Tipsa om era bästa fotoplatser och kommande event!

Permalänk
Medlem

Tipsa om era bästa fotoplatser och kommande event!

För att värma upp denna forumsdel tycker jag att vi direkt börjar med att skriva ner tips på platser m.m. som kan vara intresanta ur en fotografs perspektiv. Vad som anses vara intressant är högst personligt men hålls det precist så blir nog alla glada. Så att tipsa om att t ex. Stockholm som en fin stad att fota är lite väl löst. Föreslå då hellre en viss plats i Stockholm där det finns något speciellt/intressant.

För att hålla en viss klass på det hela föreslår jag att följande info finns med:

  • Vad är det:

  • Vad är det:

  • Vart finns det:

  • Vad finns det att fota:

  • Hur tar man sig dit:

  • Hemsida med info:

  • Övrig info:

  • Bild från platsen:

t ex.

  • Vad är det: Djurpark

  • Vart finns det: Norrköping -> Kolmården

  • Vad finns det att fota: Djur i inhägnad och safari

  • Hur tar man sig dit: Buss 432 från Norrköpings resecentrum mot Kvarebo via Åby

  • Hemsida med info: http://www.kolmarden.se

  • Övrig info:
    Typ : Vuxen : Barn 3-12år
    Djurparken : 240kr : 130kr
    Djurpark + Safaripark* 1 dag : 290kr : 170kr
    Djurpark + Safaripark* 2 dagar : 380kr : 230kr
    Safariparken (med egen bil)* : 140kr : 100kr

  • Bild från platsen: -

Vissa saker kan dock utelämnas som t ex. bilden eller hemsida.

OBS! Småprat om event/platser tas i separat tråd om det är mycket att disskutera så som fototräffar eller liknande. Mindre frågor tas via PM eller på IRCen. Håll tråden ren! OBS!

Tipsa på nu!!

Och jag vill passa på att tacka moderatorer m.m. för att äntligen ha öppna ett eget forum för detta ämne!

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga, "Tack för en ny underbar forumsdel på sweclockers", äntligen.

Vad är det: Quarnevalen
Vart finns det: Den startar vid KTH på valhallavägen fortsätter på odengatan, sveavägen, kungsgatan, sturegatan
och sedan tillbaka till KTH.
Vad finns det att fota: Många roliga studentbyggda ekipage.
Hur tar man sig dit: Lättast tar man sig till KTH med tunnelbanans röda linje mot mörby centrum avgång Tekniska Högskolan.
Hemsida med info: www.quarnevalen.se
Övrig info: Detta är tidsbegränsat och går av stapeln på lördag (10/5) och börjar 14:08.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nu tänkte jag först göra det enkelt för mig och skriva skogen, men det känns lite tunt som förslag. Skogen bjuder dock på väldigt bra fotomöjligheter om man gillar att vara ute i naturen och har ett visst intresse för att fota blommor och växter.

Ett lite konkretare tips

Vad är det: Adelsnäs slottspark
Vart finns det: Straxt utanför Åtvidaberg (Karta)
Vad finns det att fota: En väldigt vacker slottspark som är öppen för allmänheten, dygnet runt, året runt. Mängder med både vanliga och ovanliga växter och blommor. Gör sig bäst på våren/sommaren.
Hur tar man sig dit: Valfritt färdmedel till Åtvidaberg, se karta ovan. Det är gångavstånd från centrum om man har gott om tid på sig.
Hemsida med info:
Övrig info: Öppet året runt, Kaffestugan Är öppen 1/5-31/8 onsdag-söndag 10-17.
Bild från platsen:

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Synd att inte engagemanget blev större med denna tråd.

Hursomhelst tänkte jag försöka fota soluppgången någon dag och skulle med glädje ta emot tips på bra platser att fota den i Stockholms innerstad. Höga platser alternativt låga där man kan få en bra vy för bilderna.

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Synd att inte engagemanget blev större med denna tråd.

Hursomhelst tänkte jag försöka fota soluppgången någon dag och skulle med glädje ta emot tips på bra platser att fota den i Stockholms innerstad. Höga platser alternativt låga där man kan få en bra vy för bilderna.

Tack på förhand!

Det undrar jag också fast i Malmö trakten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Synd att inte engagemanget blev större med denna tråd.

Hursomhelst tänkte jag försöka fota soluppgången någon dag och skulle med glädje ta emot tips på bra platser att fota den i Stockholms innerstad. Höga platser alternativt låga där man kan få en bra vy för bilderna.

Tack på förhand!

Testa att åka till Gustavslundsvägen i Alvik, det är lågt men jäkla vad snyggt det är in över stan på morgonen när man går längs med vattnet. har tyvärr inga bilder, men jag går där varje morgon på väg till jobbet.

Sen kom jag på att jag samtidigt kan tipsa om att denna helg är det ju Stockholm Marathon och att vi får fint besök av Ostindiefararen Götheborg vid Vasamuseet.. båda kan ju kanske vara av intresse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BosnianX
Det undrar jag också fast i Malmö trakten.

De ska ju släppa in vanligt folk i turning torso nu. Kostar ~195 för att ta hissen upp. Verkar vara lite föredrag och sånt skit iofs.
http://sydsvenskan.se/malmo/article328106.ece
Därifrån kan man nog ta härliga bilder. Vet inte dock om de släpper en lös på 53, 54 våningen.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk

Trist att den här trevliga sidan har somnat in. Här kommer mitt tips.

Vad är det: Sveriges troligen bästa flora
Vart finns det: hela Öland speciellt vår och sommar
Vad finns det att fota: Sveriges troligen bästa flora
Hur tar man sig dit: vandra, cykel, MC, buss, bil mm
Övrig info: Öland är väl bäst på våren och sommaren
Hemsida: kolla in en bit ner på denna sida: > http://oland4ever-grasklippning.atwebpages.com

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem

otrolig natur

Inte i Stockholm, men norra Jämtland där det finns så många tacksamma platser att fota bland annat Östersund med Storsjön och en skymt av fjäll bakom alltihopa
Om något vill jag ju promota en sida jag har börjat snickra ihop inte för kort men om att fota, lite som guide
"Nikonfotarenssida.worldpress.com"

blev dubbelt text
Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930