Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liefvergren
Jag har vista 32 och 4 gb minne men datorn hittar bara 3 gb finns det något extra program för att pressa in den sista stickan oxå?

Svar: Nej, men installera sp1 så står det åtminstonde att du har 4gb även om du inte kan använda dem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Klicka på "Start" och högerklicka på "Dator" välj egenskaper där står det under "System".

Om man då får t ex följande information:

Microsoft windows XP
Home Edition
Version 2002
Service Pack 2

Innebär det att man kör 32 bit?

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foilan
Om man då får t ex följande information:

Microsoft windows XP
Home Edition
Version 2002
Service Pack 2

Innebär det att man kör 32 bit?

Ja, Home edition finns bara i 32bits vers.

Permalänk
Medlem

Tack. Äntligen ett svar man förstår... haha!

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foilan
Tack. Äntligen ett svar man förstår... haha!

Permalänk

Jag har skummat igenom tråden och inte hittat några svar på min fråga:

En polare till mig jobbar en del med datorer, han är duktig och kan sin sak..
Han menar på, att Windows XP 32-bit bara kan hantera 2 GB RAM EFFEKTIVT.
Win XP 32 kan hantera ~3.25 GB RAM, men "bara" 2 GB RAM effektivt.
Vad kan ni andra säga om dethär?
Inte får att jag inte tror på honom, men jag blev intresserad.

Så det är "onödigt" med 4 GB RAM? För 2 GB är effektivare? Eller bara effektivt upp till 2 GB sen om man har mer RAM ju bättre?
För det ligger något i det, jag har aldrig varit uppe i mer än 1.8 GB RAM i Aktivitetshanteraren. (Jag har 4 GB RAM i burken)

Ha´re!

Permalänk
Hjälpsam

Ett program kan bara allokera 2GB virtuellt minne i 32bitars Windows.
Men men det fysiska minnet används dels av operativet och andra program, så visst kan Windows 32 använda mer än 2GB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ett program kan bara allokera 2GB virtuellt minne i 32bitars Windows.
Men men det fysiska minnet används dels av operativet och andra program, så visst kan Windows 32 använda mer än 2GB minne.

jaja, absolut, men det jag vill påpeka är effektiviteten?
Hur effektivt är det med 2 GB istället för 4? Om det är effektivare?

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, ett program kan väl inte allokera mer än 2GB. Men många program kan väl tillsammans allokera mera?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ska vi reda ut lite. Det första här gäller virtuellt minne.
Standard är uppdelningen så att det är 2 GiB för programmet självt att använda och 2 GiB för systemet i interaktionen med dem. När programmets 2 GiB tar slut kraschar det helt sonika (mer eller mindre fint).
MEN, man kan ställa om windows så uppdelningen så att programmet får 3 GiB och systemet får 1 GiB, via /3GB växeln i boot.ini. I vissa sällsynta fall ger det problem då systemet har mindre att röra sig med.
Programmen måste även vara gjorda för att utnyttja detta. Det finns en speciell flagga i .exe-filen som berättar för windows att programmet kan använda mer än 2 GiB om det får (LARGE_ADDRESS_AWARE heter den).
Som en notis så får programmet (32-bitars) hela 4 GiB för sig självt om det körs på en 64-bitars windows och har denna flagga.

3,25 GiB gränen (som varierar) handlar om det fysiska minnets begränsningar i att hårdvaran mappas på minnesadressbussen (MMIO, Memory Mapped Input/Output).

Spelet Supreme Commander: Forged Alliance har den här flaggan satt för att kunna använda 3-4 GiB minne. Första Supreme Commander hade det inte och i vissa fall kunde man få det att krascha pga. minnesallokeringarna.
Det går att ändra den med speciella program (släpptes fixar för det till spelet).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Som sagt, ett program kan väl inte allokera mer än 2GB. Men många program kan väl tillsammans allokera mera?

Exakt.

Säg att ett program på gränsen använder 2 GiB, då¨får man ca 1 GiB över till systemet och andra mindre krävande program som datorn då kan hålla samtidigt i fysiska minnet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nu ska vi reda ut lite......

Tack ska du ha för svaret, Aqualize!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Denna länken kan vara intressant att lägga till. Behandlar inte bara Windows Vista 64-bit med 8GB i RAM utan diskuterar även det faktum att man inte vinner något på att köra 64-bits Vista kontra 32-bits med 4GB RAM.

http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775.html

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Har ett litet problem med min nya Dell XPS 420.

Jag fick ju liksom inte välja något operativsystem när jag konfigurera, endast mellan ett Windows vista home premium, och ett Windows vista Ultimate, och jag valde att ha 4 gb ram.
Men som jag fruktade skickade de mig en 32 bitars Windows Vista Hom Premium med hela skiten. Vilket alltså gör så jag tappat en hel gigabyte ram. Eller?

Finns det något alternativt jag kan göra? Exempelvis kan man uppgradera systemet eller något sådant enkelt och billigt? Eller borde jag helt enkelt ringa till Dell och säga att de utelämnade detta och hade det osagt att de gav mig ett 32 bitars operativsystem?

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giftigkola
...

Ja, du "förlorar" ~1gb

Jag tycker ju egentligen att Dell borde ge dig en 64bitars licens+skiva alternativt ge dig kompensation för den förlorade gb:en men det lär du inte få. Den bisstra sanningen är att du nog får acceptera förlusten.

du kan dock läsa i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Denna länken kan vara intressant att lägga till. Behandlar inte bara Windows Vista 64-bit med 8GB i RAM utan diskuterar även det faktum att man inte vinner något på att köra 64-bits Vista kontra 32-bits med 4GB RAM.

http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775.html

lol alltså,
"The upshot is that it doesn't make sense to install a 64 bit version of Vista in order to better utilize 4 GB of memory simply because the 32 bit version would only recognize 3.5 GB. The problem is that while it is true that you would "gain" the missing memory, you would also immediately lose it to the system due to the 64 bit version's larger memory footprint. Thus, using a 64 bit version really only makes sense with larger memory sizes."

Ska precis köpa en ny dator med 4GB minne, blir fan till att gå med 32 bitars vista nu då eftersom jag bara har hört om massa krångel med 64bits versionen (spel som inte fungerar etc..).

Permalänk
Hjälpsam

Fast artikeln har fel, nu vill många nya program ha mer än 2GB virtuellt minne och det kan inte ett 32 bitars OS ge dom utan problem.
I ett 64 bitars OS kan även 32 bitars program allokera 4GB lätt som en plätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Fast artikeln har fel, nu vill många nya program ha mer än 2GB virtuellt minne och det kan inte ett 32 bitars OS ge dom utan problem.
I ett 64 bitars OS kan även 32 bitars program allokera 4GB lätt som en plätt.

Fast om man faktiskt läser artikeln så ser man att detta diskuteras.

Citat:

"-Another issue with 32 bit applications is the maximum memory chunk each process is able to address, namely 2 GB. This limit can be adjusted to 4 GB using a few special settings.

Photoshop is only able to use 3 GB, even though the system is equipped with 8 GB.
In the end, this means that even with 8 GB or more of system memory installed, each 32 bit application can only use a maximum of 4 GB. The only recourse these applications have is to page some of their routines that are currently not in use to the hard drive, which is obviously not going to improve performance."

Sen kan man fråga sig om detta verkligen är ett stort problem. Tror att programmen som kräva 4Gb virtuellt minne är få.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Märkligt detta, att inte Photoshop använder mer än 3GB, även under ett 64 bitars OS, det skall en applikation göra om man satt large_address_aware-flaggan.
När jag läste artikeln såg jag inte att dom någonstans nämnt, att en 32 bitars applikation "bara" får tillgång till 2GB, under ett 32 bitars OS och tillgång till 4GB under ett 64 bitars.

"Knepet" dom använder för att få ett program att allokera mer än 2GB är enkelt och de flesta minneskrävande program bör redan ha flaggan satt, men dom drar som sagt bara nytta av detta under 64 bitar.
Om flaggan inte är satt, är det enkelt att slå på den själv, jag har själv gjort det på ett antal program.

Det går i och för sig att sätta en 3GB boot-växel, under ett 32 bitars OS, som ger dessa applikationer tillgång till 3GB, problemet är att systemet då får lite minne och riskerar att bli instabillt.

Det börjar redan nu komma en hel del nya program, som använder rusktigt mycket minne, Age of Conan är ett exempel som drar nytta av mer än 2GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Märkligt detta, att inte Photoshop använder mer än 3GB, även under ett 64 bitars OS, det skall en applikation göra om man satt large_address_aware-flaggan.
När jag läste artikeln såg jag inte att dom någonstans nämnt, att en 32 bitars applikation "bara" får tillgång till 2GB, under ett 32 bitars OS och tillgång till 4GB under ett 64 bitars.
"Knepet" dom använder för att få ett program att allokera mer än 2GB är enkelt och de flesta minneskrävande program bör redan ha flaggan satt.
Om flaggan inte är satt, är det enkelt att slå på den själv, jag har själv gjort det på ett antal program.
Det börjar redan nu komma en hel del nya program, som använder rusktigt mycket minne, Age of Conan är ett exempel som drar nytta av mer än 2GB.

Fast när det kommer till spel så är det främst texturer som behöver prechache:as vilket kan som du säger bli ett problem. Men det beror också helt på vad du har för ett grafikkort, ett GTX 280 t.ex. med 1GB VRAM kommer inte kräva lika mycket virtuellt minne som ett 9800Gx2 t.ex.

Som det även nämns i artikeln så krävs det mer minnesutrymme i en 64-bitsmiljö kontra en 32-bitsmiljö för samma typ av program. Är övertygad om att 3Gb virtuellt minne ska vara tillräckligt för majoriteten av spel och program i dagens läge. Dessutom om du skulle uppleva problem så är det ju egentligen bara att se till att inte köra mer program än just spelet, behöver ju knappast ha igång massa andra program i bakgrunden när du spelar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Ja ett stort grafikminne kan ge stora fördelar, både i prestande och mängden minne som behöver allokeras, ett exempel är AoC.

Saken är den att ett 32 bitars program, inte kan allokera 3GB virtuellt minne, under ett 32 bitars OS, det kan allokera 2GB *.
* Om man inte sätter bootväxeln 3GB, men det är normallt inte att rekomendera, av andra skäl.
Under ett 64 bitars kan det allokera upp till 4GB.

Hur minneskraven blir det närmaste halvåret vet jag naturligtvis inte, men jag tror att 2GB allokerat minne kan bli snålt i en del fall.
Vi får se hur det ser ut om ett halvår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hittade lösningen hos en Dell säljare (jag köpte min dator ifrån dell)
Om ni inte byggt datorn själv, och får en retail skiva med (dvs den som redan är instalerad, och har massa fler drivrutiner på samma skiva)
Så vad man gör är att man tar licens-nyckeln, som ni ska ha på datorn någonstans, eller er skiva, får tag i en x64 skiva (64 bitars alltså) och använda nyckeln vid installation.

Operativsystemet kommer fråga om aktivering, gör då en telefonaktivering, och följ instruktionerna där.
Och vipps, aktiverat och klart, ett 64 bits vista system.

(har ej prövat detta än, men jag återkommer när jag gjort det!)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Jag har skummat igenom tråden och inte hittat några svar på min fråga:

En polare till mig jobbar en del med datorer, han är duktig och kan sin sak..
Han menar på, att Windows XP 32-bit bara kan hantera 2 GB RAM EFFEKTIVT.
Win XP 32 kan hantera ~3.25 GB RAM, men "bara" 2 GB RAM effektivt.
Vad kan ni andra säga om dethär?
Inte får att jag inte tror på honom, men jag blev intresserad.

Så det är "onödigt" med 4 GB RAM? För 2 GB är effektivare? Eller bara effektivt upp till 2 GB sen om man har mer RAM ju bättre?
För det ligger något i det, jag har aldrig varit uppe i mer än 1.8 GB RAM i Aktivitetshanteraren. (Jag har 4 GB RAM i burken)

Ha´re!

Varför testar du inte plocka ut 2 gb ram i din burk och se hur det funkar?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Kan ju säga det att det gick enkelt att instalera ett 64 bitars home premium system.
Vad som hände var ungefär en uppgradering, alla drivrutiner och program togs bort dock. Men alla filer (musik, filmer etc) var sparat.

Så enligt mig vart det en sorts uppgradering.

Permalänk
Medlem

Hur utför man memory remapping? Har letat i Bios efter en sådan funktion med hittar den inte.

Permalänk

Vad hände med den switch man la till i boot.ini så man kan köra 4gb med xp 32?
Nån som känner till den? Minns inte vad man skrev tyvärr....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erva
Hur utför man memory remapping? Har letat i Bios efter en sådan funktion med hittar den inte.

Endera stödjer inte moderkortet det alls, eller så finns det någon inställning (kanske inte vanligt på märkesdatorer) eller så sköter moderkortet det automatiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stolpiller
Vad hände med den switch man la till i boot.ini så man kan köra 4gb med xp 32?
Nån som känner till den? Minns inte vad man skrev tyvärr....

Finns ingen sådan switch.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stolpiller
Vad hände med den switch man la till i boot.ini så man kan köra 4gb med xp 32?
Nån som känner till den? Minns inte vad man skrev tyvärr....

Det är antagligen denna du tänker på: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124810.aspx

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds