dubbla skärmar - problem vid spel

Permalänk
Medlem

dubbla skärmar - problem vid spel

tjenna alla sweclockers.

jag har ett litet problem som jag gärna skulle få löst.

Jag har:

1st Sapphire radeon x850XT 256mb (1st dvi, 1st vga)

1st Samsung syncmaster 710N (TFT)
1st Sansung syncmaster 957p (CRT)

jag kör mina skärmar sida vid sida och i windows funkar det klockrent. men när jag drar igång ett spel, som jag givetvis kör på min crt, så "hoppar" allt som fanns på skärmarna, ca 10cm in på tft´n.

jag tycker att det ibland är väldigt gott att kunna ha viss information tillgänglig på min tft, medans jag spelar, men som det är nu så måste jag lägga allt jag vill ha på tft´n lite in på crt, så att det hoppar in i tft när jag startar spelet.

kanske lite rörig förklaring för den som aldrig testat, men hoppas det går att tyda.

jag vill: givetvis att bilden på tft´n förblir helt stilla när jag startar ett spel, inget ska flytta sig.

har ingen aning om detta går att fixa men jag har svårt att tänka mig att ingen annan har varit med om det tidigare, så nån kanske har kommit på en lösning?

Permalänk
Medlem

Det är samma sak för mig också, och har alltid haft det problemet när jag har haft dubbla skärmar, och då har det varit helt olika typer av utrustning också. Problemet tror jag hänger ihop med att man byter upplösning, och då hoppar upplösningen till på båda skärmarna.

Dock har jag aldrig hört om en lösning, men det kanske finns någon trots allt. Berätta gärna här om du hittar någon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Dock har jag aldrig hört om en lösning, men det kanske finns någon trots allt. Berätta gärna här om du hittar någon.

Inte jag heller och är tveksam på att det finns en lösning, iallafall till XP.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

För mig hoppar de bara över fönster som ligger relativt nära övergången mellan skärmarna, så jag brukar se till ha lite mellanrum eller rentav minimera fönstrena nära övergången.

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

det har med upplösningarna att göra, om du i spelet kör samma upplösning som du har på skärmen du inte lirar på så kommer det inte hoppa har jag för mig (=

Permalänk
Medlem

det beror på att du i windows har en högre upplösning än i spelet.

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Är det samma problem i vista? Jag kommer nog börja använda vista rätt snart så då kan jag rapportera hur det funkar där. Men det kan dröja ett gäng veckor...

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet tidigare. Eftersom jag inte spelar så mycket, och inte har något emot att starta om datorn, så löste jag det genom dualboot XP 32 & XP 64.
XP32 - Vanliga användande, musik, suft mm.
XP64 - Gaming!

Edit: Sökte på lösningar i flera veckor utan att hitta något, så om du kommer på något annat så kan du väl PMa mig

Permalänk
Inaktiv

Vista har samma problem tyvärr.

Permalänk
Medlem

Som nämts ovan så har det att göra med att spelet kör (eller startar) i en lägre upplösning än Windows.
Lösningen på att ikonerna flyger omkring heter *trrrrrrrrrr bang*
Ultramon (som alltid när man har fler än en skärm), funktionen "Save/Restore Icons Position". Kör en save när du har allt som du vill ha det. sen kan du dra runt ikonerna hur du vill och köra Restore så flyger de på plats. Fungerar i XP Vista 32 & 64

Edit: Har man prob med att fönster hoppar runt så kan man ev. köra Windowstangenten + M och starta spelet och sen köra samma combo igen när spelandet är slut

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

um.. lättaste lösningen är att spela i samma upplösning man har i windows

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.