Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dual boot vista ubuntu (2 olika hdd)

Permalänk

Dual boot vista ubuntu (2 olika hdd)

Jag har två diskar en 80GB och en 200GB. Jag har Vista installerat på 80GB och tänker nu installera även Ubuntu och köra dual boot.

Finns det något som hindrar mig från att skapa en extra partition på 200GB disken för att installera Ubuntu där? Jag vill så klart att Ubuntuinstallern automatiskt och snyggt skapar en dual boot möjlighet. Frågan kanske är självklar men efter att ha läst en ansenlig mängd olika trådar på diverse forum har jag fortfarande inte hittat något som lagt in Ubuntu på en annan disk än den som Vista redan ligger på.

Permalänk
Medlem

Jadå det kommer att gå bra, dock så kommer bootsektorn på 80gb'n att skrivas över, så du kommer att behöva ha en vista-skiva för att kunna reparera den sedan, om du får för dig att vilja ta bort grub.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jadå det kommer att gå bra, dock så kommer bootsektorn på 80gb'n att skrivas över, så du kommer att behöva ha en vista-skiva för att kunna reparera den sedan, om du får för dig att vilja ta bort grub.

Hade det även varit fallet om jag skapat en till partition på 80GB'n för att lägga in Ubuntu där? Iofs speler det ingen roll eftersom det inte verkar vara rocket science att reparera om allt som behövs är en min Vista-skiva.

Btw, tack tack

Permalänk
Medlem

Nej, det spelar ingen roll.
Tänkte bara så att du har en skiva, inte bara någon installation som följde med en "köpe-dator".

Permalänk
Medlem

själv föredrar jag dock att ha alla OS på samma disk och ha den delade datan på en annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
själv föredrar jag dock att ha alla OS på samma disk och ha den delade datan på en annan.

Varför? Jag har också alltid föredragit att ha alla OS på samma disk men kan inte förklara varför.

I detta fallet ville dock inte Vista gå med på att minska sin partition eftersom oflyttabara MFT ligger på slutet. Går säkert att åtgärda men jag orkade inte hålla på att mecka med hibernate, sys.recovery för att kunna skapa en partition för Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Vaför inte installera ubuntun i Windows. Enkelt o smidigt.
Man får dualboot även då.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer