Permalänk
Avstängd

proseccor

är det stor skillnad på 2GHz och 2.2GHz funderar på att ta 2,2 men är det värt det??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommy184
är det stor skillnad på 2GHz och 2.2GHz funderar på att ta 2,2 men är det värt det??

Det handlar inte bara om "GHZ" .

Märke, modell, antal kärnor, cacheminne mm påverkar.

Jag antar att du väljer mellan

Intel C2D T7250 @ 2.0 GHZ , 2MB L2 cache, dualcore
Intel C2D T7300 @ 2.0 GHZ , 4MB L2 cache, dualcore
Intel C2D T7500 @ 2.2 GHZ , 4MB L2 cache, dualcore

Är det T7250 VS T7500 är T7500 ett solklart val om plånboken tillåter det.

T7300 VS T7500 är bara 200 MHZ skillnad, T7300 räcker men T7500 ger den där extra lilla kicken.

Permalänk

Har hört att T7300 och uppåt har någon ny funktion som inte T7250 och nedåt inte har, Men kommer faktist inte ihåg var de var. Kanske nån kan hjälpa?
Har för mig de va något som kommer finnas inkluderat i Vista så småningom!

Permalänk
Medlem

Var ligger den största skillnad?
1,6-->2-->2,2 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znok3N
Var ligger den största skillnad?
1,6-->2-->2,2 ?

Var tror du själv?

Är som sagt även beroende på mer än bara frekvensen på cpun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Var tror du själv?

Därför jag frågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znok3N
Därför jag frågar

Okej.

Förutsätter vi att det enbart är frekvensen som skiljer så har du störst skillnad där den största skillnaden är givetvis, i det fallet mellan 1,6- 2,0.

Men som str8forthakill skrev så är det betydligt mer som spelar in.

Permalänk
Medlem

Finns det exempelvis 4mb L2 cache på 1,6?

Permalänk
Medlem

Ja, Apples nya MacBook Air. Men den processorn är gjord för att bara platsa i MacBook Air.. För tillfället, alltså.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem

Jämför en Intel Celeron på 5 GHZ överklockad med en Intel C2D i stock på 1.6 GHZ. Vilken vinner tror du? Självklart spöar C2D'n skiten ur Celeron processorn oavsett klockfrekvens.

Arkitektur
Tillverkningsprocess (nm)
L1 cache
L2 cache
(L3 cache, bara på AMD Phenom)
Antal kärnor
Klockfrekvens
Klock per cykel? eller vad det nu kallas avgör också.

Det är inte bara en faktor som avgör vilken som är snabbast, alla påverkar på sitt sätt. 1331891 , det är en strömsnål Intel processor som inte riktigt slagit igenom påVmarknaden än, men visst tusan passar den i alla laptops med C2D CPU'er. vissa BIOS kanske inte har stöd för dem men med en liten flashning så går det.

lundvall91
T7300 var för bra och gjorde så att hoppet mellan T7300 och T7500 vart för litet. Medan prisskillnaen vart för stor. Så man halverade T7300's L2 cacheminne och döpte den till T7250 . Sedan fasade man ut T7300 för att få bort den från marknaden.

T7250 har 2MB L2 cache
T7300 har 4MB L2 cache

det är skillnaden, i grunden är det samma processor, skamligt att de kostar lika mycket. Prestandaskillnaden mellan dem är ganska stor då Intel C2D processorerna är beroende av mycket cacheminne.

Permalänk

Okej, Nice och veta, men inte riktigt de jag syftade på ;P men ska ta reda lite mer vad jag syftar på mot morrondagen!

Edit: De över 7300 har någon stöd för någon form av virutalisering om jag för stog de rätt. Som inte 7250 och nedåt inte har.

Och nu när vi ändå har processor tråden igång, vad blir de för märkbar skillnad mellan de nya penryn 45 nm och dagens nurvarande? Har sett att en del av dem har mer minne men är de märkbart somsagt?

/Lundvall