Permalänk
Medlem

X-fi vs. Xonar D2-x

Hej!

Jag funderar på att bygga en htpc och då undrar jag hur mitt gamla Xfi- fatality alltså det med frontpanel alltså inte xtreme gamer utan vanliga fatality står sig mot det nya Asus xonar är det värt att köpa Xonar, ska köra Vista på htpcn om det gör någon skillnad. Och kör analogt ut till en hk970, hoppas det finns tips är ganska mycket pengar för ett ljudkort men är det stor skillnad kan man överväga det.

Permalänk
Medlem

Inte riktig det du är ute efter men nästan.
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2268255,00.asp

Permalänk
Medlem

Uhm ja du kommer märka avsevärd skillnad om du inte har några dåliga högtalare. Jag bytte upp mig från ett X-Fi XtremeMusic till ett Xonar D2 och märkte bra skillnad på mitt system (Wharfedale Diamond 8.4 frontar, Diamond 8 Center, Diamond DFS Surround samt Audio Pro Level 110 sub).

Jag hade problem med MCE2005 att Xonar-kortet/drivrutinerna ville pracka på mig Dolby Virtual Surround o annat crap när jag hade 5.1-högtalare inställda i drivern men spela 2.0 ljud med bass redirection. I Vista har det funkat hur bra som helst däremot.

Har inte haft möjlighet att testa HD-ljud, men då Xonar:en stöder 24bit/192KHz på alla utgångar kan det nog bli sweet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har en H/K Hk970 somsagt med ett par hemmabyggda högtalare el vad man ska säja, byggda på ljudias kit 2800. Det jag är orolig över är att det inte är tillräckligt stor skillnad så det är värt att lägga X-fi kortet på hyllan. Skulle vara intressant o pröva ett xonar men känner tyvär ingen som har det.

Kan ju posta setupen jag funderar på till htpcn då så att ni vet vad jag ska ha det till.

Mobo:Asus P5K-E
Grafikkort: Asus ati radeon hd3870 top
CPU: Intel q9450
Minne: Corsair twinx 8gb
TV-kort: Floppydtv dvb-s2

Men kanske blir ett Xonar men är ett svårt val.

Kan passa på att fråga om Fire DTV funkar bra Floppydtv är detsamma fast internt skulle gärna vilja veta mera om det också-.
Hade BRA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Har en H/K Hk970 somsagt med ett par hemmabyggda högtalare el vad man ska säja, byggda på ljudias kit 2800. Det jag är orolig över är att det inte är tillräckligt stor skillnad så det är värt att lägga X-fi kortet på hyllan. Skulle vara intressant o pröva ett xonar men känner tyvär ingen som har det.

Kan ju posta setupen jag funderar på till htpcn då så att ni vet vad jag ska ha det till.

Mobo:Asus P5K-E
Grafikkort: Asus ati radeon hd3870 top
CPU: Intel q9450
Minne: Corsair twinx 8gb
TV-kort: Floppydtv dvb-s2

Men kanske blir ett Xonar men är ett svårt val.

Kan passa på att fråga om Fire DTV funkar bra Floppydtv är detsamma fast internt skulle gärna vilja veta mera om det också-.
Hade BRA

Omöjligt o säga hur mkt förbättring det blir, och om du tycker det är värt det. Mitt X-Fi hade börjat spraka lite till o från så för mig var det solklart o byta.

Japp, FireDTVn funkar riktigt bra, både i Media Center och DVBViewer (de två program jag testat den i). FireDTV är en extern låda och Floppy intern, korrekt. Men man ansluter båda med firewire. Kör med Boxerpaketet och Canal+ och både jag o tjejen är nöjda med bildkvalité osv. SVT HD funkar kanon med DVBViewer, tyvärr stödjer ju inte Media Center H264.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jo det ända är om man hade någon som har ett xonar och testa det med min anläggning men tyvär saknar jag polare som är ljudintresserade.
Men kul att fireDTV funkar bra blir det fast versionen för satelit i min burk sen då.
För det är verkligen svårt utan att provlyssna såna här saker det är det absolut bästa. Hade bra o tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om jag inte redan hade ett D2 så skulle jag definitivt köpa ett
Jag kör digitalt till recievern och analogt till en hörlursförstärkare, ljudet i lurarna är grymt med kontrollerad bas, instrumenten är lagom separerade, inget brus alls, osv. Vad jag upplevt så är drivrutinerna mycket stabila och tar minimalt med systemresurser.

Har du möjlighet så välj det billigare D2, inte ett D2-x. Enda skillnaden är anslutningsgränssnittet (PCI/PCIE) och det har ingen betydelse för funktioner eller ljudkvalitet.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Om jag inte redan hade ett D2 så skulle jag definitivt köpa ett
Jag kör digitalt till recievern och analogt till en hörlursförstärkare, ljudet i lurarna är grymt med kontrollerad bas, instrumenten är lagom separerade, inget brus alls, osv. Vad jag upplevt så är drivrutinerna mycket stabila och tar minimalt med systemresurser.

Har du möjlighet så välj det billigare D2, inte ett D2-x. Enda skillnaden är anslutningsgränssnittet (PCI/PCIE) och det har ingen betydelse för funktioner eller ljudkvalitet.

Nu är det så att jag har ett hyffsat ljudkort därav problemet om det är värt att uppgradera.