Permalänk
Medlem

fundera på AM2+ modekort

som sagt jag har nu ett am2 modekort till min amd 6000+, jag funderar på vad
Max busshastighet 1000 MHz vad det menas , jag har fått för mig att det handlar om nån typ av hastighet, sedan såg jag att am2+ modekorten har mycket hägre busshastighet , är det värt att skaffa ett sånt kort , gör det nån skillnad, tänkte mitt nuvarande kort har 1000mhz , gär då ett modekort med 2600 MHz str skillnad och var märker jag den.
tack på förhand

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Avstängd

Man ska kunna använda PC8500 minnen med phenom. Det finns även en del som kör äldre CPUer med 8500 minnen, minnena går i 1066 MHz i stället för PC6400 som går i 800 MHz. Jag köpte PC6400 för att vara på säkra sidan eftersom jag har en AMD 6400+ BE

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag kan till att börja med säga att jag inte vet om det gör någon stor skillnad, men din dator är redan tillräkligt snabb(har en liknande). Så varför köpa ett något saftigt moderkort nu när du kan vänta och köpa ett ännu "saftigare" moderkort sen när du behöver det för samma pengar?

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Permalänk
Avstängd

Det är Hypertransportbussen som är på 1000MHz respektive 2600MHz. Det är med den som processorn kommunicerar med PCIe-styrenheten och vidare till sydbryggan. Redan på 1000MHz är den overkill, så du kan inte märka någon skillnad. Dessutom stödjer inte din processor så hög buss.

Med andra ord kommer prestandaskillnaden vara liten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Man ska kunna använda PC8500 minnen med phenom. Det finns även en del som kör äldre CPUer med 8500 minnen, minnena går i 1066 MHz i stället för PC6400 som går i 800 MHz. Jag köpte PC6400 för att vara på säkra sidan eftersom jag har en AMD 6400+ BE

Vad har det med busshastigheten att göra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är Hypertransportbussen som är på 1000MHz respektive 2600MHz. Det är med den som processorn kommunicerar med PCIe-styrenheten och vidare till sydbryggan. Redan på 1000MHz är den overkill, så du kan inte märka någon skillnad. Dessutom stödjer inte din processor så hög buss.

Med andra ord kommer prestandaskillnaden vara liten.

Vad har det med busshastigheten att göra?

Vet i fan vad jag tänkte med, om jag nu tänkte över huvud taget

Du citerade mig men din citering finns inte med i min lista över dom som citerat mig, konstigt. Sweclockers funkar nog inte som det ska

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag lånar denna tråden lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är Hypertransportbussen som är på 1000MHz respektive 2600MHz. Det är med den som processorn kommunicerar med PCIe-styrenheten och vidare till sydbryggan. Redan på 1000MHz är den overkill, så du kan inte märka någon skillnad. Dessutom stödjer inte din processor så hög buss.

Med andra ord kommer prestandaskillnaden vara liten.

Jag ska uppgradera min dator lite snart och jag har kollat på ett amd paket och ett intel paket men min fråga är nu, kmr inte dessa två komponenter fungera tillsammans?
AMD Athlon 64 X2 6400+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343594 (för produkt info)
MSI K9A2 Platinum
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340008 (för produkt info)

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vet i fan vad jag tänkte med, om jag nu tänkte över huvud taget

Du citerade mig men din citering finns inte med i min lista över dom som citerat mig, konstigt. Sweclockers funkar nog inte som det ska

Haha, du verkade ju lite vimsig. Brukar ju skriva relevanta saker annars.
Och jag har också upptäckt det där med citatsfunktionen. Därför tittar jag aldrig i listan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 19Nicke90
Jag lånar denna tråden lite

Jag ska uppgradera min dator lite snart och jag har kollat på ett amd paket och ett intel paket men min fråga är nu, kmr inte dessa två komponenter fungera tillsammans?
AMD Athlon 64 X2 6400+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343594 (för produkt info)
MSI K9A2 Platinum
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340008 (för produkt info)

Kommer fungera utomordentligt bra.
AMDs chipset är underbara även till A64. Klockar bättre, svalare och lite bättre prestanda överlag. Tycker nästan det moderkortet är overkill.

Men det är nog mest för att jag är lite snål.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Haha, du verkade ju lite vimsig. Brukar ju skriva relevanta saker annars.
Och jag har också upptäckt det där med citatsfunktionen. Därför tittar jag aldrig i listan.

Kommer fungera utomordentligt bra.
AMDs chipset är underbara även till A64. Klockar bättre, svalare och lite bättre prestanda överlag. Tycker nästan det moderkortet är overkill.

Men det är nog mest för att jag är lite snål.

Mjo kanske är lite overkill kanske men vill vara lite säker inför framtida uppgraderingar

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.