Time Capsule ny router från Apple

Permalänk
Melding Plague

Time Capsule ny router från Apple

På Macworld har Apple introducerat en ny router med namnet Time Capsule. Det är dock mer än en vanlig router och innehåller även en NAS-server på upp till en terabyte i lagringskapacitet och 802.11n-stöd.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur mycket den presterar också.

Fast jag skulle nog föredra en gammal dator med dual NICs och pfSense eller liknande ändå

Permalänk

mja den hade vart intressant för ca 1000 eller mindre... Dock lite kul om det funkat med usbhubb och flera externa hdds till NAS

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

Är det något Apple är duktiga på är det och ta överbetalt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Ser ut som design gått före funktion med bara en LED för av/på.

Intressant att den kan fungera som en NAS-enhet, men hade hellre sett att den kom utan disk, så kunde man själv om man ville koppla en disk till USB, Firewire eller eSATA om man skulle vilja det.

Det skulle göra den billigare, och de som inte har behov av disk, skulle få en tystare router.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Ser ut som design gått före funktion med bara en LED för av/på.

Intressant att den kan fungera som en NAS-enhet, men hade hellre sett att den kom utan disk, så kunde man själv om man ville koppla en disk till USB, Firewire eller eSATA om man skulle vilja det.

Det skulle göra den billigare, och de som inte har behov av disk, skulle få en tystare router.

Nja dem har nog tänkt helt rätt, detta är avsätt för "svensson", svensson går inte till sin nas och kollar ifall trafiklampan blinkar, han vill bara att det funkar.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Ser ut som design gått före funktion med bara en LED för av/på.

Intressant att den kan fungera som en NAS-enhet, men hade hellre sett att den kom utan disk, så kunde man själv om man ville koppla en disk till USB, Firewire eller eSATA om man skulle vilja det.

Det skulle göra den billigare, och de som inte har behov av disk, skulle få en tystare router.

Denna router är förmodligen exakt likadan som deras airport extreme BS där den ensamma lilla lampan har flera funktioner på en gång.
Det går även att ändra vad denna lampa skall visa med programvaran som följer med.

Desstom är airport extreme exakt det du frågar efter. USB port utan HDD.

Min airport extreme har bättre räckvidd än vad min WRT54GL har så jag är nöjd men den interna antennen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Låter som något för mig, ska skaffa en ny extern hårddisk och med den här får jag dessutom en 802.11n router som jag kan koppla in skrivaren till (en till hårddisk om jag skulle vilja det).

Då kan jag alltså komma åt all media på den trådlöst och göra trådlösa backuper, skriva ut trådlöst samt sync:a med ex. Apple TV och spela upp mediafiler som ligger på den (filmer etc.)

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig produkt. Alla i nätveket kan trådlöst komma åt filer, göra backup och skriva ut via usb porten.

Permalänk
Medlem

Om du enbart vill ha en Apple router. Gå och köp Airport Extreme.
Time Capsule = Airport Extreme + Hårddisk

Permalänk
Medlem

Den enda nyheten jag ser är backupen. One-click filöverföring. Låter som en perfekt komplementvara för min farsa som använder Time Machine.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

trevlig pryl men dock lite överprissatt i mina ögon oxå tyvärr.
vad jag lackar mest på är att tillverkare överlag (gäller ju apple, dell etc) är duktigt bra på att ta betalt för HD/ram-minne.

På datorbutiken går det ju att få tag på en 1TB sata-disk för 2160:-
Billigaste 500gb för 830:-.
Ger en skillnad på 1330:-.

4800-2900=1900:-
Så redan på disken 500->1Tb så lyckas dom trigga upp priset nästan 600:- extra... vilket får en att undra hur mycket överpris dom tar ut för 500gb-disken från början oxå

På sin hemsida skriver dom ju dock "500GB or 1TB 7200-rpm Serial ATA server-grade hard disk drive", om det nu är nån som vet vad dom syftar på med detta?

Men sant, för "svensson"-konsumenter som bara vill köpa något som funkar out-of-the-box verkar det ju trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
trevlig pryl men dock lite överprissatt i mina ögon oxå tyvärr.
vad jag lackar mest på är att tillverkare överlag (gäller ju apple, dell etc) är duktigt bra på att ta betalt för HD/ram-minne.

På datorbutiken går det ju att få tag på en 1TB sata-disk för 2160:-
Billigaste 500gb för 830:-.
Ger en skillnad på 1330:-.

4800-2900=1900:-
Så redan på disken 500->1Tb så lyckas dom trigga upp priset nästan 600:- extra... vilket får en att undra hur mycket överpris dom tar ut för 500gb-disken från början oxå

På sin hemsida skriver dom ju dock "500GB or 1TB 7200-rpm Serial ATA server-grade hard disk drive", om det nu är nån som vet vad dom syftar på med detta?

Men sant, för "svensson"-konsumenter som bara vill köpa något som funkar out-of-the-box verkar det ju trevligt

Dom måste ju tjäna pengar också. Dom kan ju inte direkt ge bort sin hårdvara.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

På datorbutiken går det ju att få tag på en 1TB sata-disk för 2160:-
Billigaste 500gb för 830:-.
Ger en skillnad på 1330:-.

4800-2900=1900:-
Så redan på disken 500->1Tb så lyckas dom trigga upp priset nästan 600:- extra... vilket får en att undra hur mycket överpris dom tar ut för 500gb-disken från början oxå

På sin hemsida skriver dom ju dock "500GB or 1TB 7200-rpm Serial ATA server-grade hard disk drive", om det nu är nån som vet vad dom syftar på med detta?

Nu kan det ju vara så att det är någon annan i ledet från tillverkare till datorbutik som lägger på extra pengar för disken bara för att den har positionen som 'störst'. Precis som med allt annat. Tillverkningskostnaderna för bildäck för 17 eller 18 tum skiljer knappt men till slutkund är skilnaderna desto högre.

Kostar inget speciellt mera att ta fram en disk som är 750 Mb eller 1 Tb - det handlar bara om positioneringen av produkten.

Det med 'server grade' kan vara pga att den kommer att stå på dygnet runt. Seagate har ju deras ES klass tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Nu kan det ju vara så att det är någon annan i ledet från tillverkare till datorbutik som lägger på extra pengar för disken bara för att den har positionen som 'störst'. Precis som med allt annat. Tillverkningskostnaderna för bildäck för 17 eller 18 tum skiljer knappt men till slutkund är skilnaderna desto högre.

Kostar inget speciellt mera att ta fram en disk som är 750 Mb eller 1 Tb - det handlar bara om positioneringen av produkten.

Det med 'server grade' kan vara pga att den kommer att stå på dygnet runt. Seagate har ju deras ES klass tex.

Behøver inte vara sant. Tillverkningskostanden før lcd tv's økar exponensiellt efter typ 60 tum.

Fælgar dock kostar ingenting i stora volymer.. kanske 50kr st før 1 miljon utav dem.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Visserligen är den dyrare än vad du skulle ge för en 500Gb hårddisk men låt oss konstatera tre saker:

1) Det är en WLAN router med stöd för 802.11n, Airport Extreme
2) Inbyggd 500Gb hårddisk, Server graded. Så går inte att jämföra med den billgaste du kan hitta på komplett eller datorbutiken.
3) Och här kommer det nog bli kommentarer. Men designen, den är både snygg och liten. Iaf min åsikt.

Och ja, du kan koppla in all extra utrustning du vill till den precis som du kan med Airport Extreme.

Permalänk
Medlem

1700 kr för 500 GB extra, det finfint med apple...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
mja den hade vart intressant för ca 1000 eller mindre... Dock lite kul om det funkat med usbhubb och flera externa hdds till NAS

om du hittar en 802.11n router med gbit portar, en USB hubb och en 500gb disk, allt i ett paket för mindre än 1000kr så kan du juh höra av dig... Tror det är fler än bara undertecknad som skulle vara intresserad av ett sådant paket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Är det något Apple är duktiga på är det och ta överbetalt.

Förvisso, deras HDDs när man köper stationära är galet prissatta, men fortfarande, ser man till vad man får här så är det ett fortfarande ett bra pris, motsvarande ASUS produkt (som inte har HDD i sig vid leverans, och inte har 802.11n eller gbit kostar ~2000kr senast jag kollade...)

Återstår nu bara att se om det går att köra Time Machine med annat än OSX, om det kommer gå att installera tredjepartsmjukvara på den (ftp/ssh/http servrar, streama media till annat än Apple produkter, mm), sen hade det juh inte varit direkt tråkigt om man kunnat lägga in OpenWRT eller DD-WRT heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor
Visserligen är den dyrare än vad du skulle ge för en 500Gb hårddisk men låt oss konstatera tre saker:

1) Det är en WLAN router med stöd för 802.11n, Airport Extreme
2) Inbyggd 500Gb hårddisk, Server graded. Så går inte att jämföra med den billgaste du kan hitta på komplett eller datorbutiken.
3) Och här kommer det nog bli kommentarer. Men designen, den är både snygg och liten. Iaf min åsikt.

Och ja, du kan koppla in all extra utrustning du vill till den precis som du kan med Airport Extreme.

Det som gjorde att jag skaffa min Airport Extreme var att den förutom att vara en av dom bästa när det gäller "täckning" också erbjöd mig att koppla in min vanliga skrivare via USB och kunna skriva ut varifrån jag än är.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Problemet med Apple är att de alltid skall ta sådana överpriser.
Men de har ju "monopol" på Apple datorer till skillnad hur det ser ut på PC marknaden.
Så det är ju förståligt att de sätter högre priser då de ändå får sålt sina datorer.

Kommer dock själv inte köpa en mac så länge de säljer sin hårvara till överpris.
Vilket är synd för de har ändå ett bra OS...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Problemet med Apple är att de alltid skall ta sådana överpriser.
Men de har ju "monopol" på Apple datorer till skillnad hur det ser ut på PC marknaden.
Så det är ju förståligt att de sätter högre priser då de ändå får sålt sina datorer.

Kommer dock själv inte köpa en mac så länge de säljer sin hårvara till överpris.
Vilket är synd för de har ändå ett bra OS...

Som sagt ge gärna förslag på en liknande produkt som har:
Gigabit Ethernet
WLAN med stöd för /n
USB-hubb
500GB/1TB hårddisk Servergrade

Hittar du det till ett billigt pris så skrik till för då ska jag köpa den på direkten.
Apple är inte särskilt dyra längre men vissa myter verkar ta tid att dö...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor
Som sagt ge gärna förslag på en liknande produkt som har:
Gigabit Ethernet
WLAN med stöd för /n
USB-hubb
500GB/1TB hårddisk Servergrade

Hittar du det till ett billigt pris så skrik till för då ska jag köpa den på direkten.
Apple är inte särskilt dyra längre men vissa myter verkar ta tid att dö...

Nja, nu syftatde jag rent allmänt. Men jag har sett Nas med 1Tb från 2300kr.
Sedan om man tycker att 2500kr är värt de extra funktionerna den har, få stå för dem.
Jag tycker inte det är prisvärt.

Nej, det är ingen myt, jag brukar följa deras stationära datorers prisutevkling. (mest för jag är intresserad av att köpa en iMac)
Och det rör sig om antalet tusenlappar dyrare, mot en hembyggd PC.

Permalänk
Medlem

-ehh.. Älskling... jag är upptagen jag håller på med en backup tilll-..---
*Slår på stora trumman*

- THE TIIIIIIME CAPSULE...

Ja..de är duktiga Apple, kommer säkert sälja som smör till alla som inte vill veta så mycket om teknologin utan bara ta en backup.

Tyvär, är man väl inte en av de den eviga förbannelsen att man verkligen vill veta vad fan grejorna gör...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Nja, nu syftatde jag rent allmänt. Men jag har sett Nas med 1Tb från 2300kr.
Sedan om man tycker att 2500kr är värt de extra funktionerna den har, få stå för dem.
Jag tycker inte det är prisvärt.

Nej, det är ingen myt, jag brukar följa deras stationära datorers prisutevkling. (mest för jag är intresserad av att köpa en iMac)
Och det rör sig om antalet tusenlappar dyrare, mot en hembyggd PC.

Som sagt, är det bara utrymme du vill ha så köp en NAS... Det här är ju en WLAN router, Gigabit Ethernet switch, USB-Hubb samt NAS i ett. Behöver du inte alla funktioner så köp den inte.

Men sitter man i tankarna att köpa en WLAN router och en extern hårddisk så blir ju detta alternativ väldigt intressant. Sen vill jag återigen påpeka att hårddisken i denna maskin är mycket bättre än en vanlig NAS vilket är viktigt när vi pratar om back-up.

Vad gäller iMac så håller jag med om att en vanlig stationär dator kan köpas både paketmässigt eller bygga själv till ett lägre pris med liknande specs.

Däremot tycker jag inte det blir riktigt rätt att jämföra pris mot pris. För vi ska inte glömma att iMac tar bra mycket mindre plats.

Så vill du ha billigt över allt annat, bygg din egna maskin. Vill du att den både ska se bra ut och ta så lite plats som möjligt. Köp en iMac.

Permalänk
Medlem

Verkar ju asskön, nörden som vill pilla kan ju alltid göra samma grej med ett itx mobbo, wlan kort och disk men nu kan rika svensson och hans dotter också göra det

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor
Sen vill jag återigen påpeka att hårddisken i denna maskin är mycket bättre än en vanlig NAS vilket är viktigt när vi pratar om back-up.

Nu ska vi inte överdriva, bara för att Apple skrivit "server-grade" på sin hemsida betyder det inte att det sitter en SAS-disk med 2 miljoner timmar MTBF-värde inuti lådan. Jag skulle tippa på att Apple använder sig av exempelvis Western Digitals RAID-hårddiskar eller Samsungs Spinpoint F1.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

nej det gör dom inte.
Det är en SAS disk med (exakt hur många vet jag ej) 2 miljoner timmar MTBF.

Western och Sonys diskar funkar ej så bra med GUID som Mac använder nu för tiden. De går segt med detta partioneringsschema.
Förr var vanliga diskar lika snabba i mac, för deras karta använde ett mer liknande MBR system då.

Disken som sitter i Time Capulse (1tb) kostar 3595:- från återförsäljare.
Information dirket från en Apple-insider.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Och det rör sig om antalet tusenlappar dyrare, mot en hembyggd PC.

Men nu börjar jag fan bli irriterad. Du kan INTE sitta och jämföra med ett jävla hemmabygge. FATTA! Ja, du kan bygga billigare själv, hurra, grattis. Men du kan ju för i helvete inte jämföra det med ett färdigt koncept. Det finns inte en Win-PC som motsvarar iMacens koncept (om du nu inte fattar vad koncept är kanske skolbänken kan vara något att vända tillbaks till) som är BILLIGARE!

...

Ja, jag håller på och slutar snusa, därav min osedvanliga ilska. Men jag börjar bli allmänt less på att folk på ett hårdvaruforum GNÄLLER som ena jävla fjortisar på ditten och datten.

Passar inte en produkt dina behov/din plånbok/din visuella smak. Tips, KÖP INTE SKITEN!!! Gah! Hur jävla tradiga får folk bli?

Nu ska jag ta en kopp kaffe och få ner abstinensen lite, grrrr...

Nej Jonathan82, mitt utbrott är inte ditt fel, utan det är en samlad idioti som får mig att ledsna, du är bara den utlösande faktorn. Jag tror verkligen inte du är en idiot, ett pucko eller ens en fjortis. Som sagt, försök att hitta en dator med samma koncept som iMac med samma prestanda som är billigare, det FINNS INTE!

Edit: Tog bort lite av det argaste. Kids, börja aldrig snusa!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
nej det gör dom inte.
Det är en SAS disk med (exakt hur många vet jag ej) 2 miljoner timmar MTBF.

Western och Sonys diskar funkar ej så bra med GUID som Mac använder nu för tiden. De går segt med detta partioneringsschema.
Förr var vanliga diskar lika snabba i mac, för deras karta använde ett mer liknande MBR system då.

Disken som sitter i Time Capulse (1tb) kostar 3595:- från återförsäljare.
Information dirket från en Apple-insider.

Sluta larva dig, det finns inga SAS-diskar i den storleken och det vore helt idiotiskt av Apple att använda sig av SAS-diskar. Och vad har hårddisken med routerns GUI att göra?

Ge dig själv ett par sådana här:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är väl bara att vänta tills de skeppas så lär det nog dyka upp en och annan recension som plockar isär den och tittar på innehållet.
Funderar starkt på att inhandla en på nästa resa till Usa.
499$ för 1TB versionen är ju inte fy skam enligt mig iaf.
Men först vill man ju se hur programvaran för windows fungerar då jag inte är sugen på att byta os
O ja jag vet att time machine bara fungerar i osx men är ju andra features med.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.