Permalänk
Medlem

Bredbands leverantör.....Vilken?

Hej!

Nu är det så att vi ska få RIKTIGT bredband i lägenheten om nån månad eller så. Det är bara det att det kommer finnas en del leverantörer att välja på och jag själv har ingen erfarenhet av någon av dem så nu tänkte jag kolla om det är nån här på Sweclockers Forum som vet något om dessa leverantörer när det gäller stabiliteten och service vid krångel på dessa bredbandsleverantörer, framför allt stabiliteten!

De leverantörer vi har att välja på är:
Adamo?
Bahnhof?
Blixtvik?
Bredband2?
SkyCom?

Är det nån som har någon av dessa? Dela gärna med er av er erfarenhet då när det gäller just stabiliteten och servicen hos dessa leverantörer!

Kan även nämna att alla levererar 100/100 MBit.
I huvudsak så använder jag nätet till onlinespel, samt laddar ner demos på spel som idag har en tendens att vara rätt stora, om det nu har nån större betydelse när det har med era rekommendationer att göra.

Jag vet som sagt inte nåt om dessa leverantörer så jag kommer nog att lita mycket på det ni säger i mitt första val av leverantör till att börja med, så jag skulle bli väldigt glad om ni svara så ärligt och seriöst som möjligt och inte en massa skit!

Tack för hjälpen!!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Jag har bredband2 och jag tycker det fungerar bra... har inte haft några problem.. stabila hastigheter

De andra leverantörerna vet jag inte nått om..

Permalänk
Medlem

Samma sak här, har bredband2 och är helt klart nöjd.

Snabba svar från deras kundtjänst. tror inte jag suttit i telefon kö längre än 2-3min. det är väl iofs lite beroende på om man har tur när man ringer.

Dom verkar vara måna om sina kunder.
och ha ett stabilt internet (det beror väl till viss del även på dom som grävt ner kabeln.. men iaf), jag har tappat min anslutning en gång (vad jag märkt av) på 3 månader, och det tog 20min så fungerade det igen.

Men som sagt, det som talar för dom är väl den trevliga kundtjänsten, allt annat är nog hyfsat likt hos alla leverantörer.

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers

Bahnhof hade jag tagit.
Nätaccess utan adressförfalskning eller filtrering.

6 e-postkonton
Egen domän
10 egna IP-adresser

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Snusfri

Bahnhof alla dagar helt klart av dom där.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag hade inte valt skycom iaf, de låter sina netnodlänkar gå fulla.. I månader också... Bahnhof är soeta.

/Eric

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bor du i Ystad? Jag har ingen aning om vilken leverantör som är bäst där men själv är jag mycket nöjd med mitt 100/100 Bahnhof via Sundsvalls stadsnät. De gånger jag ringt har jag talat med kunnig personal som förstått vad jag menat och de verkar ha en riktigt vettig policy när det gäller fildelning.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Jag kör bahnhof jag med (30/30) och jag kan inte säga att jag är annat än nöjd! Jag får utlovad hastighet och hittils så har det aldrig varit några som helst problem.
/ Silverridge

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Jag hade INTE valt bahnhof.
Sämre fart har jag inte varit med om. Skulle skicka lite filer till farsan som sitter på telia 8mbit och fick ca 14kb/s. Likaså med en polare i england, han fick 5kb/s.
Bytte till BB2 och inga problem alls nu. Får fina hastigheter och inga andra problem, ännu iaf.

Permalänk
Medlem

hur är det i linköping? med bredband2 och bahnhof inga driftproblem o sånt?

Permalänk
Medlem

Mellan bb2 och bahnhof hade jag valt bahnhof.
Stadsnätet i linköping har en hel del att erbjuda, i leverantörsväg.
Jag hade dock valt Vattenfall om jag skulle ha fiber i linköping.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

okeej så du rekomenderar inte bb2 o bahnhof?

Permalänk
Medlem

Jag bor i Linköping och fick stadsnätet sedan första februari. Jag valde tyvärr
Bahnhof 100/10 och haft stora problem med hastigheten. De första 11 dagarna hade jag 0,5Mbit/s och efter många telefonsamtal både med Bahnhof och stadsnätet fick jag hastigheten upp till 11Mbit/s.
Jag har redan sagt upp abonnemanget men enligt Bahnhof är det tre månaders uppsägningstid även om det är de som inte kan leverera rätt hastighet.
Jag rekomenderar INTE Bahnhof.

Permalänk
Medlem

aha okeej..bb2 då? det e rätt billigt hos de också 100/100 295kr

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter!!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Jag hade INTE valt bahnhof.
Sämre fart har jag inte varit med om. Skulle skicka lite filer till farsan som sitter på telia 8mbit och fick ca 14kb/s. Likaså med en polare i england, han fick 5kb/s.
Bytte till BB2 och inga problem alls nu. Får fina hastigheter och inga andra problem, ännu iaf.

adsl är väl aldrig bra...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Har haft Blixtvik i 3 år nu funkar bra i alla väder och ger ca 95mbit i nerladning och 75-80 i upplad.

från speedtest.net

Total Tests Taken: 65
Fastest Download: 136733 kb/s
Fastest Upload: 73270 kb/s
Average Download: 41940 kb/s
Average Upload: 20141 kb/s

Men har kört mot många olika länder för att pröva det är snittet.

Det här är på en fiber i sollentuna

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Hade tagit Bahnhof med tanke på deras vettiga inställning till fildelning/censur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hade tagit Bahnhof med tanke på deras vettiga inställning till fildelning/censur.

Tja, vet iaf att Bredband2 har samma inställning utan att göra reklamjippo av det hela.

Permalänk
Medlem

Funderar på att själv byta tillbaka till Bredband2 igen då Telia och Bahnhof inte lyckats förhandla fram nytt avtal sedan innan jul. Därför går all trafik till Telia väldigt långsamt. Får också känslan av att avtalet inte kommer på ett tag.

Tyvärr verkar det som att SkyCom tagit över driften av Bredband2. Någon som vet hur detta påverkar deras nät?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Funderar på att själv byta tillbaka till Bredband2 igen då Telia och Bahnhof inte lyckats förhandla fram nytt avtal sedan innan jul. Därför går all trafik till Telia väldigt långsamt. Får också känslan av att avtalet inte kommer på ett tag.

Tyvärr verkar det som att SkyCom tagit över driften av Bredband2. Någon som vet hur detta påverkar deras nät?

Till det betydligt bättre kan jag lova dig! Det händer mycket spännande hos Bredband2 just nu!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Till det betydligt bättre kan jag lova dig! Det händer mycket spännande hos Bredband2 just nu!

Jaså? Något exempel?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azaq
Jag bor i Linköping och fick stadsnätet sedan första februari. Jag valde tyvärr
Bahnhof 100/10 och haft stora problem med hastigheten. De första 11 dagarna hade jag 0,5Mbit/s och efter många telefonsamtal både med Bahnhof och stadsnätet fick jag hastigheten upp till 11Mbit/s.
Jag har redan sagt upp abonnemanget men enligt Bahnhof är det tre månaders uppsägningstid även om det är de som inte kan leverera rätt hastighet.
Jag rekomenderar INTE Bahnhof.

Du är säker på att de inte var 11Mbyte/s

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Polarn hade adamo 100/100 och det fungerade inget vidare han har nu byt till Blixtvik och det fungerar riktigt bra dessutom var blixtvik 10:- billigare per månad.

Synd att du inte kunde få Ownit sitter på det själv snabb och bra service om något är fel under tiden jag har bot där jag gör nu har det varit 1 avbrott dock var det inte ownits fel då kabeln var avgrävd.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft Adamo i Malmø och det har fungerat klockrent i stort sett førutom i børjan då de var helt nya i stadsnætet men problemen løstes fort och nær jag varit i kontakt med kundtjænst har det varit bra service och dom skickar æven svar via sms t ex.

En viktig sak ær æven att dom inte spærrar några sidor som rikspolisstyrelsen har.

Så jag har næstan aldrig varit så nøjd med ett føretag kan jag sæga och jag har haft mycket strul med en massa skitføretag.

Bahnhof ær något jag ska testa med ADSL nu nær jag flyttar till en lægenhet utan fiber så jag hoppas det också ær ett seriæst føretag.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

B2 ignorerar helt och hållet mejl. Om de nu skulle bry sig om att svara så kan man få vänta 2-3 dagar enligt deras sajt.
Bahnhof svarar inom 24h. Det är i princip enda orsaken jag bytte ISP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
B2 ignorerar helt och hållet mejl. Om de nu skulle bry sig om att svara så kan man få vänta 2-3 dagar enligt deras sajt.

När jag hade dem förut upplevde jag det inte så. Tog inte heller mer än 12 timmar att få svar på mitt senaste mail för några dagar sedan. Och att de sedan har telefonsupport dygnet runt är ju riktigt trevligt. Lätt att ringa när det inte är köer e. dyl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla min 3 olika mejl inom 3 månader ignorerades. Jag bryr mig inte om de har 24/7 telefonsupport om man samtidigt har en mejlsupport som ignorerar kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber

Ja, Bredbandsbolaget (B2) har ju inte världens bästa support precis. Tror inte heller att de har 24/7 support...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Ja, Bredbandsbolaget (B2) har ju inte världens bästa support precis. Tror inte heller att de har 24/7 support...

Ringde själv supporten vid 02.30 utan problem. Känns inte som en sådan sak man ska uttala sig om utan att kolla upp det. Jag kanske bara hade tur dock men tills jag blir motbevisat så fortsätter jag att tro att deras support är helt ok. I princip varje gång det var något problem när jag hade bahnhof fick man ju ändå kontakta stadsnätet själv för att det skulle hända något kändes det.

Visa signatur