Jamo E-770 vs Dynavoice M-65 ?

Permalänk
Medlem

Jamo E-770 vs Dynavoice M-65 ?

Tjenare,

Ska skaffa mig ett par högtalare till min Harman Kardon HK970-stärkare, och hittade de 2 nämnda högtalarna i runt samma prisklass för tillfället.

Jamo:n kostar egentligen 5-7k, men fyndborsen har specialpris:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catal...

Vilken av dessa högtalare hade ni valt (ge motivering), eller har ni lyssnat och jämfört dessa 2?

Lyssnar mestadels på rock/metal och en del akustiskt. "Dunka dunka"-bas är inte pririterat, utan det ska vara välljud som man kan njuta till

EDIT: Läste ett inlägg från Lsdboy där han Starkt rekommenderade en skiljetransformator på lågnivåkabeln om man kopplar in datorn till förstärkaren, för att inte bränna förstärkare eller ljudkort pga potensialskillnader: Är detta så nödvändigt som det låter som?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyssnat på Jamo-högtalarna, men jag var på fynda för ett litet tag sedan, för att lyssna på Dynavoice Definition DF-5, då passade jag på att lyssna på M-65 åxå. Jag gillade M-65 bättre än DF-5 faktiskt, vilket jag inte hade väntat mig. M-65 hade väl lite "hängmatta", dvs den var lite väl tillbakadragen i mellanregistret, men spelade annars ganska bra. Basen var aningen bumlig, tyckte jag, men det kan även bero på lyssningsrummet.
Jag lyssnade åxå på Dynavoice Dynamite 8 vilka jag tyckte spelade bäst av dessa. Mer detaljer i diskanområdet och en fastare bas och lite mer framträdande mellanregister. Dessa var dock inte inspelade, då de fått dem som ny modell till butiken samma dag. Så de kommer säkert att ge något mer bas samt öppna upp lite mer i de övre registrena åxå, vilket verkar lovande.

De högtalarna jag till slut köpte var dock Qln 604 mk II. Dessa spelar i en helt annan division är högtalarna från Dynavoice som jag lyssnade på. De är ju lite dyrare än de du kollat på förstås, men jag skulle inte tveka att rekommendera dem om du kan sträcka dig så långt som till strax under 4kkr. De är extremt prisvärda nu när de är nersatta från 7kkr, IMO.

En trafo på lågnivån låter skumt. Borde påverka ljudet negativt. Det ska till ganska dåliga konstruktioner och/eller väldigt höga potentialskillnader om det ska vara nån fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
.

Intressant!

Denna manick är det som det pratas om: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/oevrigt/xitel_...

Det med Jamona är ju att de även de är egentligen betydligt dyrare högtalare. Det sitter även ett 6,5" baselement baktill på högtalaren.

Jag har kännt att man kanske får ta recensionerna som skrivs om M-65 med en nypa salt (de skrivna av "amatörer"), med tanke på att de kanske går mer på ljudtryck än välljud när de jämför.

Dynamite med 8" känns lite overkill i basväg då jag bor i lägenhet, och inte är intresserad av just själva bastrycket utan vill ha välljud att kunna ta en bärs till, slå sig ner i soffan och njuta

Ska kolla upp de där QLN helt klart, vore mycket intressant att höra åsikter om de jämfört med Jamo:na! Tack för infon

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har då kört direkt till förstärkaren i många år utan några problem. Ibland även genom Y-kontakt från ljudkortet till 2 st förstärkare. Men jag vet vad dom menar för förut när man kopplade ljudet direkt till TVn så "brummade" det, pga antennkabeln, ut med den och sen inga oljud.

Tror det är lite överdrivet om hur farligt det är, men nog finns säkert risken där.
Fast mina 3 förstärkare senaste åren (har inte bytt pga att dom gått sönder ) har då överlevt, och då har jag heller inte brytt mig om att slå av grejerna innan man kopplar ihop dom osv.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

jag hade med kört på jamo om jag ville ha mer välljud.

visst dynaudio e väl ok fast tror dom fokuserar mycket på basen och kanske svårmöblerad för inte bli bumlig.
myje dunka dunka bra till film.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Intressant!

Denna manick är det som det pratas om: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/oevrigt/xitel_...

Det med Jamona är ju att de även de är egentligen betydligt dyrare högtalare. Det sitter även ett 6,5" baselement baktill på högtalaren.

Jag har kännt att man kanske får ta recensionerna som skrivs om M-65 med en nypa salt (de skrivna av "amatörer"), med tanke på att de kanske går mer på ljudtryck än välljud när de jämför.

Dynamite med 8" känns lite overkill i basväg då jag bor i lägenhet, och inte är intresserad av just själva bastrycket utan vill ha välljud att kunna ta en bärs till, slå sig ner i soffan och njuta

Ska kolla upp de där QLN helt klart, vore mycket intressant att höra åsikter om de jämfört med Jamo:na! Tack för infon

Har hållt på med HI-FI i över 20år nu och har haft välbalanserade anläggningar för över 50k kronor men är precis som du säger en glad amatör. Måste dock slå ett slag för M65, de låter rikigt bra och det går att få dem att spela både med "hängmatta" och en rak fin kurva. Välj inte bort dem så lätt, de är väldigt prisvärda. Att de sen är snälla mot förstärkeriet är ingen nackdel precis

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har hållt på med HI-FI i över 20år nu och har haft välbalanserade anläggningar för över 50k kronor men är precis som du säger en glad amatör. Måste dock slå ett slag för M65, de låter rikigt bra och det går att få dem att spela både med "hängmatta" och en rak fin kurva. Välj inte bort dem så lätt, de är väldigt prisvärda. Att de sen är snälla mot förstärkeriet är ingen nackdel precis

Har tyvärr redan valt bort dem då jag köpte E-770. Ska hämta dem på posten lite senare. De kostade 2590:- som sagt på Fyndbörsen, och det kändes som ett kap jämfört med de 6-7000:- de kostar i övriga butiker. (Menandes att de förhoppningsvis är en lite mer påkostad högtalare jämfört med Dynavoice.)

Har en vän som sitter på ett par M-65, dock med Yamaha-hembioreciever, men ska nån gång sätta upp och jämföra högtalarna med min HK970. Lär inte vara så svårt att få tillbaka pengarna på begagnatmarknaden om nu M-65 skulle spöa dem på fingrarna.

Tack för feedbacken, något man aldrig kan få för mycket av!

Jo föresten, kan ju passa på att fråga dig: Vad är dina åsikter om EKK-kabel (flätad, vanligt sätt) jämfört med vanlig högtalarkabel?

Foetus: Dynavoice inte DynAudio, skrivfel bara eller syftade du på riktiga Dynaudio?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Nu menade jag på inget sätt att Dynavoice skulle vara bättre eller sämre än konkurrenterna. Mer att man inte ska lura sig på priset, de låter väldigt bra med tanke på vad de kostar. Givetvis finns det gränser där också och sunt förnuft bör råda.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Nu menade jag på inget sätt att Dynavoice skulle vara bättre eller sämre än konkurrenterna. Mer att man inte ska lura sig på priset, de låter väldigt bra med tanke på vad de kostar. Givetvis finns det gränser där också och sunt förnuft bör råda.

Förstod att du menade så. Jag menade lite samma sak med Jamo:n, att de kostat 7000:- kr men "REA's" ut nu. Jag hoppas jag gjorde rätt val för min smak, och som tur är går det ju att "fixa till" i efterhand

Har du någon åsikt när det gäller kablarna som jag nämnde ovan?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ang. kablar är min åsikt att de flesta överdriver deras betydelse. Det är väldigt få blindtester utförda, eftersom de som säger sig höra enorm skillnad inte särskilt ofta kan tänka sig att ställa upp på blindtester, men i de tester jag läst som publicerats i tidningar har ingen med säkerhet kunnat skilja ut en vanlig lampsladd mot högtalarkablar för tiotusentals kronor.
Vad gäller signalkablar så är det skillnad på de allra billigaste, som oftast inte är särskilt bra (eller inte alls) skärmade jämfört med de något dyrare som har vettig skärmning. Skillnaden mellan det "något dyrare" och apdyra kablar anser jag försumbar och om man ska höra nån skillnad öht så krävs det att anläggningen i övrigt håller mycket hög klass.

Själv håller jag på att snickra ihop ett par sånahär:
http://www.tnt-audio.com/clinica/star.html

Mest för att jag inte behövde betala något för själva kabeln och tänkte att jag kunde göra en rätt snygg kabel med kabelstrumpa och lite krympslang... Så kan jag få en snygg kabel för nästan inga pengar alls, istället för att behöva betala många tusen för att få något som ser vettigt ut.
Ljudmässigt väntar jag mig inte direkt några skillnader mot den vanliga 4kvmm högtalarkabel jag har nu... skulle jag mot förmodan märka nån skillnad lovar jag att återkomma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Ang. kablar är min åsikt att de flesta överdriver deras betydelse. Det är väldigt få blindtester utförda, eftersom de som säger sig höra enorm skillnad inte särskilt ofta kan tänka sig att ställa upp på blindtester, men i de tester jag läst som publicerats i tidningar har ingen med säkerhet kunnat skilja ut en vanlig lampsladd mot högtalarkablar för tiotusentals kronor.
Vad gäller signalkablar så är det skillnad på de allra billigaste, som oftast inte är särskilt bra (eller inte alls) skärmade jämfört med de något dyrare som har vettig skärmning. Skillnaden mellan det "något dyrare" och apdyra kablar anser jag försumbar och om man ska höra nån skillnad öht så krävs det att anläggningen i övrigt håller mycket hög klass.

Själv håller jag på att snickra ihop ett par sånahär:
http://www.tnt-audio.com/clinica/star.html

Mest för att jag inte behövde betala något för själva kabeln och tänkte att jag kunde göra en rätt snygg kabel med kabelstrumpa och lite krympslang... Så kan jag få en snygg kabel för nästan inga pengar alls, istället för att behöva betala många tusen för att få något som ser vettigt ut.
Ljudmässigt väntar jag mig inte direkt några skillnader mot den vanliga 4kvmm högtalarkabel jag har nu... skulle jag mot förmodan märka nån skillnad lovar jag att återkomma.

Har fått precis samma känsla.

Ska sticka och handla vanlig "budgetkabel" 2,5kvadrat snart till högtalarna, sen ska jag göra egen EKK-kabel (exakt enligt samma princip som du länkar till) och se om jag hör någon skillnad.

Sen ska jag även göra egen signalkabel efter vad någon Chris på Hembio rekommenderade (i kabelväg dvs), och löda egna RCA samt 3,5mm stereoplugg av bra kvalitet. Ska bli mycket spännande om man kan höra nån skillnad.

Största skillnaden vad jag förstått det som verkar ligga i bastonerna, just pga den enkarderliga ledaren.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Jag plöjde aldrig ner mig så mycket i kablarna. Körde med några "gamla" Esoteric till högtalarna och som signalkabel har jag glömt vad det var. Kostade något runt tusenlappen för 0,5m.
Jag har en känsla av att det är lite övderdrivet det där med kablar, särskilt om man har en anläggning i de klasser vi normala människor har råd med. Med det säger jag inte att det är betydelslöst men att man kanske inte ska stirra sig blind.

OFC-koppar säger allt...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

OFC används i typ ALLA kablar (inte de i silver eller aluminium då, såklart, eftesom de inte är i koppar), så bra är det...
Elektriker bryr sig dock inte så mycket, så det används sällan i marknadsföringen för elkablar...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
OFC används i typ ALLA kablar (inte de i silver eller aluminium då, såklart, eftesom de inte är i koppar), så bra är det...
Elektriker bryr sig dock inte så mycket, så det används sällan i marknadsföringen för elkablar...

Vi vänder på det, visa mig en kopparbit med syre i.
Jag var ironisk i mitt förra inlägg, finns ju inte en kabel av koppar med syre i. Ändå läser man i annons efter annons att det minsann är en högkvalitativ kabel gjord av "finaste OFC-koppar".

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kopplat in Jamo:na och sålt Z-5500. Grym skillnad!

Har vanlig billig 2,5kvadratmm-högtalarkabel och taskiga Clas Ohlsson signalkablar. Ska göra egna kablar för lågnivå och högtalarkabel snart, återkommer med resultatet i ljud när jag är klar.

EKK-kabel som högtalarkabel, tvinnad sista 10cm i ändarna, annars "korskopplad? (dvs vänster höger +, övre o nedre -)" i själva kabeln.

Sen LonWorks lågnivåkabel med Neutrik-kontakter. Ska bli sjukt spännande.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=findpost&pid=147...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux