Vad definierar en startbar hårddisk i OS X?

Permalänk
Medlem

Vad definierar en startbar hårddisk i OS X?

Jag har ett skumt problem - när jag går in via Startup Disk i Mac OS så ser jag endast System-disken som Mac OS ligger på, och Windowsdisken.

När jag däremot kollar Boot Camp i Windows så ser jag däremot System, Windows + ytterligare en intern disk som "Startup Disks". Någonting får alltså den där andra interna disken att verka som en "startbar" disk. Det finns en fjärde intern disk samt ytterligare en partition på System-disken som inte syns där, så det är vissa som inte syns!

Vad är det som gör att en tredje hårddisk syns som startbar i Windows? Kan jag justera detta på något sätt? Jag tog bort alla dolda filer från den hårddisken, jag tänkte att informationen låg dold däri, men "problemet" kvarstod.

Är det någon som vet var man kan redigera vilka diskar som skall listas som startbara?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk

Om den tredje partitionen är på 200 MB så är det bara EFI-partitionen och inget som du behöver bry dig om.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Nej, alltså, jag ville bara påpeka att jag har hårddiskar och stora partitioner som inte syns som startbara diskar. Den enda som syns trots att den ej ska det är min sekundära hårddisk.

Visa signatur

» Macbook Air M1