiskarna låg lösa, den ena under och den andra ovanpå ljud-kortet. Ena SATA-kabeln var ur, den andra trasig. Lånade SATA-kabeln från DVD-ROM men lyckas ändå inte få maskinen att fungera. Har installerat om typ 5ggr från HD o 2ggr från DVD. Ljudkortet verkar ha gått sönder. Tangentbordet fungerade inte till att börja med (verkar ha varit ngn konflikt). Så det blir till att ringa Dustin alt. Fujitsu-Siemens och kräva att de skickar en ny maskin.

Vid om-installation från DVD sparas de gamla windows-filerna i en katalog som heter Windows.old - denna är på ca 11Gb.

"Bror-Duktig-tips" till alla som funderar på att meka inuti sin maskin: Använd handledsband (ca 50kr) för att undvika skador pga statisk elektricitet. Annars är det stor risk att garantin ryker.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=54289
http://www.dustinhome.se/pd_5007610029.aspx

Permalänk
Medlem

Jag och några vänner slog till och köpte ett gäng av dessa .., 5 av 5 går utan problem , dock var det första vi gjorde var att sätta hårdiskarna i raid 0 config och formatera om dem...

Visa signatur

Ncase M1 V5, Intel Core i7-6800K, X99E-ITXac, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Evga GTX 1080 founders edition Hybrid Cooler, Samsung 970 PRO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB, Samsung 860 QVO 1TB, Acer X34 + Oculus Rift S

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem min nya super sexiga scaleo som funkar problem fritt änsålänge.

Men undrar lite:

Kan man köra 2 grafikkort i sli me detta moderkortet?
Rekomenderas uppgradering av ram? Vilken sort?
Måste ja köpa till en konverter för att avnända front ljudkortets mic utgång?

Permalänk
Medlem

Med det moderkortet kan du inte köra SLI, finns bara en PciE 16x plats.

Ska du inte klocka är det väl tveksamt om du märker någon större skillnad mellan 800Mhz minnen och de 667Mhz som sitter i nu.
Vet inte på rak arm om moderkortet kör snabbare minnen än 800Mhz, men det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Loltrollet,
kommer du ihåg vem du pratade med på Fujitsu-Siemens?
Har du fått din dator utbytt än?

Det verkar som om de flesta fått Scaleo Xi 2530 datorer som funkar men på vissa så sitter inte hårddiskarna ordentligt fast. För att försöka bringa mer klarhet om detta har jag några frågor som ni gärna får svara på:
1. Var allting ok med den Scaleo Xi 2530 ni köpt av DustinHome eller var det några problem?
2. Satt hårddiskarna fast eller låg de löst?
3. Satt alla kablar fast? Vilka var ur, alt trasiga?
4. Hur är hårddiskarna monterade? Sitter de med en plastskena, skruvade, annat?
5. Hur ser själva hållaren för hårddiskarna ut? Är den helt rektangulär eller är den intryckt i ovankant så att den blivit romb-formad?
6. Har det blivit några följdfel pga lösa hårddiskar?
7. Har ni varit i kontakt med Dustin / Fujitsu-Siemens? Hur har ert ärende hanterats (både positiva och negativa synpunkter önskas)? Om ni lyckats få till en hantering utöver de normala rutinerna - vem har ni pratat med (kan spara tid för andra i samma situation)?

Permalänk

Har en fråga angående dessa.

Vad jag förstått så är Windows Vista "installerat" på datorerna från start när man får dom. (eller nån recovery skiva med vista... i alla fall är det vista på datorerna).

Om man nu vill ha XP istället, ska man då formatera datorerna och får man med drivrutiner till allting separat eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iraniator
Har en fråga angående dessa.

Vad jag förstått så är Windows Vista "installerat" på datorerna från start när man får dom. (eller nån recovery skiva med vista... i alla fall är det vista på datorerna).

Om man nu vill ha XP istället, ska man då formatera datorerna och får man med drivrutiner till allting separat eller hur fungerar det?

Du får med allt du behöver för att formatera om datorn med vista i cd form förutom nvidias drivrutiner vilka bör uppgraderas i vilket fall...

Vet inte säkert hur det ligger till med om drivrutinerna på cd skivorna fungerar med xp eller ej, men alla drivrutiner finns att ladda hem ifrån respektive tillverkares hemsida (creative,Nvidia och Realtek)

Visa signatur

Ncase M1 V5, Intel Core i7-6800K, X99E-ITXac, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Evga GTX 1080 founders edition Hybrid Cooler, Samsung 970 PRO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB, Samsung 860 QVO 1TB, Acer X34 + Oculus Rift S

Permalänk
Medlem

Jag ringde till växeln och presenterade mitt ärende och bad att få prata med någon ansvarig och kopplades då vidare till någon Peter Englund tror jag han hette.
Men han sa bara att eftersom jag har en sån "return to base"(elr nåt sånt hette de) garanti så blir jag tvungen att skicka den till dem och att man kan inte göra något annat. Även efter att jag nämnde att jag vet andra som fått sin hämtad.

Permalänk
Medlem

Vi verkar ju vara några stycken som fått problem med våra nyinköpta Scaleo Xi 2530. Synd på en så bra maskin.

Jag har själv jagat Dustin o Fujitsu-Siemens idag. Fick till slut tag på Per Rydberg på F-S via växeln. Han tog tag i det hela och beställde en kostnadfri upphämtning i mitt hem för transport till InfoCare som är den partner F-S använder för reparation.

Jag pratade sedan med Teknikern på InfoCare och han verkar sjyst. Han ska försöka laga min maskin, installera all programvara och testa så att allt funkar samt säkra fast hårddiskarna innan han skickar tillbaks pc:n. Är det alltför mycket trasigt så förmodar jag att de byter hela burken. Det kan ju ta några dagar beroende på hur mycket som är trasigt....

Jag skrev en lista på allt som jag misstänker är trasigt samt vad jag själv gjort och la ner den i datorkartongen. Jag har även mailat detta till Dustin kundtjänst och skrev att jag vill ha garantitiden förlängd med den tid som reparationen tar.

Lycka Till ni andra som råkat ut för detta bekymmer pga att hårddiskarna inte sitter riktigt fast! (Vilket onödigt skit-fel!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orca1234
Vi verkar ju vara några stycken som fått problem med våra nyinköpta Scaleo Xi 2530. Synd på en så bra maskin.

Jag har själv jagat Dustin o Fujitsu-Siemens idag. Fick till slut tag på Per Rydberg på F-S via växeln. Han tog tag i det hela och beställde en kostnadfri upphämtning i mitt hem för transport till InfoCare som är den partner F-S använder för reparation.

Jag pratade sedan med Teknikern på InfoCare och han verkar sjyst. Han ska försöka laga min maskin, installera all programvara och testa så att allt funkar samt säkra fast hårddiskarna innan han skickar tillbaks pc:n. Är det alltför mycket trasigt så förmodar jag att de byter hela burken. Det kan ju ta några dagar beroende på hur mycket som är trasigt....

Jag skrev en lista på allt som jag misstänker är trasigt samt vad jag själv gjort och la ner den i datorkartongen. Jag har även mailat detta till Dustin kundtjänst och skrev att jag vill ha garantitiden förlängd med den tid som reparationen tar.

Lycka Till ni andra som råkat ut för detta bekymmer pga att hårddiskarna inte sitter riktigt fast! (Vilket onödigt skit-fel!)

Suck, jag hoppas verkligen inte det är något fel på min burk som jag skall hämta upp på posten imorgon *håller tummarna*

Hoppas du snabbt får tillbaka din burk.

Visa signatur

Besök Gothenburg Guide för att hitta fakta om Gothenburg hotels, Gothenburg restaurants och mycket mera!

Permalänk

Sitter nu framför TV-n och surfar med min nya Scaleo som nu funkar fint.

När jag idag packade upp datorn skramlade det till och jag viste att något var löst där inne. Innan jag kopplade in den så öppnade jag lådan för att se vad det var, och till min stora förvåning såg jag hur hårddiskarna låg nere vid moderkortet.
Hela enheten där de 2 diskarna är låg löst, skruven som ska hålla den på plats måste tydligen köpas sepparat. Jag var ju lite orolig då den hade dragis ut alla kablar och böjt några pins där hdd sitter på moderkortet, kablarna till power knappen var ju också utdragna.

Men jag lyckades koppla ihop allt och den fungerade direkt när jag tryckte på knappen. Har dock kabeln till minneskortsläsaren i handen och undrar var den ska sitta :).. Ingen fara med hårddiskarna vad jag kan se i alla fall.

Tycker dock att datorn hänger sig ibland i några sekunder, det är just det jag är orolig över. Kan det vara något som har blivit skadat? Låter dock inte som ett sådant fel borde visa sig i dem formerna.

EDIT: Nu när jag har använt datorn lite mer så tycker jag att disken där win. ligger är nog lite för seg. Det tar 2 minuter att kopiera dit 2 Gig och då från C: till E: vilket är samma hdd.
Upplever ni andra att disken är seg eller?

En sak till. uTorrent funkar dåligt för mig. Nedladdningshastigheten hoppar mellan 0 och 7 MB/s hela tiden. Aldrig sett fenomenet förr. Någon inställning i Vista kanske eller?