Comhem, Digital-TV, TV-kort

Permalänk

Comhem, Digital-TV, TV-kort

Jag hade tänkt köpa ett TV-kort så jag kan se kabel-TV (Comhem) i datorn, dessvärre vet jag inte vilket, allt är en jungel!

Jag har Comhem i lägenheten och eftersom jag har både telefon och bredband hos Comhem så fick jag även TV-abonemangenget på köpet (Com Bo). Eftersom jag inte har någon TV och inte heller tänkt införskaffa en så köpte jag ingen digitalbox. Han jag pratade med på Comhem, när jag beställde allt, sa dock att jag forfarande har rätt till abonemanget, dvs Comhemkortet, utifall jag skulle skaffa en box på annat håll. Så han skickade med kortet. Jag har också fri kabel-TV (Comhem) i lägenheten som ingår i lägenheten/hyran, dvs hade jag haft en TV hade jag kunnat koppla en antennkabel direkt från antennutaget i väggen till TV:n och fått de fria kanalerna plus 3:an, 5:an etc.

Så då till mina frågor:

1. Om jag vill se kabel-TV (Comhem) genom datorn är allt jag behöver då valfritt DVB-C TV-kort med stöd för CA-modul, samt en CA-modul som stödjer Comhems kodning?

2. Om ovannämda lösning fungerar, fungerar det även med den "fria" kabel-TV som jag har i lägenheten som ingår i hyran? Alltså kan jag använda TV-kortet utan CA-modul och Comhemkortet om jag inte vill lägga ut x antal hundralappar på CA-modul idag och ändå kunna se de fria kanalerna samt 3:an, 5:an etc?

3. Har ni något tips på ett bra och billigt DVB-C TV-kort med stöd för CA-modul samt en CA-modul? De ska ju såklart vara kompatibla med Comhem.

Hoppas någon kan hjälpa mig

//Ronald

Visa signatur

Antec Sonata III 500W / Intel Core i5 760 @ 2,8GHz 3,66GHz / Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x2GB / Corsair Force GT Series 240GB / 2 x Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB / Asus P7P55D-E PRO / Gigabyte GeForce GTX 570 HDMI Dual-DVI 1280MB / Samsung SH-S203B SATA CD-RW/DVD+/-RW (+/-R DL) / Windows 7 professional x64 / Cooler Master Hyper 212 Plus 2 x Noctua NF-F12 PWM 120mm / 4 x Fractal Design Silent Series 120mm

Permalänk
Medlem

1. Ja det går fint.

2. Ja och nej. Ett rent dvb-c kort klarar inte analog tv, vilket är det som kommer gratis i antennuttaget. Du kan däremot se de fri digitala kanalerna som 1.2 4 osv. Dock inte tv3 och kanal 5, då dessa sänds analogt i det fria utbudet som ingår i hyran. Ska dock inte svära på att det går se de fria kanalerna med comhem utan kort. Vissa leverantörer kodar även dessa kanaler, men brukar erbjuda programkort mod deposition. Så, vill du se gratisutbudet skaffar du förslagsvis ett analogt kort, eller så lägger du pengar på en cam. Klart att rekommendera då kvalitén mot dator blir mycket högre digitalt.

Det finns kombi-kort, jag känner dock inte till något som både klarar betalkanaler digitalt samt analog-tv.

3. Firedtv alt floppydtv är kort som jag kan rekommendera. Kanske inte de billigaste men de är bra och några av de få kort som hanterar betalkanaler i windows utan en hel del fix.

Permalänk
Avstängd

Du behöver en Conax Modul .