Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

kritik på ett eget webhotell

Hej

Har som projektarbete i skolan att bygga ihop ett litet enkelt webhotell, tanken är att det ska ersätta mitt nuvarande webhotell e-hotellet.se när projektarbetet är slut.

Så lite kritik på designen och layouten skulle vara trevligt. Sidan är inte riktigt klar än, fattas lite innehåll plus att det finns några buggar och den är inte helt IE6 kompatibel än. Men som sagt kritik på designen skulle vara bra.

Det går inte heller att registrera sig än utan det finns en test användare ni kan få leka lite med istället.

användarnamn: test
lösenord: test

Tacksam för svar.

Edit: ops.. hehe missade att skriva med länken. Adressen är http://wiggum.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker den skulle se bättre ut utan skuggan... Hellre en enfärgad mörk ram på ett par pixlar.... Annars mja... helt okej. Jag har ofta svårt för designer där det finns en header med 100% width och ett content som inte är lika. I vissa fall blir det riktigt bra, men du har inte riktigt fått till det här... Jag kan heller inte sätta fingret på det tyvärr.

Permalänk
Medlem

okej, gillar själv skuggan väldigt mycket men är den för hemsk så får ja ta bort den Kanske skulle ta och göra dem lite mjukare iallafall.

Permalänk
Medlem

Headern såg lite konstig ut. spegelbilden var lite halvtaskit och fonten passade inte så bra in i bilden. Sen så är texten ganska liten på paketen. Annars var den fin

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk

- Öka gärna avståndet mellan raderna
- Dra ner på skuggeffekten
- Fixa en "renare" logga
- Använd samma storlek på headern som övrig content
- Ta bort utrymmet under footern

Det är vad jag tycker

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Medlem

jo jag vet att headern är inte så bra, gjorde den väldigt snabbt eftersom den ändå ska bytas ut till e-hotellet.se när vår projekttid är slut. Men font storleken på de olika paketen bör nog göras större när du säger det.

Vad tycker ni om kontrollpanelen? Vilka funktioner skulle ni förvänta er av på ett gratis webhotell?

Tack än så länge för responsen.

edit: såg en till post nu, ja skuggorna ska jag nog göra ljusare. Vad menar du med samma storlek på headern som content?

edit2: Förresten hur är intresset för stöd av andra språk? Finns det något intresse för tuffa språk som Python, Ruby on Rails (RoR), Perl etc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis edit2: Förresten hur är intresset för stöd av andra språk? Finns det något intresse för tuffa språk som Python, Ruby on Rails (RoR), Perl etc? [/B]

Du kan förmodligen hitta en del tips och idéer här:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=75110...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när sidan är perf så skulle ja gärna lägga upp min sida där

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde göra en gräns på hur många mb totalt mysql-databaserna får bli tillsammans istället för antalet databaser.
Själv letar jag efter ett som kan ersätta skolans webserver, går kursen databaser A och tycker det är rätt skoj så vill även ha nånstans att ta vägen nu när man går ut trean. Addressen spelar ingen större roll, bara snabbheten (ping, inte kb/s) och ett antal databaser, utan reklam. Hittar inget sådant.

Det du däremot skulle kunna ha är reklam på startsidan eller nåt liknande om du vill ha en lite inkomst men inte på självaste användarsidorna.

EDIT: Hur gör du för att folk inte ska stämma skiten ur dig för att dom laddar upp olagliga saker/spam?

Permalänk

Bland annat så är Kontrollpanelen väldigt lik Binero's, hittat inspiration därifrån eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle också kunna tänka mig att testa din sida, om det är något som önskas, sen om den fungerar bra kanske jag kan tänka mig att betala en liten slant?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

när man registrerar sig och använder firefox kan man se lösenordet när man skriver in det, ser helst bara stjärnor:)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Girgoo: Ptja jag kan ge er obegränsat med databaser men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa så att alla databaserna tillsammans inte får överstiga en viss datamängd. Det enklaste är nog att kanske ge runt 5 databaser och sen har varje databas en viss gräns på hur mycket data som får lagras. Ska fundera lite på det.

Ang reklam så kommer det antagligen att finnas på "huvudsidan", ingen reklam på användarnas sidor alltså.

Står tydligt i reglerna (Som man måste acceptera) att det är strikt förbjudet att ladda upp material som bryter mot upphovsrätten. Mer än så kan jag inte göra, tror jag? --> http://wiggum.se/?page=rules

Tynnhammar: Ja en del av min inspiration av designen kommer från binero, det erkänner jag men jag tycker inte heller att det är ett direkt plagiat, vad tycker ni?

MIffOPS: Jo ja vet, ska fixa det.

Permalänk
Medlem

Kom nu och tänka på att det kanske finns folk som vill ha möjlighet till subdomäner för de okunniga som inte kan göra ~ . Alltså namn.wiggum.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Kom nu och tänka på att det kanske finns folk som vill ha möjlighet till subdomäner för de okunniga som inte kan göra ~ . Alltså namn.wiggum.se

jag har ju redan subdomäner, domänen till användarna blir användarnamn.wiggum.se. Testa med min test användare http://test.wiggum.se

likaså fungerar

hokus.pokus.användarnamn.wiggum.se och så vidare, ni har alltså oändligt med subdomäner.

Permalänk
Medlem

Funkar inte regesteringen än?

Schysst sida annars.

Kommer det finnas möjlighet att få en vhost och peka en egen domän till servern?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Vad trevligt! Gjorde också ett liknande projektarbete och man lär sig mycket! Tycker också att sidan är lik binero men inte överdrivet, man ser att det är inspirerat därifrån men inte så att det är plagiat enligt mig iaf.

Något som kan vara uppskattat i kontrollpanelen är möjligheten att kunna se använt utrymme samt bandbredd och övriga begränsningar ni kan tänkas ha. Funderade på det själv ett tag men orkade inte fortsätta med min tjänst, hoppas att det går bättre för er och att ni inte tröttnar när ni väl utvecklat klart och det "bara" blir underhåll och support kvar, för mail blir det hur mkt man än säger att man inte tillhandahåller support.

Lycka till!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt om man kunde klicka på hela divarna i kontrollpanelen, alltså så man kan klicka både på bilden och den förklarande texten.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför det är nödvändigt att skriva "Advanced web solutions" på just engelska.
Tycker sidan ser bra ut, skönt att den inte kräver onödiga javascript (se till att hålla det så!)

Kritiken om loggan och skuggorna kan jag hålla med om. Sidan är ju väldigt likt binero, inte för att det är en sådan unik design till att börja med.

Permalänk
Medlem

pekz0r: Inte än men snart Om ni vill ha egen domän så får ni peka den mot användarnamn.wiggum.se. Ni får inte möjlighet att själva pilla i Vhosten tyvärr. Dessutom kör jag med en dynamsik Vhost så vhosten ser precis likadan ut för alla.

Apro: Hmm ja, kan ju göra allt till en länk. Ska fundera lite på det.

dean: Ja användarnas utrymmes användning kommer att finnas samt hur mycket de har använt sig utav trafikkvoten.

Micket: Loggan är gjord på 10 minuter, det är inte tänkt att jag ska ha loggan sen när webhotellet är klart, utan den kommer du bytas ut till e-hotellet.se senare. Då ska ja göra den snyggare och dessutom ska jag nog som du säger ha en lite fiffigare undertext, låter faktiskt lite töntigt att ha det på engelska faktiskt.

Javascript överallt gillar jag inte heller, utan jag kommer enbart köra med de mest nödvändiga scripten.

-----

Det som är prioterat just nu är att göra websidan 100% kompatibel med de vanligaste webläsarna, antar att jag får slita håret av mig för att få den IE6 kompatibel men det går Sen nästa är att göra färdigt registreringen.

Permalänk
Medlem

När kan man tänkas få registrera sig och testa sidan? får en error just nu, du har inget deffault som date säger den, du har 0 den förväntar sig minst 1..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, det du kan förbättra är:
- Annan färg längst upp, ersätt den ljusblånyansen.
- Skuggorna utanför fönstret och inte inuti, alltså så att rullisterna hamnar innanför skuggorna.
- Annan färg på "Logga ut". Den mörkblåanyansen och den svarta går inte ihop.
- Gör så att hela fönstret går ner till kanten av webbläsaren, då slipper man scrolla
plus att man ser mer utav innehållet. Lättare att hitta det man söker, information, länkar osv.
- Ingen "tillbaka-knapp" efter att man tryckt på länkarna.
- Ändra knappen "Värkställ" till "verkställ"

Förutom det så såg det ut som en väldigt bra sida, upplägg och layout är bra!
Bra jobbat!

*Har inte hunnit läsa igenom föregående inlägg så om jag upprepar något som redan är skrivet så ber jag om ursäkt*

Permalänk
Medlem

När jag försöker regga mig får jag

Warning: date() expects at least 1 parameter, 0 given in /home/bjorn/www/parts/register.php on line 12 INSERT INTO ftpd (User, status, Password, Uid, Gid, Dir, ULBandwidth, DLBandwidth, comment, ipaccess, QuotaSize, QuotaFiles, dateAdded) VALUES ('olol', '1', 'password', '2001', '2001', '/home/hotell/olol/', '100', '100', '', '*', '100', '0', '')

Kanske är känt / okänt så jag berättar om det..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

MultiMedia Lab

Hej!

Ser att det är gjort i MultiMedia Lab med en gratismall...
Men, väldigt fint och enkelt att navigera

Ha det bra!

Permalänk
Medlem

olol: Ja, det ser så ut just nu för att jag håller på att bygga registrerings scripten. Snart bör de vara klart.

Kottizen: Nej det är den inte, allting är kodat för hand, inga gratismallar här inte. Enda verktygen jag har använt är dreamweaver + photoshop. Vet inte ens vad multimedia lab är för något.

Spank2k7:

1. Ja den färgen funderar jag starkt på att byta eller byta den till en bild. Dock svårt att hitta färger som fungerar bra med varandra. Men den ska iallafall bytas till något annat.

2.Va? Kör du möjligvis IE6? Har inte än fixat så att sidan fungerar 100% med den webbläsaren än.

3. hmm jag tycker färgerna går bra ihop, dock kanske den röda logga ut skär sig lite. Ska kolla lite på det.

4. Förstår inte helt vad du menar.

5. Ser ingen anledning till att ha det.

6. Ja självklart, tack för rättningen. Det stavfelet stack i ögonen på mig när jag upptäckte det

Tack för alla svar än så länge. Bra att ni påpekar och ger kritik

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Jag hittade ett fel.
Om man loggar in med fe användarnamn/lösenord kommer man till en sida utan design...

Sedan undrar jag vad det ska stå på "Inställningar för webbsida"?

Ha det bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kottizen
Hej!

Jag hittade ett fel.
Om man loggar in med fe användarnamn/lösenord kommer man till en sida utan design...

Sedan undrar jag vad det ska stå på "Inställningar för webbsida"?

Ha det bra!
Martin

jepp de gör man än så länge, ska fixa så att man kommer tillbaka till den riktiga sidan vid misslyckad inloggning.

Under "Inställningar för webbsida" ska man kunna sätta lösenord för sin websida, detta sker via en .htaccess fil. Man ska kunna välja mellan olika CMS:er som bloggar, forum mm så kör webhotellet in dem automatiskt. Man ska även också kunna lägga flera sidor på olika subdomäner, tex minblogg.användarnamn.wiggum.se och sen kan man samtidigt ha forum.användarnamn.wiggum.se etc.

Det sistnämnda är osäkert ifall jag implementerar på webhotellet direkt, troligtvis kommer det senare. Men olika CMS och sätta lösenord ska med när hotellet ska köras skarpt.

Permalänk
Medlem

Men du, kan du skicka iväg ett PM när sidan skall testas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha! det är du som äger e-hotellet!!
Jag har grejjer hos dig som jag gärna vill spara.. han inte ta sista bakupen innan sidan gick ner! hoppas man ska kunna få tillbaka sina grejjer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illius
Jaha! det är du som äger e-hotellet!!
Jag har grejjer hos dig som jag gärna vill spara.. han inte ta sista bakupen innan sidan gick ner! hoppas man ska kunna få tillbaka sina grejjer?

Ja servern till e-hotellet.se har blivit lite knas på sistone, men jag ska försöka få igång den under dagen. Har tyvärr för lite med tid att hålla 2 webbhotel igång samtidigt.

Ska även förflytta över alla användarna till det nya hotellet när allting är klart.