trådlöst - kan ingenting!
Jag är fullständigt medveten om att man ska söka i ett forum innan man ställer en fråga, och detta har hjälpt mig åtskilliga gånger förut här på sweclockers, jag har hittat svar utan att behöva fråga. Men när det gäller nätverk och hårdvara till nätverk är jag så fullständigt lost att jag inte riktigt vet vad jag ska söka på ens. Jag har försökt läsa i en del trådar som kändes relevanta, men de är så fulla med termer och uttryck som jag inte kan, att det inte hjälper mig nämnvärt. Så nu ställer jag min fråga ändå, och hoppas att nån vänlig själ kan förbarma sig över mig och förklara för en som inte begriper (eller åtminstone peka mig till en befintlig tråd som kan hjälpa mig).
Läget var tidigare: "direkt" bredband via fibernät, dvs bara ett uttag i väggen, inget modem av något slag. En stationär dator. En skrivare kopplad till den stationära datorn. En laptop med externt trådlöst nätverkskort. DLink 624+ Router, som hade sin anslutning till bredbandsuttaget. Den stationära datorn hade kabel till routern. Och laptopen hade anslutning via det trådlösa kortet då (och kunde nå skrivaren genom nätverket om den stationära datorn var påslagen). Detta fungerade bra, förutom att man nån enstaka gång fick starta om routern. Jag vill minnas att det var relativt enkelt att installera det hela.
Läget nu: Åskan slog (för ganska länge sen) ut routern som stendog. Laptopen är utbytt mot en ny som har inbyggt trådlöst nätverk. Vi lever utan nätverk (stenålders, jag vet!) och flyttar istället nätverkskabeln (som alltså går diekt till vägguttaget nu) mellan datorerna, fram och tillbaka. Skrivaren nås bara från den stationära datorn, om man inte vill göra sig besväret att flytta den kabeln också... Helt naturligt börjar vi tröttna på detta, och en ny router ska införskaffas, men vilken?
Vad jag vill åstadkomma: Ett nätverk liknande det vi hade innan, med den stationära datorn ansluten med kabel (jag är inte beredd att lägga pengar på ett trådlöst nätverkskort till den, den går redan på övertid och kommer när tiden är inne att bytas ut mot en till laptop som ju numera har sådant inbyggt). Om det går att ha skrivaren som en egen enhet i nätverket vore det ju bra, så man inte måste ha den stationära datorn påslagen för att nå den från laptopen, men det är inget stort problem.
Vad ska jag ha för router? Jag försöker läsa i produktbeskrivningar, men blir inte klokare av det. Många talar om ADSL-moden, och då antar jag att det är fel modell för mig?
Snälla, försök förklara på ett sätt som man kan begripa utan att kunna alla termer. Jag är inte helt dum, men har bara aldrig satt mig in i det här med nätverk och hårdvara.
Tack på förhand!