Permalänk
Medlem

DVI eller inte , wtf?

Kollade på BENQ 2400WA och märkte att den inte hade DVI, och blev chockad. Kollade sen andra skärmar och ingen verkar ha DVI knappt.
Många på forumet pratar om HP w2207 och dess DVI egenskaper i officiella tråden, men nu fattar jag INGETING!

HP TFT 22" w2207h Wide, Svart/Silver

HAR INGEN DVI STÅR DET PÅ INETS WEBBSIDA!

http://www.inet.se/bildskaermar/22-/hp-tft-22--w2207h-wide--s...

--

Bildyta (verklig)
22" Wide
Upplösning
1680x1050
Responstid
5ms
Pixelstorlek
0.282mm
Kontrast
1000:1 (DC 3000:1)
Ljusstyrka
300cd/m²
Betr.vinkel (H/V)
160° / 160°
VGA
Ja
DVI
Nej
VESA standard
VESA 100mm
Färg
Svart/Silver
Övrigt
HDMI-kontakt
Högtalare
Ja
Medföljande tillbehör
Nätkabel, VGA-kabel
Garanti
1år
Lev.Artikelnr
GM757AA#ABB

--

?????????...

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd

skulle aldrig någonsin köpa en skärm utan DVI, och jag skulle aldrig köpa en TN skärm heller så jag rekommenderar att du söker vidare ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Du tillhör väl gruppen som aldrig skulle köpa något sämre än 9800 GTX x2 också va?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Du tillhör väl gruppen som aldrig skulle köpa något sämre än 9800 GTX x2 också va?

Det är väl endå en jäkla skillnad på att inte nöja sig med en skärm utan dvi, som faktiskt är ganska gammalt (vga är ju uråldrigt) eller att inte vilja ha en skärm med dåliga vinklar och sämre färger än att bara nöja sig med det absolut senaste och bästa grafikkorten för 6000kr?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm "Asus MW221U"
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASMW221U
Betraknings vinkeln är helt ok man sitter ju inte på golvet eller i taket och spelar. Har aldrig sett ghosting eller tearing fast bilden kanske inte är hundra men vad vet jag. Den känner av vissa spel när man slår igång dom.

Både dvi och vga. Alla skärmar med bara vga är väll analoga och inte digitala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det är väl endå en jäkla skillnad på att inte nöja sig med en skärm utan dvi, som faktiskt är ganska gammalt (vga är ju uråldrigt) eller att inte vilja ha en skärm med dåliga vinklar och sämre färger än att bara nöja sig med det absolut senaste och bästa grafikkorten för 6000kr?

Jag syftade på hans prat om att TN suger, jo jag håller med om DVI det är ju just därför jag skapade denna tråden.

--

Den där Asus skärmen har den 24bitars färg? Hmm.. är inte 6 - 8 bitar normalt inom lcd världen?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Angående HP TFT 22" w2207h
http://www.inet.se/?page=product&stockid=2202571&a=2202571&

Så har den Hdmi, vilket i stort sett är samma som dvi bara att hdmi kan skicka ljud också, så den skärmen är "digital".

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jaha...fan missade det.
Tack

Förresten vad vet du om BENQ 2400 Serien?
Såg den i butiken, WA modellen som endast ska ha VGA och det såg riktigt bra ut, och nu blev man lite osäker.. funderade på att köpa den imon

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Vet väl inte så mycket om dem, men det viktiga är ju hur du tycker skärmen ser ut. Folk kan sitta och rekommendera hur mycket som helst men i slutändan är det du som måste bestämma vad du tycker och ifall du tycker bilden är bra.

Och om jag ska vara helt ärligt så kan jag inte märka någon skillnad mellan vga och dvi (hdmi) på min skärm, så förlusten av dvi är inte jättestor. Skulle väl vara att det känns dumt att köpa en ny skärm utan dvi som ändå funnits i många år.

Dock är jag tveksam till 24" får så lite pengar, jag tycker personligen att en skärm är värd att läggas lite extra pengar på. Men som sagt du gör som du tycker är bäst.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

HDMI är ju bättre och nyare än DVI. HDMI är bakåtkompatibelt med DVI. De skickar såklart med en HDMI-DVI sladd.

Permalänk
Medlem

Mjo sant...

Hmm sitter här mitt i natten o toksurfar in och ut på dessa butiksidor

LG 22" L227WT-PF
http://www.inet.se/bildskaermar/22-/lg-22--l227wt-pf/2202606/

Hur är egentligen detta med 10 000:1 kontrast, kan man lita på att skärmen är så bra , färger blabla som dom pratar om?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Du tillhör väl gruppen som aldrig skulle köpa något sämre än 9800 GTX x2 också va?

Så länge jag är nöjd med fpsen i spelen som jag spelar så behåller jag mitt 88 gts, men om du bjuder på ett gx2 så tar jag gärna emot det Jag har kompisar som har TN skärmar, även en med en Benq dessutom men vet inte hela namnet på den, och jag har själv haft en samsung 710T med bara vga. finns inte att jag skulle köra med nått sånt. VGA + TN = Mycket dåligt

Edit: HDMI är inte bättre än DVI det ger exakt samma bild bara det att man kan skicka ljud med HDMI.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Som sagt, kör HDMI -> DVI... Funkar lika bra som DVI -> DVI om inte bättre...

Permalänk
Medlem

http://www.trustedreviews.com/displays/review/2008/02/02/LG-F...

Lite kort: Kontrast påståendet är bull som vanligt med enormt höga kontrast, de tycker bilden generellt är mkt bra men att HP w2207 och Samsung 226BW troligtvis är bättre.

Och inte för att vara föraktfull mot TN men man kan aldrig komma ifrån att den är en TN, dock kan detta kvitta om man inte bryr sig så mycket om betrakningsvinklar och sådant.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

ok hmm..

Kan inte förstå hur dom då inte kan sätta in iaf DVI på en ny skärm som BENQ 2400WA?

Nån som kan förklara det =P

p.s den har inte hdmi heller.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Jag syftade på hans prat om att TN suger, jo jag håller med om DVI det är ju just därför jag skapade denna tråden.

--

Den där Asus skärmen har den 24bitars färg? Hmm.. är inte 6 - 8 bitar normalt inom lcd världen?

Asus är 6bit, inte 8bit.

Permalänk
Medlem

Jag tror det där att skärmar inte har en DVI port är ett sätt att få ner kostnaden. Vet att det kostar en del för tillverkaren att få lov att ha HDCP-skyddet i sina produkter, det kan ju vara så att dom helt försöker undvika det genom att skippa DVI porten.

Hur som... Tänkte skriva lite om vad jag tycker om just de två skärmarna som nämns här. Har testat båda nyligen, ganska ingående.

HP w2207h:
Tre klagomål på den tyvärr. Först att bildytan är högblank. Visst, det är det en smaksak men det är helt onödigt om jag får säga min åsikt. Snyggare när skärmen är avstäng, priset för det är att om det är just kommer du se dig själv i alla svarta områden på skärmen. Lite kul är det ju att på CRTs gjorde tillverkarna allt för att få bort reflektioner och så nu på LCD generationerna så är det raka motsatsen.

Fel nummer två är att det är förekommer en del sk. Colour Banding. Inte otroligt mycket men det är där. Tittar man på gradienter så känns det ibland som den har för lite färger.

Sista problemet är att inställningarna är lite kassa, ingen möjlighet att stänga av/på saker som dynamisk kontrast bortsett från de fyra olika profilerna (Movie, Photo, Gaming, Text, Custom). Movie läget är det enda som har dynamisk kontrast och det är även enda sättet att få igång den funktionen. Hur som är Movie, Photo och Text otroligt mörka allihopa medan "gaming" mode är allt för ljust. Mycket ljusare än vad som behövs och gör att bilden blir odefinierad och trist.

Desutom så ser det ut som alla lägena förutom Custom har vad jag skulle kalla "sharpening", precis som sharpening filteret i photoshop. Lägger man på för mycket av det så blir det vita kanter runt svarta små detaljer så som text. Det händer även här, så för att undvika det vill man ju använda Custom... problemet med det är att man inte verkar kunna få upp lika hög brightness som i Gaming mode vad man än trycker. Sharpening effekten gör i princip att det är plågsamt att läsa test på webben etc. i alla lägen förutom Text/Custom.
Överlag är inställningarna irriterande och man får det antagligen inte som man vill.

Positiva med skärmen skulle jag säga att färgerna (bortsett från colour banding) är väldigt sköna att titta på. Inte överdrivna och känns naturliga. Fotos ser ut i princip som dom ska. Input lag etc. är inte vidare farligt vad jag märkt, lite är där ju... mäter input lag jämfört med en CRT (stopklocka, samma bild på CRT skärmen, ta foto) så får jag max upp 15ms skillnad. Foten skärmen står på må inte vara världen snyggaste men är väldigt praktiskt. Skärmen går att höja och sänka rakt upp och ner, något som väldigt få skärmar har. Man kan även rotera skärmen, kanske inte många som använder det men kul feature som få har. HDMI porten är väl trevlig... men faller på att det bara finns en. Kopplar man in en spelkonsol vid sidan av så måste man ju sätta datorn på VGA... känns ju bara dumt. Kunde likaväl varit en DVI port.

LG L227WT-PF:
Klart enskilt största klagomålet är att färgerna ser rätt jävliga ut på den här skärmen. Allting har lite neon-känsla över sig. Detta gör absolut inget om man sitter och spelar/kollar film (tvärt om så ser det nästan bättre ut p.g.a. det... men tittar man på en bild eller skrivbordet så ser man att färgerna är helt förskjutna. Saker som borde vara grönt är nästan lite turkos och rött framstår som om man stirrade rakt in i en röd neonskylt. Kan tänka mig fotoeditering är förhållandesvis plågsamt på den här skärmen på grund av dom skumma färgerna. Till skillnad från HP skärmen så ser man iaf inte av någon colour banding.

Den har även en inställning som heter just "sharpening" i menyn. Här man kan antingen göra bilden lite lätt suddig ifall man vill det... eller efterapa HPn med att all text blir överdrivet skarp och får lite vita kanter. Hur som så kan man ställa in detta själv istället, för som på HPn att det finns fasta profiler endast. Menyn och inställningarna känns bättre på LGn, hade gärna sett mer inställningar men bättre är det.

Det LG riktigt skiner på är iaf input lag/respons. Gamer som man är kan jag säga att den här skärmen verkligen känns snabb. Tror hur inbiten man än är så kommer man inte märka något alls jämfört med en CRT. Spela kan man göra på båda dessa skärmar utan problem, ingen har så pass märkbar delay att det egentligen stör. Det sagt så är LGn snabbare, samma test som med HPn visar max 5ms efter CRTn. När man flyttar boxarna i det här "trailing" testet så blir dom även otroligt mycket mindre suddiga än på HPn. Väldigt imponerande faktiskt vilken skärm man än jämför med.

Då tänker man väl "ja, LGn låter ju fantastisk".
Vill bara påpeka en än gång att färgerna är *otroligt* jobbiga. Visst man man kalibrera lite och dra ner det hela... men vad jag än gjorde så fick jag aldrig naturliga sköna färger som HPn. Skulle säga att det där är en riktigt stor nackdel med LGn. Man ska verkligen A) älska snabba spel och B) aldrig hålla på med foton för att vara helt nöjd med den här.

Byggkvalitèn på LGn är inte heller i samma klass HPn. Känns lite skranglig och foten tillåter inte att man gör ju mycket men en tiltar några grader fram och tillbaka.

... sen har vi ju Samsungs 226BW/2232BW... som jag skulle säga har absolut bäst färger av alla dom här, bra för spel etc. Men då beror det verkligen på vilken man får... lotteriet som dom håller på med gör det svårt att säga något postivit om dom överhuvudtaget. Har sett 226or med otroliga ghosting problem (inte för att nämna backlight bleeding så in i) etc. så det är inte rakt fram att dom är bäst.

Permalänk
Medlem

Micro, thx
Climlite, tack ska du för recensionen uppskattades verkligen :).

Väljer bort LGn direkt efter det har sagt.
Du har möjligtvis ingen erfarenhet från BENQ 2400WA eller?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Jag spelar spel på relativt hög nivå, massvisst mkt speltimmar/vecka.
Aldrig ens öppnat photoshop eller vad tusan ni proffs använder för att editera. Ändrar ändå via digital vibrance för att få onaturliga färger som hjälper till för spelandet.
Är ingen matrialspelare men självklart är en bra skärm fördelaktigt med grym respons (NEJ jag som gamer vill faktiskt inte lira på crt hellre snygg lcd med snabb respons, 22" för film och "up-to-date" etc...)

LG L227WT passar mig bra?