Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Post- och telestyrelsen kan dela Telia i två

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så, där sjönk kvaliten ytterligare för svenska folket...

Eller tvärtom...

Eller menar du att du är inkapabel att göra bra val? Att du inte vet hur man väljer Telia utan bara andra bolag och därför kommer du inte kunna vara kvar som kund hos båda två? Det är ju isf olyckligt, men nån kommer säkert skriva en FAQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej men snälla! Fler privatiseringar vill vi inte ha!! Varför kan inte allting bara ägas av staten?!? Om staten ägde allt så skulle inget INGET privat ägt företag kunna konkurrera med de statliga företagen. De statliga företagen skulle hålla fruktansvärt låga priser på tjänster och varor med en väldigt hög kvalité i och med att företaget inte behöver mer än att bara gå runt. Det här är monopol, men vem fasen skulle bry sig om allt skulle funka bättre än vad bästa gör idag?

För att det ska kunna bli såhär bra så måste någon godhjärtad person, som vill ALLA väl, hålla i denna tråd (en bra kommunist alltså)

Privatiseringar, va? vart? Det står att Telia inte längre ska ha monopol på kopparnätet. Ett redan existerande företag ska bli två så vi får ett bättre välfärdssamhälle....

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej men snälla! Fler privatiseringar vill vi inte ha!! Varför kan inte allting bara ägas av staten?!? Om staten ägde allt så skulle inget INGET privat ägt företag kunna konkurrera med de statliga företagen. De statliga företagen skulle hålla fruktansvärt låga priser på tjänster och varor med en väldigt hög kvalité i och med att företaget inte behöver mer än att bara gå runt. Det här är monopol, men vem fasen skulle bry sig om allt skulle funka bättre än vad bästa gör idag?

För att det ska kunna bli såhär bra så måste någon godhjärtad person, som vill ALLA väl, hålla i denna tråd (en bra kommunist alltså)

Vadå privatiseringar... Televerket fick foten för ett rätt bra tag sedan. Välkommen till de senaste 15 åren.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
mej kvittar det väljer telia bara för att jag tycker dom har bäst support har testat lite olika

märkes rätt tydligt vid stormen gudrun jag som hadde telia fick mitt bradband och telefon ca en vecka efter stormen men grannen (max 50m bort) som körde glocalnet var tvungen att vänta 2 veckor innan dom hadde tid att skicka en gubbe å fixa uppkopplingen

o varför tror du det va så? visst kan man säkerligen skylla en del på glocalnet, men det stora anledningen till att du fick det fixat snabbare är ju för att telia ger sig själv fördelar näre gäller servicen. de andra kommer helt enkelt i andra hand om man ska förenkla det lite. det är ju därför man vill splitta, det o att de tar orimligt betalt av andra för saker som inte kostar dem i närheten av lika mycket att tillhandahålla.

nätet är uppbyggt av skattepengar, o borde således oxå ägas av staten. och om man ska sälja ut det (vilket ja inte tycker) så ska man ta betalt för det, inte ge bort det, vilket va vad som nu i stort sett skedde när telia nu inte längre är statsägt. o man borde i så fall sälja til företag som inte tillhandahåller abonumang osv. utan enbart sköter service o utbyggnad av nät.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hjälpsam

Är ingen kommunist, men monopol skall drivas av staten.
Privata monopol är ingen marknadsekonomisk höjdare, det är därför det finns antitrustlagar och förbud mot kartellbilldningar.
Tyvärr verkar inte den svenska konkuranslagstiftningen vara något att hurra för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Stycka på som bara fan, gärna vid hälarna.

Kanske jag tar ADSL igen, bara dom fan tar bort tvånget att ha telefon för att ha bredband, jag vill inte ha telefon, inte Telias svindyra åtminstånde

Det finns inget tvång att ha telefonabbonemang för att få adsl,det tog PTS bort från telia och operatörerna för var det 2 år sen eller så? om jag inte minns fel:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej men snälla! Fler privatiseringar vill vi inte ha!! Varför kan inte allting bara ägas av staten?!? Om staten ägde allt så skulle inget INGET privat ägt företag kunna konkurrera med de statliga företagen. De statliga företagen skulle hålla fruktansvärt låga priser på tjänster och varor med en väldigt hög kvalité i och med att företaget inte behöver mer än att bara gå runt. Det här är monopol, men vem fasen skulle bry sig om allt skulle funka bättre än vad bästa gör idag?

För att det ska kunna bli såhär bra så måste någon godhjärtad person, som vill ALLA väl, hålla i denna tråd (en bra kommunist alltså)

I många fall skulle jag hålla med dig. Men när det gäller telekommunikation så är det ju faktiskt så att privatisering och avreglering har tvingat fram bättre priser och tillgänglighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
I många fall skulle jag hålla med dig. Men när det gäller telekommunikation så är det ju faktiskt så att privatisering och avreglering har tvingat fram bättre priser och tillgänglighet.

Självklart är det bättre med styckning och mer privatisering av ett redan privatiserat företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaler
Privatiseringar, va? vart?

Telia blev utsålt för länge sedan, så det är inget nytt.
Se dig omkring. Det är inte precis lite som blivit utsålt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vadå privatiseringar... Televerket fick foten för ett rätt bra tag sedan. Välkommen till de senaste 15 åren.

"Vadå privatiseringar..." du gav dig nyss ett eget svar.

Offtopic:
Lista på några utsålda företag:
Volvo Personvagnar
Saab personbilar
Asea
Scania
Astra
Pharmacia
Stora
Telia
Arla
Abba
ICA
Wasa
Slotts
KMW i Karlstad
KaMeWa
Ericsson
(hoppsan! det lite fel i listan, inte jag som skrivit den)

Tänk vad vi hade haft idag om staten fortfarande ägde dessa företag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Självklart är det bättre med styckning och mer privatisering av ett redan privatiserat företag.

Detta skulle dock ha gjorts redan vid börsintroduktionen. Om inte innan tom. Staten kunde ha fortsatt ägt kopparledningarna medans telia kunde ha sålt ut i sin helhet eller i stycken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Telia blev utsålt för länge sedan, så det är inget nytt.
Se dig omkring. Det är inte precis lite som blivit utsålt.

"Vadå privatiseringar..." du gav dig nyss ett eget svar.

Offtopic:
Lista på några utsålda företag:
Volvo Personvagnar
Saab personbilar
Asea
Scania
Astra
Pharmacia
Stora
Telia
Arla
Abba
ICA
Wasa
Slotts
KMW i Karlstad
KaMeWa
Ericsson

Erhmm.. vet du vad innerbörden av privatisering är? Så vit jag vet så har varken saab, volvo, astra och alla andra företag på din lista, med undantag för WASA, stora och Telia varit i statens ägo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Erhmm.. vet du vad innerbörden av privatisering är? Så vit jag vet så har varken saab, volvo, astra och alla andra företag på din lista, med undantag för WASA, stora och Telia varit i statens ägo

Jo, jag ser att det är lite fel, men det mesta är rätt. Jag hittade informationen här: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014...

ICA, har inte varit statligt, det är Konsum som har det.
Ericsson och Volvo vet jag inte, men SAAB har varit statligt vill jag minnas.
Scania och Astra har varit statliga.

Permalänk
Medlem

Till berörda: Statliga verk versus aktieägande = Olika saker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej men snälla! Fler privatiseringar vill vi inte ha!! Varför kan inte allting bara ägas av staten?!? Om staten ägde allt så skulle inget INGET privat ägt företag kunna konkurrera med de statliga företagen. De statliga företagen skulle hålla fruktansvärt låga priser på tjänster och varor med en väldigt hög kvalité i och med att företaget inte behöver mer än att bara gå runt. Det här är monopol, men vem fasen skulle bry sig om allt skulle funka bättre än vad bästa gör idag?

För att det ska kunna bli såhär bra så måste någon godhjärtad person, som vill ALLA väl, hålla i denna tråd (en bra kommunist alltså)

Om staten skulle äga allt så skulle utveklingen stanna.
Varför ska folk då göra nått extra eller nått när ändå staten får allt?
Jag skulle inte vilja att staten ägde våran bondgård.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
...

Men fortfarande, vad har privatiseringar med detta är göra? Det här handlar om att Telia inte längre ska kunna leka kung på täppan genom att styra nätet, inget annat. Och så länge vi inte de senaste 5 minuterna fått tillbaka televerket i detta land så har denna nyhet och privatiseringar ingenting med varandra att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

nätet är uppbyggt av skattepengar, o borde således oxå ägas av staten. och om man ska sälja ut det (vilket ja inte tycker) så ska man ta betalt för det, inte ge bort det, vilket va vad som nu i stort sett skedde när telia nu inte längre är statsägt. o man borde i så fall sälja til företag som inte tillhandahåller abonumang osv. utan enbart sköter service o utbyggnad av nät.

Tyckte precis att Telia fick rätt bra betalt när staten grundlurade svenska folket att köpa 50% av deras aktier till ett rätt häftigt överpris på slutet av 90-talet.. Och var i hela friden fick du idén att Telia skulle 'ges' bort? Det är ju rätt självklart att ett företag som ägs av svenska folket ska komma svenska folket tillgodo vid försäljning.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Tyckte precis att Telia fick rätt bra betalt när staten grundlurade svenska folket att köpa 50% av deras aktier till ett rätt häftigt överpris på slutet av 90-talet.. Och var i hela friden fick du idén att Telia skulle 'ges' bort? Det är ju rätt självklart att ett företag som ägs av svenska folket ska komma svenska folket tillgodo vid försäljning.

Varför sälja ut företag som konstant ger stora inkomster mot en engångssumma?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej men snälla! Fler privatiseringar vill vi inte ha!! Varför kan inte allting bara ägas av staten?!? Om staten ägde allt så skulle inget INGET privat ägt företag kunna konkurrera med de statliga företagen. De statliga företagen skulle hålla fruktansvärt låga priser på tjänster och varor med en väldigt hög kvalité i och med att företaget inte behöver mer än att bara gå runt. Det här är monopol, men vem fasen skulle bry sig om allt skulle funka bättre än vad bästa gör idag?

För att det ska kunna bli såhär bra så måste någon godhjärtad person, som vill ALLA väl, hålla i denna tråd (en bra kommunist alltså)

Flytta till Kuba eller NordKorea så får du ser hur bra staten sköter allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Flytta till Kuba eller NordKorea så får du ser hur bra staten sköter allt!

Nu var väl det ett ganska barnsligt uttalande när politiken i dom länderna skiljer sig helt ifrån vår egna? Våran stat har väl i mångt och mycket skött sina bolag ganska bra?

Kommer att tänka på en avreglering som absolut inte gynnade konsumenterna, elen. Många statliga bolag var tidigare inte ens tillåtna att gå med vinst, vilket sparade oss konsumenter en hel del utgifter.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Nu var väl det ett ganska barnsligt uttalande när politiken i dom länderna skiljer sig helt ifrån vår egna? Våran stat har väl i mångt och mycket skött sina bolag ganska bra?

Kommer att tänka på en avreglering som absolut inte gynnade konsumenterna, elen. Många statliga bolag var tidigare inte ens tillåtna att gå med vinst, vilket sparade oss konsumenter en hel del utgifter.

Det tycker jag dock inte men det är jag det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det finns inget tvång att ha telefonabbonemang för att få adsl,det tog PTS bort från telia och operatörerna för var det 2 år sen eller så? om jag inte minns fel:-)

Oh fan, det har jag missat.

Kanske kan tipsa om någon leverantör?

Dom vanliga jag kollat lite snabbt har oftast krav på telefon (om jag inte missuppfattat det)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Om staten skulle äga allt så skulle utveklingen stanna.
Varför ska folk då göra nått extra eller nått när ändå staten får allt?
Jag skulle inte vilja att staten ägde våran bondgård.

Ifall staten får allt, så borde rimligtvis skatterna sjunka (eller försvinna). Allt som staten äger ägs ju av folket indirekt.

Vad har hänt med folket egentligen? Är verkligen den enda drivkraften i samhället pengar? Jag tror iallafall att det finns de som faktiskt vill göra saker utan att nödvändigtvis få extrema summor pengar som belöning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ifall staten får allt, så borde rimligtvis skatterna sjunka (eller försvinna). Allt som staten äger ägs ju av folket indirekt.

mm, det har fungerat jättebra där det har praktiserats eller praktiseras i just denna stund. Blir så otroligt många sköna alternativ på hur vi ska leva våra liv menar jag

Seriöst, är det någon här som verkligen tror att det skulle gangna svenska folket om allt helt plötsligt blev statligt?

Hur konkurrensutsätter man en marknad där det bara finns en part?

Konkurrens ger bättre priser helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Självklart är det bättre med styckning och mer privatisering av ett redan privatiserat företag.

Telia blev utsålt för länge sedan, så det är inget nytt.
Se dig omkring. Det är inte precis lite som blivit utsålt.

"Vadå privatiseringar..." du gav dig nyss ett eget svar.

Offtopic:
Lista på några utsålda företag:
Volvo Personvagnar
Saab personbilar
Asea
Scania
Astra
Pharmacia
Stora
Telia
Arla
Abba
ICA
Wasa
Slotts
KMW i Karlstad
KaMeWa
Ericsson
(hoppsan! det lite fel i listan, inte jag som skrivit den)

Tänk vad vi hade haft idag om staten fortfarande ägde dessa företag...

Vi hade haft dåliga produkter med Sämre kvalite! så är det när staten ska äga saker o ting, se på sjukvården dåliga löner och omotiverad personal!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Vi hade haft dåliga produkter med Sämre kvalite! så är det när staten ska äga saker o ting, se på sjukvården dåliga löner och omotiverad personal!

så har det ju blivit först sen den faktiskt tilläts privatiseras.

för vad har dåliga löner med produktkvalitet att göra?* det mesta folk köper på det här forumet tillverkas istället för usla löner. sjukvårdens problem är att tillgång är under efterfrågan och inget annat.

*(självklart anser jag dock att både Kinesiska slavar och undersköterskor borde ha vettiga löner)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Ja du har väl både rätt och fel! ingen ide o fördjupa! många saker har blivit bättre men solen har ju sina fläckar!

Edit.

Kom på att i industin där jag jobbar så har vi ju iso standard det förnyas ju med jämna mellan rum för att höja kvaliten!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_standardiserings...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Swedish_Standards_Institute

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

man skall komma ihåg att post och telestyrelsen arbetar åt regeringen och får sin lön därifrån, hade priserna varit den verkliga motiveringen så skulle vi inte haft bland europas lägsta avgifter. men jag håller med om att något behövs göras för att få igång investeringar igen då läget varit så fryst i många år till den grad att t.om kommuner får gå in och investera själva i egna nät.

dock banar delningen väg för att i framtiden återförstatliga monopoltelenätet igen, så i praktiken gör PTS kanske en björntjänst om regeringen säljer ut resterande delar av ägandet i Telia samtidigt som de behåller skanova så är de tillbaka i ruta 1.

i praktiken har staten då bara sålt ett varumärke som folkaktie men behållt innehållet. vore ju inte första gången allmänna aktieägare blir blåsta på pengarna då ägarna trixar så det passar dom.

Permalänk
Hjälpsam

Det är som sagt skillnad på företag och statliga verk.
Statliga verk tycker jag är bäst på områden som fungerar som monopol (tex järnvägar, vägnät, telenet, farleder) eller som är för viktiga för att lejas ut (tex försvar och domstolar).
Därför vore det bra om Telia styckades; ett telenät som blir det statliga Televerket och ett privat företag som var tvungen att konkurera på lika vilkor med dom andra operatörerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
mm, det har fungerat jättebra där det har praktiserats eller praktiseras i just denna stund. Blir så otroligt många sköna alternativ på hur vi ska leva våra liv menar jag

Huh? Staten äger redan en del saker, och vad jag vet så råder det än så länge demokrati i Sverige vilket betyder att vi röstar på vilka som ska styra. Med andra ord, vi bestämmer indirekt om vad som ska hända.

Men visst, jag är emot demokrati men det hade faktiskt inget med detta att göra.

Citat:

Hur konkurrensutsätter man en marknad där det bara finns en part?

Konkurrens ger bättre priser helt enkelt.

Ingenting är gratis. Priser är inte allt.

Privatägda företag behöver gå med vinst av självklar anledning. Statligt ägda inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Huh? Staten äger redan en del saker, och vad jag vet så råder det än så länge demokrati i Sverige vilket betyder att vi röstar på vilka som ska styra. Med andra ord, vi bestämmer indirekt om vad som ska hända.

Men visst, jag är emot demokrati men det hade faktiskt inget med detta att göra.

Ingenting är gratis. Priser är inte allt.

Privatägda företag behöver gå med vinst av självklar anledning. Statligt ägda inte.

Så du vill leva i diktatur?

Om allt är statligt så går bara folk till jobbet för att vänta av tiden typ.

Hur ska det gå ihop om inget skulle gå med vinst för staten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Så du vill leva i diktatur?

Om allt är statligt så går bara folk till jobbet för att vänta av tiden typ.

Hur ska det gå ihop om inget skulle gå med vinst för staten?

För det är verkligen vad det handlar om här? Ren diktatur, eller privatägt? Svart eller vitt, inga gråzoner alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Så du vill leva i diktatur?

Om allt är statligt så går bara folk till jobbet för att vänta av tiden typ.

Hur ska det gå ihop om inget skulle gå med vinst för staten?

En bra diktatur > Alla demokratier.

Varför skulle folk bara gå till jobbet för att vänta av tiden?

Om inget går med vinst för staten så går det givetvis inte så bra, det har jag inte sagt något om. Däremot gör det inte så mycket om ett eller några delar går med förlust då staten har fler inkomstkällor.