Permalänk
Medlem

Klocknings problem cpu och gf9800gtx

Tjo!
Har nyss införskaffat ny burk (dator i signatur) men får ingen vidare fart på klockningen. Processorn som sitter i nu är en Intel C2D E4500 2,2ghz i väntan på att min q9450 kommer. Jag lyckas högst klocka upp den 150mhz innan datorn låser sig. Jag har nyaste bios och bra kylning så nått känns riktigt skumt.

Mitt Geforce 9800gtx har jag lyckas få upp i: core:750mhz mem:1200mhz (675/1100 orginal) men högre än så kommer jag inte innan burken låser sig/startar om. Det blir inga artifakts utan det tar bara tvärstopp. Har kikat runt lite på nätet och sett att många kommer en bra bit över 800mhz core och 1200mhz mem. Kan det va moderkortet som begränsar på något vis?
Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ge mycket mer info om CPU-klockningen om någon ska kunna hjälpa dig. Vcore? Max FSB?

Ang. grafikkortet så är det olika hur bra dom klockar. Mitt 8800GT klockar också sämre än de flesta, men det enda du kan göra om du vill klocka högre är att voltmodda det. Jag läste någonstans att man kanske kan pressa några Mhz extra om man höjer PCI-E frekvensen över 100Mhz, men det är inte rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Jag kör på 1,3V standard och har provat att höja 0,17V.... klockat ner minnena till 400mhz och 600mhz! Multipliern står på 11x och fsb:n står på 800mhz som standard. Fsb:n går att höja till 815mhz... men sen tar det stopp! Nån som har nått förslag på vad jag ska testa eller behöver mer info? Nån moderator får gärna flytta tråden till klocknings sektionen istället, vet inte riktigt hur den hamna här!

// Danne