Enkel hårddiskguide?

Permalänk

Enkel hårddiskguide?

Hej!

Jag blir helt konfunderad. Jag kikar på hårddiskar och möts av lika många variablar som om jag skulle köpa en dator.

Jag har förstått att Solid State-diskar är det senaste? Och att de är rätt så bra, eftersom de är snabba och tåliga, men mindre bra eftersom de tål färre skrivningar än andra hårddisktyper.

Sen ser jag 'raid0' skrivas lite överallt. För mig ser det mer ut som ett Flashback-användarnamn än för något som har med hårddisken att göra.

Jag efterlyser en bra – uppdaterad – hårddiskguide! Sen skulle jag vilja ha svar på följande konkreta frågor:
Hur snabb är en Solid State-disk? Om man tänker att standarddisken idag snurrar 7200 rpm.
Vad innebär 'raid0'?
Hur stor påverkan har hårddiskens snabbhet (i rpm mätt) på datorns prestanda? Är det värt att lägga lite pengar på att vid köp av bärbar dator byta från 5400 till 7200?
Folk pratar om att använda en Solid State-disk som 'systemdisk'. Är det disken där man lägger operativsystem (och kanske spel?).

Tacksamt!

Jag läste faq:en, men den skrevs i januari 2003, och jag antar att något har hänt sedan dess.

Permalänk

Kan inte det övriga så bra men Raid0 är en funktion som de flesta moderkort har stöd för och även kontrollerkort. Detta medför att man kan klumpa ihop två diskar på låt oss säga 250gb st och låta de blir 500gb istället. (man förlorar en del Gb iofs) och datan skrivs 50/50 till vadera disk och man har fått sig en boost på 30% ?? för systemet.

Nackdelen är att går en disk sönder så finns det ingen data att rädda.

Visa signatur

I am Extrazz.