Har Tele2 stadsnät i Halmstad, blir Bahnhof bättre?

Permalänk
Medlem

Priset på 30/30 är redan höjt till 243 kr.

Fick svar från Bahnhof idag angående högre upload på deras 100/10 tjänst. Han sa att de håller på att kolla över detta, men att inget var klart idag.

Låter ju lovande, hoppas på en höjning efter nyår!

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel har Hitnet en intressant (?) affärsmodell som innebär att leverantörerna även får betala för trafiken deras kunder genererar internt i nätet och inte bara en månadsavgift per aktiv kund som är brukligt. Detta gör nog att ISP:erna kanske inte är så sugna på att betala för fritt blås i Hitnet = begränsat till x Mbit/s fram till avlämningen oavsett hur fet linan ut från nätet är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz
Priset på 30/30 är redan höjt till 243 kr.

Fick svar från Bahnhof idag angående högre upload på deras 100/10 tjänst. Han sa att de håller på att kolla över detta, men att inget var klart idag.

Låter ju lovande, hoppas på en höjning efter nyår!

Ja, absolut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Om jag inte minns fel har Hitnet en intressant (?) affärsmodell som innebär att leverantörerna även får betala för trafiken deras kunder genererar internt i nätet och inte bara en månadsavgift per aktiv kund som är brukligt. Detta gör nog att ISP:erna kanske inte är så sugna på att betala för fritt blås i Hitnet = begränsat till x Mbit/s fram till avlämningen oavsett hur fet linan ut från nätet är.

Oj, det där lät intressant om det nu verkligen är så? Vart har du hört det? Skulle mycket väl kunna vara en anledning till att de flesta ISP:s leverar sunkiga tjänster i Halmstad.

Vill också tilläga att jag har ändrat min uppfattning om vem som ligger bakom problemet (Leverantörerna eller Hitnet) IGEN..........

Svaret jag fick från en chef på Bahnhof (se mitt förra inlägg) vidarebefodrade jag till hitnet. Kort därefter blev jag kontaktad av hitnet som verkade ganska pissed på bahnhof som gjort ett sådant uttalande. Hitnet menar att det finns gott om kapacitet i stadsnätet. Deras mätningar visar att det är leverantörernas uppströmskapacitet som går i taket under peaktimmar. Svaret från hitnet var klart och tydligt och kunde verkligen inte motargumenteras. Vad gäller bahnhof så köper dom sin lina ner till halmstad från en underleverantör. De verkar uppenbarligen inte ha koll på hur det egentligen ligger till. Dock ska många ISP:s ha samma problem.

Det jag vill komma fram till är att ni kan vara ganska säkra på att Hitnet har kapacitet så det räcker. Bovarna i dramat är leverantörena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan

Oj, det där lät intressant om det nu verkligen är så? Vart har du hört det? Skulle mycket väl kunna vara en anledning till att de flesta ISP:s leverar sunkiga tjänster i Halmstad.

Jobbar i branschen.

Permalänk
Medlem

donfalcon, jag minns när du nångång förra året made my day genom att berätta om uppgraderingen till 100Mbit/s i Hitnet.
Finns det nån möjlighet att du kommer berätta om 100Mbit/s åt båda hållen inom en snar framtid tro?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
donfalcon, jag minns när du nångång förra året made my day genom att berätta om uppgraderingen till 100Mbit/s i Hitnet.
Finns det nån möjlighet att du kommer berätta om 100Mbit/s åt båda hållen inom en snar framtid tro?

Sorry, jobbar inte kvar där längre så jag har ingen insyn i operatörsverksamheten direkt.

Permalänk
Medlem

Ahh ok. Men vem vet kanske du jobbar för nåt annat bolag som erbjuder tjänster i Hitnet?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Ahh ok. Men vem vet kanske du jobbar för nåt annat bolag som erbjuder tjänster i Hitnet?

Nope

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Om jag inte minns fel har Hitnet en intressant (?) affärsmodell som innebär att leverantörerna även får betala för trafiken deras kunder genererar internt i nätet och inte bara en månadsavgift per aktiv kund som är brukligt.

Jag har fiskat runt lite (känner en kompis som känner en kompis som.... bla bla är ISP i Hitnet). Du minns nog fel.

Tydligen betalar man för med vilken hastighet kunden ansluts, dvs 10, 30 eller 100 i detta fall. Om det är uppströms eller nedströms borde spela mindre roll för Hitnet de är ju bara intresserade av att hålla ordning på prestanda inom sitt eget nät. Det känns ju också rimligt att en 100mbps-kund skall kosta mer än en 10-mbps eftersom man sannolikt får bygga ut lite alltefter som folk skaffar 100.

Att man hindrar uppströms trafik beror nog på andra trafikavtal än de inom Hitnet....

/m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
Jag har fiskat runt lite (känner en kompis som känner en kompis som.... bla bla är ISP i Hitnet). Du minns nog fel.

Tydligen betalar man för med vilken hastighet kunden ansluts, dvs 10, 30 eller 100 i detta fall. Om det är uppströms eller nedströms borde spela mindre roll för Hitnet de är ju bara intresserade av att hålla ordning på prestanda inom sitt eget nät. Det känns ju också rimligt att en 100mbps-kund skall kosta mer än en 10-mbps eftersom man sannolikt får bygga ut lite alltefter som folk skaffar 100.

Att man hindrar uppströms trafik beror nog på andra trafikavtal än de inom Hitnet....

/m

Jo, ISP:erna betalar ju olika beroende på hastighet på abonnemangen, det är normalt.

Men vad jag minns (var ingen kompis kompis som var min källa då ) var det ÄVEN en extra avgift för trafikmängd. Men de kanske har omförhandlat nu, det var typ ett år sen jag kollade på det.

Permalänk
Medlem

jag måste bara få tilläga lite när jag läser detta, Jag bor i piteå och har Bahnhof 100/10 med fiber. men jag tycker det är uruselt om jag får säga det. internet sidor är grymt sega, det tar ca. 3-5minuter att ladda en musikvideo på youtube. Och jag kan tillägga att när jag sitter och spelar WoW eller bara surfar så kan internet poffa för 1 sekund och sedan komma tillbaka igen. och det är riktigt frustrerande då man spelar. min kompis som hade bahnhof böt till Telia och fick en mycket fin lösning krånglar aldrig mer för honom efter som vi fick disconnect, segt internet i princip samtidigt. Och jag är grymt less så jag planerar att byta till Riksnet. Men klart bahnhof har väl sina goda sidor också, t.ex integrity. jag också påpeka att jag gjorde ett test på www.speedtest.net mot den rekommenderande servern "Turku" I Finland. Jag kom upp i 16000MB/s där jag har 100 MB/s och det är kasst tycker jag.
Det var allt jag ville säga.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 300gb, 1gb ram, 450w nätagg, XFX Nvidia 8800GTS 320mb PCI-E, LGFlatron L1953HR 2ms respons.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ifrån 100/10 till 30/30 från Bahnhof. Får ut ca 30/17 i bästa fall. Mot stadsnätets egna tp-test server får jag runt 30/21. Testade runt 16 idag så det kanske blir bättre framåt kvällen/morgonen.

Verkar som sagt som hitnet fortfarande har kapacitetsproblem för man verkar ju inte komma över 20Mbit gränsen i upload!

Återkommer med fler tester om några dagar. Hoppas att nån operatör vågar och vill släppa en 100/100 också inom snar framtid.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz
Har nu bytt ifrån 100/10 till 30/30 från Bahnhof. Får ut ca 30/17 i bästa fall. Mot stadsnätets egna tp-test server får jag runt 30/21. Testade runt 16 idag så det kanske blir bättre framåt kvällen/morgonen.

Verkar som sagt som hitnet fortfarande har kapacitetsproblem för man verkar ju inte komma över 20Mbit gränsen i upload!

Återkommer med fler tester om några dagar. Hoppas att nån operatör vågar och vill släppa en 100/100 också inom snar framtid.

Kör ju själv 30/30 och får ungefär samma som dig. Dock så är det sällan jag kommer över 10mbit upload på dagarna. Efter typ kl.22-23 så kommer jag upp till 30mbit och det håller sig till kl.06 ungefär.

Att Tp-test inom Hitnet inte går till högre än 20Mbit säger Hitnet själva beror på hårdvara som man testar.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er med 30/30 linan? Har det blivit nåt bättre? Ingen som har några glada nyheter för oss som kör BB2 i Halmstad, det talades ju om en uppgradering till snabbare upload?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Tycker jag har rätt okej fart i nätet... Jag har provat köra tptest ett antal ggr under dagen och det flytter på helt okej...
Jag har Bahnhof 30/10 (30/30) tjänsten.

Kika på bilden..

http://www.bagoly.net/3030.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Ingen som har några glada nyheter för oss som kör BB2 i Halmstad, det talades ju om en uppgradering till snabbare upload?

Mailade BB2 angående bättre upload:

2008-01-11 11:07

"Hej!

För tillfället så har vi tyvärr inga planer på att höja hastigheterna i Hitnet.

Mvh.
Niclas
--
Support
http://www.bredband2.se/brikks/support/
"

Kanske dags och testa Bahnhof istället...

Permalänk
Medlem

Problemet är ju bara att för att få >10mbps upströms så får man ju gå ner till 30 mbps nedströms vad gäller Bahnhof i Hitnet. Det finns tyvärr ingen 100/30 utan det är 30/30 som gäller eller 100/10.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag bumpar tråden men jag vill veta om det fortfarande är problem med Bahnhofs 30/30 lina? Funkar uploaden som den ska eller är det fortfarande problem?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Ledsen om jag bumpar tråden men jag vill veta om det fortfarande är problem med Bahnhofs 30/30 lina? Funkar uploaden som den ska eller är det fortfarande problem?

För mig funkar den nu, sällan som jag har haft problem det sista månaderna