Permalänk
Avstängd

Skillnad mellan 939 och AM2?

Polarn och jag bråkar lite om AMDs socket 939 och AM2, jag hävdar att det är två helt olika socklar.. alltså en 939 CPU inte går in i en AM2 sockel.

Men han TROR att det går och att AM2 är bara för att DDR2 minnen passar moderkortet... ja det är ju därför det finns (fanns) både 939 och AM2 CPU

Det hela är en "fyllebråk" så hjärnorna fungera väl inte optimalt hos någon av oss, men vi kan bara inte släppa det.

Så, vem har rätt?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

olika sockets

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Socket 939:

Socket AM2:

ser ni skillnaden? om ni tar en extra titt på var det inte finns hål så ser ni att de inte är fysiskt kompatibla. De är mao olika socket.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Dessutom,
939=939 pinnar
AM2=940pinnar

Visa signatur

*.*

Permalänk
Avstängd

Hehe, YES jag hade rätt

Men sen en liten dum fråga till... 940 och AM2 är väl inte samma heller? (nu är det bara jag som är nyfiken)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, YES jag hade rätt

Men sen en liten dum fråga till... 940 och AM2 är väl inte samma heller? (nu är det bara jag som är nyfiken)

nej, det är inte samma sak, socket 940 är speciella server moderkort. Nedan kommer en bild på socket 940, dock är jag lite för trött nu för att se om det är någon fysisk skillnad på socken eller inte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Tackar, nu är det avklarat.

AM2 och 940 har samma antal ben men plomberingar i olika hål

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.