Permalänk
Medlem

Ny burk behöver ström

Hej,

Jag har för avsikt att köpa ny dator och funderar lite över vilket nätaggregat jag ska välja.

Jag har läst den lite större recensionen här, vilken går igenom en massa högeffektsagg. Jag tror dock inte att den burken jag byggt behöver eller kommer behöva mer än 450W så det känns dumt att kasta ut onödiga dollares på W som inte används. Däremot så vill jag ha tag på ett väldigt tyst nätagg.

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 Socket 775
MoBo: Gigabyte GA-P35-DS3 (Rev. 2.x)
Mem: Corsair PC6400 800MHz 2x2048MB (5-5-5-18)
Kylfläns: Thermalright Ultima-90
CPU-fläkt: Nexus Real Silent Case Fan 120mm D12SL-12
HD: 2 x Samsung HD321KJ 320GB SATA2
Nätagg: Corsair VX450
Chassi: Antec Solo P150
Chassifläkt: Nexus Real Silent Case Fan 92mm DF1209SL-3
Grafikkort: Albatron/Gigabyte 8800 GTS 512 PCI-e
Ljudkort: Creative SB X-Fi Audio Bulk

Efter att ha läst recesionen så fastnade jag för Cooltek 500W, men det är som sagt onödigt kraftfullt och ganska dyrt.

Finns det några andra nätagg runt 450W som det skrivits recensioner om eller som ni testat och vet att de är tysta?

Hur är Corsair VX 450W (vilket många rekommenderar)? Hur står det upp mot Cooltek när det gäller ljudnivå?

Om man läser tillverkarnas egna utlåtande så verkar Corsair ge ifrån sig ett gäng dB mer.

EDIT

Jag har ändrat konfigurationen något. Jag kommer med största sannolikhet köra Corsair VX450 istället för Cooltek 500W. Skulle det visa sig låta så får jag väl slänga in det i HTPC:n jag tänkt bygga och köpa ett Cooltek till datorn.

Om någon mot förmodan har testat båda nätaggen och tittar in här så skulle jag uppskatta om ni kan ge ert utlåtande.

EDIT2

Ändradet postens 'Ämne' så att den bättre reklekterar innehållet.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför du tycker att 450w är bra men 500 onödigt mkt...mitt nätagg ligger på 850w (kanske iof extrem fall) men jag köpte det för att kunna känna mig relativt framtids säker. Visst, 450w kanske driver ditt system, men om du nu vill köpa nya grejjor om kanske två år så kanske de nya komponenterna kräver bra mkt mer...

Jag har haft corsairs nätagg och min bror har Cooltek 600W, det valde han pga den låga ljudvolymen, han har nu haft nätagget i ett par år och de funkar finfint, desseutom är det relativt svalt och tyst, tystare och bättre än corsair, (enligt mig) Corsair är inte dåliga men jag skulle nog säga att utifrån ett ljud och temperatur perspektiv är nog cooltek bättre, om än dyrare...

Detta beror självklart på om du ska ha det till HTPC eller PC...

Visa signatur

< - - - - - - - - - -E6600@3,6ghz . Zalman CNPS9700 - 4x1gb pc6400 - 8800gtx@640/1500/2000 - Asus Commando - Toughpower 850 - Raptor- - - - - - - - - - >

Permalänk
Medlem

Har själv haft både cooltek 600w och coirsair 520w
Bägge är väldigt bra och tysta, men gillar coolteks kablar betydligt bättre, där är coirsair 520 och deras 620 agg inte så roliga, men det fungerar bra, men känslan är lite billig i kablarna.

Tittar man inne i aggen så verkar coirair (520w och 620w) som dom bättre aggen, bra byggkvalite! med ganska mycket luft i (lättkylda) 450, 550 och 750 känner jag inte till så bra då jag bara använder modulära agg

Skulle faktiskt ta cooltek 500w framför coirsair 450, PGA kablarna som är modulära och av bättre kvalite.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddeeaa
Jag fattar inte varför du tycker att 450w är bra men 500 onödigt mkt.

Seriöst... Trådskaparen skulle om det kniper klara sig på ett bra 350W agg. Ett 450Watts agg är med andra ord lite överdrivet. Och att nätaggregat i 350W klassen inte är riktigt prisvärda när Corsair 450W finns, gör saken lätt.

Trådskaparen gör rätt i att välja VX 450W.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Varför inte satsa på SonataIII istället?? Jag har haft solo men jag tycker sonata är ett bättre genomtänkt chassi och det följer med ett 500w aggregat som är helt ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Varför inte satsa på SonataIII istället?? Jag har haft solo men jag tycker sonata är ett bättre genomtänkt chassi och det följer med ett 500w aggregat som är helt ok?

Ja nätagget man får med är bra, bra på allt men inte bäst (Antec Earthwatts heter modellen)

Tycker också man kan satsa på Sonata III om man inte är så ljudkänslig i det avsendet är Solot lite bättre i och med dämpmattor och kalas hddupphängning.

Permalänk

Dämpmattor är bra att ha och kostar ca 150kr på biltema! Sonata har en hårdiskupphängning som man fäster diskarna underifrån i siliconkuddar för att minska vibrationer och då också ljud.Sen om den tilltalar Munson (aka Charles Manson) är en anna femma??
Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddeeaa
Jag fattar inte varför du tycker att 450w är bra men 500 onödigt mkt...

Detta beror självklart på om du ska ha det till HTPC eller PC...

Det har inte så mycket med att 500W i sig är överdrivet, som att Cooltek är dyrare än Corsair, och om Corsair håller samma ljudvolym så ser jag ingen mening med att välja det dyrare agget.

Agget kommer sitta i en vanlig PC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har själv haft både cooltek 600w och coirsair 520w
Bägge är väldigt bra och tysta, men gillar coolteks kablar betydligt bättre, där är coirsair 520 och deras 620 agg inte så roliga, men det fungerar bra, men känslan är lite billig i kablarna.

Ja, enligt de flesta recensioner och uttalanden jag läst om Cooltek-agget så är kablarna med på pluslistan.

Det börjar luta tillbaka mot Cooltek om det verkligen är tystare då detta är prio 1 för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Varför inte satsa på SonataIII istället?? Jag har haft solo men jag tycker sonata är ett bättre genomtänkt chassi och det följer med ett 500w aggregat som är helt ok?

Det jag fastnade för hos P150:n är HDD-upphängningen. Ytterligare ett plus är att dom kör 92mm chassifläktar fram vilka oftast går att få tystare än 120mm.

Det jag framförallt inte gillar med Sonata III är att det följer med ett nätagg som vad jag förstått är mer högljutt än både Corsair VX/HX och Cooltek 5-600W.

Tack för svaren.

EDIT

Jag har tänkt överklocka prylarna så mycket som möjligt.

Finns det någon risk för att ett 450 eller 500-agg behöver upp på full effekt för att driva alla komponenter vid full belastning?

Det är ju vid full belastning som nätagg verkligen börjar låta mycket.

Permalänk
Medlem

Nejdå med OC hamnar du runt 300-350w max så 450w räcker gott och väl.

Vad gäller chassifäktar ska du kolla på Scythes 100m som är ruggigt bra, 120mm fläktblad, 100mm fläktar som passar i 92mm är dock osäker på dom i Sonatan då 92mmarna sitter ganska nära varandra annars kan du ju kapa lite av ramen då det passar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214435,214436
Dessa!

Permalänk
Medlem

Ok.

Går nätagget aldrig över 350W så bör Cooltek 500W köra fläkten på lågt varvtal.

Vad det gäller chassifläktar så är jag ganska inställd på Nexus-flätarna. Jag har iofs inte testat dom, men går på testerna som är gjorda av folket på silentpcreview.com.

Silent PC Review Fan Guide: http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html

EDIT

Är det någon som har koll på energiförlust i Cooltek-aggen och ifall 500W-agget kommer klara av att försörja min dator och fortfarande köra fläkten på lågt varvtal?

Blev lite tveksam efter att ha surfat runt lite.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på Corsair, det agget börjar låta vid 400w och det är du inte ens nära sen är det bäst (82-83% effektivitet) mellan 200 och 300w vilket är perfekt för just din dator.

Nexusfläktarna är bra så du blir inte missnöjd.

Permalänk
Medlem

Ok.

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Seriöst... Trådskaparen skulle om det kniper klara sig på ett bra 350W agg. Ett 450Watts agg är med andra ord lite överdrivet. Och att nätaggregat i 350W klassen inte är riktigt prisvärda när Corsair 450W finns, gör saken lätt.

Trådskaparen gör rätt i att välja VX 450W.

MVH laggarbacken

Det är ju skillnad om det var pris-skillnaden du menade när du sa att 500w är för mkt! Det är stor skillnad på att vilja ha ett nättagg som ska vara så billigt som möljigt och så lite effekt som datorn drivs med, och ett som lätt driver datorn och tillockmed klarar av ett reält uppbyte i framtiden av komponenter som drar kanske dubbelt...

Om du missuppfattade mig (hur kan man missuppfatta mig!?) så räknar jag såklart inte med ett nätagg som precis klarar av effektförbrukningen! Utan snarare ett som sköter jobbet utan problem, det hela handlar om olika sätt att se på köpet, kortsiktigt så är det kanske billigaste att köpa ett nätagg som precis driver datorn men med dagens utveckling tjänar man inte långsiktigt på att "ligga på gränsen"...

Vissa prioriterar helt enkelt kvalite framför kvantite, och vissa tvärtom...

Visa signatur

< - - - - - - - - - -E6600@3,6ghz . Zalman CNPS9700 - 4x1gb pc6400 - 8800gtx@640/1500/2000 - Asus Commando - Toughpower 850 - Raptor- - - - - - - - - - >