Blu-ray kan vara knäckt för gott

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
nån mer än jag som tycker detta är lite som när microsoft sa att xbox360 inte gick o knäcka.. säga sånt nu mera gör bara att det knäcks bra mycke snabbare folk ser det som en utmaning mer. så inte så konstigt att om dom säger att "det går itne knäcka på 10 år minst" så e det knäckt inom månader..

Det va väl Microsoft själva som fixade det genom att missa att kryptera startfilen på Kiosk-skivan om inte jag minns fel. Men har man sagt att det inte går så är man bra naiv...

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
*skrattar högt* Det är då banne mej inte mycket kvalite som går förlorat. Korkat uttalande.

Skrattar högt tebax hördu... För de som verkligen gillar film så räknas kvalitet faktiskt. *suplajs* Vi sitter inte och hemma och ser på nå jävla cam versioner utan lämnar denna härliga upplevelse till sådana som du.

Till exempel, jag är våldsamt upphetsad över Rambo 4 men eftersom jag inte han se den då den gick på bio så håller jag mig (återhållsamhet ftw) tills den släpps i HD kvalitet, och sen så ser jag den på någon sjysst TV istället... I detta fall är alltså kvaliteten en stooor del av filmupplevelsen, och jag vill inte missa ens en bråkdel av den i en härlig film som Rambo.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
nån mer än jag som tycker detta är lite som när microsoft sa att xbox360 inte gick o knäcka.. säga sånt nu mera gör bara att det knäcks bra mycke snabbare folk ser det som en utmaning mer. så inte så konstigt att om dom säger att "det går itne knäcka på 10 år minst" så e det knäckt inom månader..

Senast jag kollade så var inte Xbox 360 knäckt, de finns bara en firmware som gör att dvd-läsaren struntar i att läsa den delen på skivan där kopieringsskyddskoden ligger. Ungefär samma (om inte samma) som de till Nintendo Wii.

Sony Playstation 3 är väl fortfarande inte knäckt?

Boxer, Viasat och comhem är ett bevis på ett system som man ännu inte har knäckt. Fast där antar jag med tanke på att Dreambox finns så är de väl ingen som orkar lägga tid och pengar på att försökta knäcka dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Eller så kanske man har någon kontakt med verkligheten...

det eller så kliver de vuxna människorna ur sandlådan och tar sitt ansvar och betalar för sig.

Jag vet inte hur alla har växt upp men i min familj fick man betala för mat och nöjen.

Har du provat gå in på ICA ta en valfri vara visat upp den i kassan och sagt jag skulle bara hämta den här och gått därifrån? Gick det bra?

Vissa saker är kanske lite dyra nuförtiden men inte fan gör det stöld lagligt för det, det är bara att låta bli och se filmen, lyssna på låten eller köpa varan.

Jag är tämligen säker på att alla som fildelar eller laddar ned har eller har haft material som är från någon som är helt ny på marknaden, som har slitit arslet av sig för att få ut sin produkt.

T.o.m independent band och filmatisörers material snor ni med den lama ursäkten Hollywood tjänar grova pengar på detta.

Bara för att man är fattig så innebär det inte att man har rätt att ta det man vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks

Du talar ju sanning.. men det du föreslår är nog tyvärr ingenting som kommer att hända. Folk kommer inte att göra en kovändning mitt i allt och bli superhederliga. Det som kanske skulle vara bra att folk ens börja betala lite för sig. T.ex. de som förr piratat allting skulle kunna börja köpa 1/10 spel och film.

Jag tror man har försökt åtgärda problemet med piratkopiering med lite fel medel.. lösningen tror jag ligger i någonting i stil med Steam och sedan verifiering av materialet per server (tex som WoW).

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

fowler: Dunno hur det funkar är inte så insatt i konsoler och deras knäckning har ingen av dom nyare konsolerna. men jag klassar nästan en konsol knäckt om det går att spela pirat kopior på den. även om detta kanske inte direkt är knäckt i dess rätta bemärkning.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Skrattar högt tebax hördu... För de som verkligen gillar film så räknas kvalitet faktiskt. *suplajs* Vi sitter inte och hemma och ser på nå jävla cam versioner utan lämnar denna härliga upplevelse till sådana som du.

Till exempel, jag är våldsamt upphetsad över Rambo 4 men eftersom jag inte han se den då den gick på bio så håller jag mig (återhållsamhet ftw) tills den släpps i HD kvalitet, och sen så ser jag den på någon sjysst TV istället... I detta fall är alltså kvaliteten en stooor del av filmupplevelsen, och jag vill inte missa ens en bråkdel av den i en härlig film som Rambo.

Tack!
Brukar se på film med projector, då märks skillnaderna rejält.
Har ett riktigt hemmabiosystem men ännu ingen bluray, men den kommer snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tack!
Brukar se på film med projector, då märks skillnaderna rejält.
Har ett riktigt hemmabiosystem men ännu ingen bluray, men den kommer snart.

Oj oj *dreggel* Jag har själv länge drömt om en WSXGA projector för att kunna skjuta film med HD kvalitet.. Tur så har jag ingen sådan, för så skulle jag inte synas till på länge länge.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
det eller så kliver de vuxna människorna ur sandlådan och tar sitt ansvar och betalar för sig.

Jag vet inte hur alla har växt upp men i min familj fick man betala för mat och nöjen.

Har du provat gå in på ICA ta en valfri vara visat upp den i kassan och sagt jag skulle bara hämta den här och gått därifrån? Gick det bra?

Vissa saker är kanske lite dyra nuförtiden men inte fan gör det stöld lagligt för det, det är bara att låta bli och se filmen, lyssna på låten eller köpa varan.

Jag är tämligen säker på att alla som fildelar eller laddar ned har eller har haft material som är från någon som är helt ny på marknaden, som har slitit arslet av sig för att få ut sin produkt.

T.o.m independent band och filmatisörers material snor ni med den lama ursäkten Hollywood tjänar grova pengar på detta.

Bara för att man är fattig så innebär det inte att man har rätt att ta det man vill ha.

Kunde jag kopiera valfri vara på¨ICA så skulle jag gå in och göra det för vad du pratar om är stöld och det gör man inte när man piratar utan då gör man sig skyldig till olaglig kopiering. Suck trodde att alla visste detta idag men nädå

Permalänk
Avstängd

Perfekt, just när man tjackat sig en PS3

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Skrattar högt tebax hördu... För de som verkligen gillar film så räknas kvalitet faktiskt. *suplajs* Vi sitter inte och hemma och ser på nå jävla cam versioner utan lämnar denna härliga upplevelse till sådana som du.

Till exempel, jag är våldsamt upphetsad över Rambo 4 men eftersom jag inte han se den då den gick på bio så håller jag mig (återhållsamhet ftw) tills den släpps i HD kvalitet, och sen så ser jag den på någon sjysst TV istället... I detta fall är alltså kvaliteten en stooor del av filmupplevelsen, och jag vill inte missa ens en bråkdel av den i en härlig film som Rambo.

Lägg av. En digital kopias kvalié är inte det minsta sämre än originalet. Faktum är att "original" och "kopia" bara handlar om ordningen exemplaren skapades i, inget annat. Det är bara en minoritet av all kopierad information som är "cam". Till råga på detta, var "telecine" fram till alldeles nyligen en konventionell metod att kopiera. Detta ger en kvalitétsförsämring (naturligtvis inte lika svårt som för "cam"), så det argumentet är okunnigt och fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
det eller så kliver de vuxna människorna ur sandlådan och tar sitt ansvar och betalar för sig.

Jag vet inte hur alla har växt upp men i min familj fick man betala för mat och nöjen.

Har du provat gå in på ICA ta en valfri vara visat upp den i kassan och sagt jag skulle bara hämta den här och gått därifrån? Gick det bra?

Vissa saker är kanske lite dyra nuförtiden men inte fan gör det stöld lagligt för det, det är bara att låta bli och se filmen, lyssna på låten eller köpa varan.

Jag är tämligen säker på att alla som fildelar eller laddar ned har eller har haft material som är från någon som är helt ny på marknaden, som har slitit arslet av sig för att få ut sin produkt.

T.o.m independent band och filmatisörers material snor ni med den lama ursäkten Hollywood tjänar grova pengar på detta.

Bara för att man är fattig så innebär det inte att man har rätt att ta det man vill ha.

Falsk analogi. Stöld av fysisk vara eller stöld av information (t.ex. hemligstämplade uppgifter) är inte samma sak som (pirat)kopiering. Det som är omoget och i sandlådan är affärsmodellerna. Det är, fattar vem som helst, helt idiotiskt att försöka med lag skydda något som naturligt går att kopiera.

Den som använder argumentet att producenten "ändå tjänar grova pengar" använder ett falskt och felaktigt argument. Men det visar bara att denne inte, liksom du, förstår vad det handlar om rent principiellt. Däremot kan man fråga sig varför en upphovsmakare till en sommarplåga ska ha mer pengar än upphovsmannen till t.ex. en stol, dvs en snickare, men det är en annan, filosofisk, fråga utan givna rätt och fel.

Självklart ska "independentband" och alla andra producenter lön för mödan. Men att ta betalt för själva överföringsmediet är oförsvarligt. Det är alltså eventuell lagstiftning och affärsmodell det är fel på, inget annat. Alla som studerar fenomenet vetenskapligt märker att kopiering föder omsättning av information (trivialt) men också föder omsättning hos producenten. Producentens verk är på sätt och vis "självrefererande reklam" och reklam för kommande verk.

Att ta betalt för den kopia som köps av producenten är ej heller i kollisionskurs med att inte stävja (genom lagstiftning eller medvetet dålig teknik) mångfaldigande av verket vid senare tillfälle. Så länge som modellerna för att tjäna pengar är felaktiga kan man inte hjälpa piratkopiering. Vissa verk och vissa program måste kopieras eftersom upphovsmakaren slutat bekymra sig över produkten eller helt enkelt är död (jag kan inte skaffa en licens för t.ex. Windows 98 eller Borland Delphi 4.0 [i fallet med Delphi kan jag köpa en nyare version, och få en licens för den gamla, men varför skulla jag?]). Samma sak gäller med musik, hur "independent" den än är.

Därmed inte sagt att GPL är ljuset. En del ovett finns där också, i andra änden av skalan. Med GPL får du nämligen inte tjäna pengar på eller stänga mjukvara, vilket ju måste vara ok om man inte är dogmatisk eller religiös. Det kan finnas andra anledningar att stänga mjukvara än att den inte ska gå och modifiera.

Alltså: Ta betalt för mjukvara är inte i kollisionskurs med "pirat"-kopiering.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Folk som jämför kopiering med stöld borde kolla i en lagbok, eller tom ordbok.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Senast jag kollade så var inte Xbox 360 knäckt, de finns bara en firmware som gör att dvd-läsaren struntar i att läsa den delen på skivan där kopieringsskyddskoden ligger. Ungefär samma (om inte samma) som de till Nintendo Wii.

Sony Playstation 3 är väl fortfarande inte knäckt?

Boxer, Viasat och comhem är ett bevis på ett system som man ännu inte har knäckt. Fast där antar jag med tanke på att Dreambox finns så är de väl ingen som orkar lägga tid och pengar på att försökta knäcka dem.

XBOX 360 är knäckt... eller rättare sagt kopieringsskyddet för spelen är knäckt. Det finns ju ingen "regionfrihet". Även Wii är knäckt på det sättet, dessutom med "delvis regionsfrihet". PS3:an har sony lyckats bra med... eftersom ingen ännu lyckats fixa den. :/

Jao jag tror inte att tvkorten är lika eftertraktade att knäcka nu som för längre sedan när det var nytt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Löjligt av dem att tro att nånting ska vara oknäckbart. Speciellt när det är något som har så stor dragningskraft som film.

Angående debatten som följt: Filmer kommer att piratas flitigt sålänge filmindustrin inte kan konkurrera när det gäller vare sig pris, kvalitet eller tillgänglighet. Varför ska jag köra till affären och betala 30 euro för en HD-film när jag kan ladda ner den på ett par timmar... gratis och i lika bra kvalitet (cam-versioner har jag inte sett förutom på TPB och Mininova).

Och nej, piratande och stöld är inte samma sak...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jaha, nå för mig känns det i vilket fall som helst som om piratismen äter upp precis allting som häller underhållningsbranchen på benen. Vems fel det är kan man ju diskutera. Tycker det, i vilket fall som helst, vore otroligt tråkigt om en massa, i mitt tycke, bra filmer, musik och framför allt spel går till spillo p.g.a. det här.

Nyligen var det aktuellt med att Ironlore lägger ner studion p.g.a. piratkopieringen. Nu igen är detta speculationer över nätet men för mig blev detta det första påtagliga exempel på piratismens följder.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

Slöseri med tid och pengar för företag som föröker utveckla div olika kopieringsskydd, för media.

Skulle själv köpa mer spel musik etc om man slapp dom där J***a kopieringskydden, som det är nu köper man ju ingen MP3 musik och inga spel alls som är skadade med DRM, starforce etc.

Väntar just nu på att Blu-ray spelarna ska bli prisvärda så ska det införskaffas både stationär och till datorn, och ska köpa en o annan film också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning varför folk vill ha filmer och spel i annat format en BluRay @ 49,99 € För 25 skivor, när DVD+R DL 8.5GB 2.4x Dual Layer för 25 skivor kostar 19,95 €
Dess utom när man får ett vanligt 100 pack DVD-R för 19,99 € och typ 119 € för 100 CD-R . Alla är kvalitets skivor typ TDK och full printable.

Så fatta varför folk vill ha knäckta skivor med lite lägre kvallitet.
Det får man fatta ....att Nisse med sin 28" crt inte ser skillnaden mellan formaten.

Finns det någon som köpt en DL brännare och skivor för att kopiera semester bilder???

Nä går nog åt en del skivor till X-box 360 eller stora pc iso filer typ...men ingen vill säga det.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Jaha, nå för mig känns det i vilket fall som helst som om piratismen äter upp precis allting som häller underhållningsbranchen på benen. Vems fel det är kan man ju diskutera. Tycker det, i vilket fall som helst, vore otroligt tråkigt om en massa, i mitt tycke, bra filmer, musik och framför allt spel går till spillo p.g.a. det här.

Nyligen var det aktuellt med att Ironlore lägger ner studion p.g.a. piratkopieringen. Nu igen är detta speculationer över nätet men för mig blev detta det första påtagliga exempel på piratismens följder.

Du vet inte vad du pratar om. Anekdotiska bevis är just inga bevis och bara för att någon säger att det beror på "piratism" betyder det inte att det är så. Vad skulle företaget säga? "Vi klarade inte konkurrensen eftersom vi hade en så dålig produkt"? Det hade antagligen varit närmare sanningen. Tämligen lönlöst att debattera med någon som, ursäkta mig, är så förbaskat självmotsägande och tar spekulationer som "påtagliga exempel".

Att underhållningsbranchen skulle ha problem på grund av piratkopiering är ohistoriskt och framför allt felaktigt enligt de som faktiskt undersöker fenomenet oberoende och vetenskapligt.

Ett företag går under av två skäl i en marknadsekonomi: Dålig produkt eller dålig affärsmodell. Andra skäl finns inte, förutom i diktaturer och planekonomier. (och dit, kan jag försäkra, vill vi inte komma. Någonsin. Ändå är det enda sättet att drastiskt minska "piratkopieringen", så länge det är ett begrepp.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Jaha, nå för mig känns det i vilket fall som helst som om piratismen äter upp precis allting som häller underhållningsbranchen på benen. Vems fel det är kan man ju diskutera. Tycker det, i vilket fall som helst, vore otroligt tråkigt om en massa, i mitt tycke, bra filmer, musik och framför allt spel går till spillo p.g.a. det här.

Nyligen var det aktuellt med att Ironlore lägger ner studion p.g.a. piratkopieringen. Nu igen är detta speculationer över nätet men för mig blev detta det första påtagliga exempel på piratismens följder.

Filmbranshen slår ju kassarekord varje sommar, DVD säljer bättre än någonsin och det finns gott om rapporter om att piratkopiering inte skadar försäljningen.

Det är snarare idiotiska bolag som inte lyckats hänga med tekniken som skyller på piratkopiering. Mediebolagen vill fortsätta ha det som på 50-talet, när dom hade all makt och fick alla pengar.

Och angånde ditt tjat om kvalitet så kan man ladda ner avbilder av HD-DVD och BD-skivorna, alltså exakt samma kvalitet. Tar visserligen lite plats, men det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Skrattar högt tebax hördu... För de som verkligen gillar film så räknas kvalitet faktiskt. *suplajs* Vi sitter inte och hemma och ser på nå jävla cam versioner utan lämnar denna härliga upplevelse till sådana som du.

Till exempel, jag är våldsamt upphetsad över Rambo 4 men eftersom jag inte han se den då den gick på bio så håller jag mig (återhållsamhet ftw) tills den släpps i HD kvalitet, och sen så ser jag den på någon sjysst TV istället... I detta fall är alltså kvaliteten en stooor del av filmupplevelsen, och jag vill inte missa ens en bråkdel av den i en härlig film som Rambo.

Men herregud, tror du det bara är "cam" versioner som cirklar runt på nätet?! Tror inte det är någon kvalitets förlust överhuvudtaget!
Och btw så tankar jag inte cam versioner, visst laddar jag hem men jag köper banne mej filmer jag vill ha när jag ser dem i butik/nätet!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att dom trodde att det skulle ta 10 år...dom kan ju bara inte trott på det själva

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

"BD+, unlike AACS which suffered a partial hack last year, won't likely be breached for 10 years."

Höll på att skratta mig till dötts.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Lägg av. En digital kopias kvalié är inte det minsta sämre än originalet. Faktum är att "original" och "kopia" bara handlar om ordningen exemplaren skapades i, inget annat. Det är bara en minoritet av all kopierad information som är "cam". Till råga på detta, var "telecine" fram till alldeles nyligen en konventionell metod att kopiera. Detta ger en kvalitétsförsämring (naturligtvis inte lika svårt som för "cam"), så det argumentet är okunnigt och fel.
--Text--

Sett många dåliga "digitala kopior", där man valt bort DTS-ljudet, inte rensat filmen från död information, inte rensat filmen från trailers, där filmen kompimerats hårt och kompimerats med dålig teknik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du vet inte vad du pratar om. Anekdotiska bevis är just inga bevis och bara för att någon säger att det beror på "piratism" betyder det inte att det är så. Vad skulle företaget säga? "Vi klarade inte konkurrensen eftersom vi hade en så dålig produkt"? Det hade antagligen varit närmare sanningen. Tämligen lönlöst att debattera med någon som, ursäkta mig, är så förbaskat självmotsägande och tar spekulationer som "påtagliga exempel".

Att underhållningsbranchen skulle ha problem på grund av piratkopiering är ohistoriskt och framför allt felaktigt enligt de som faktiskt undersöker fenomenet oberoende och vetenskapligt.

Ett företag går under av två skäl i en marknadsekonomi: Dålig produkt eller dålig affärsmodell. Andra skäl finns inte, förutom i diktaturer och planekonomier. (och dit, kan jag försäkra, vill vi inte komma. Någonsin. Ändå är det enda sättet att drastiskt minska "piratkopieringen", så länge det är ett begrepp.)

Japp! Dom som var med när kassetbanden kom och tonåring som man var då började göra blandband och låna/låna ut skivor kommer ihåg att skivindustrin förde an kampanj som gick ut på att hemmakopieringen på kassettband dödar musikindustrin!

Det vet vi ju idag med facit i hand att den inte dog utan tvärtom så ljög musikindustrin då och gör det även idag men det är en annan diskussion som iaf visar på hur skrupelfri den branchen är.

Filmindustrin lär säkerligen överleva den med men dom får kanske ändra på sin inkomstmodell och hur det ska göras vet inte jag men en sak är iaf säker och det är att är det en film jag vill se så ser jag den på Bio och sen kanske jag köper den på DVD/Blu-Ray men bara då.

Nåja till ämnet så lär inte medelsvensson iaf kopiera så mycket filmer utan det är den som är verkligen filmintresserad men har en skral kassa som gör det då film på media idag är för dyrt och nått vettigt nerladdningsalternativ inte finns för jag liksom många andra vill inte ha nått DRM-skräp som dessutom är i sämre kvalitet än DVD eller har jag missat att nån har öppnat en vettig laglig nerladdningssida?

Permalänk
Medlem

Tycker det är smått tragiskt. Håller med Birks här fullständigt. Inget är gratis. Ingen jobbar gratis. Men folk som laddar ner verkar inte förstå det. Jag hoppas nån av er "stor pirater" som skrivit i den här tråden får en dunderhit(musik, låt) i framtiden som blir en riktig sommarplåga, som säljer så löjlig bra...i 1 dag, o sedan finns den ute på "pirate bay" - Jag är inte den skadeglada typen, men då får ni känna på era egna ord.

Att skapa 1 enda lite sketen film tar flera tusen mantimmar. De flesta produktionerna kostar fler miljoner än vad ni kommer tjäna under er livstid. Folket får betalt under produktionens gång men för att det sammarbetet ska fungera så måste filmbolagen vara säkra på att dom får tillbaka det dom lagt ut, och helst gå med flera miljoner i +. Går dom back så blir det ju ganska självklart mindre produktioner i framtiden.

Vet inte vart jag är påväg med den här "posten" men jag tycker bara att det är sorgligt att folk tycker det är ok...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Lägg ner tjafset om att det skulle vara dålig kvalitet på "pirat filmer" vet man vad man ska leta efter så är det inga problem att få bra dunder kvalitet.e

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Filmbranshen slår ju kassarekord varje sommar, DVD säljer bättre än någonsin och det finns gott om rapporter om att piratkopiering inte skadar försäljningen.

Har du nån länk till dessa påståenden?

Vore kul att se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Lägg av. En digital kopias kvalié är inte det minsta sämre än originalet. Faktum är att "original" och "kopia" bara handlar om ordningen exemplaren skapades i, inget annat. Det är bara en minoritet av all kopierad information som är "cam". Till råga på detta, var "telecine" fram till alldeles nyligen en konventionell metod att kopiera. Detta ger en kvalitétsförsämring (naturligtvis inte lika svårt som för "cam"), så det argumentet är okunnigt och fel.

Fast de flesta filmer på "nätet" är omgjorda för att få plats på en 1lagers skiva medan de flesta köpta skivor är dubbellagrade. Där förlorar du kvalité eller extra material. Hur stor skillnaden är vill jag dock inte spekulera i.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Lägg ner tjafset om att det skulle vara dålig kvalitet på "pirat filmer" vet man vad man ska leta efter så är det inga problem att få bra dunder kvalitet.e

Har inte tid eller lust att leta speciellt mycket, men jag har höga krav och det är lätt värt en hundring i månaden för mig att få se garanterat bra filmkvalite.
Kanske haft otur men jag vägrar se på några halvmesyrer.
Edit: Som Lurcazzus påpekade är de flesta filmer på nätet komprimerade.
Själv har jag sett alltför många filmer som dessutom är uselt komprimerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Själv köper jag en sabla massa skivor, filmer och spel för jag tycker iaf att man ska stöda tillverkarna om man uppskattar deras produkt.
Däremot hatar jag att film-/musik-/spel-industrin målar upp 1 download lika med 1 förlust för företaget. Detta är befängt då många som laddar ner sakerna aldrig skulle köpt produkten från första början. Det är väl mera en moralisk fråga om du anser dig ha rätt att lyssna på den där skivan som var så jäkla bra 100 ggr utan att betala.

Skivbolagen borde tänka om helt. Deras idé är att med mördande reklam sälja Idol-Stina till så många som möjligt, istället för att försöka hitta band som redan finns idag. Som redan har en publik osv. Men nej man lägger hellre ner miljoner i reklam för att pusha sådant som är skit, vilket oftast visar sig efter första skivan då artisten försvinner ner i en kartong på vinden.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts