Permalänk

Koppla dator till projektor

Har en dator som jag är sugen att koppla in till projektorn.
Som det är nu står min Yamaha Rx-A2040 som hdmi växlare, så vill ha en hdmi kabel som är på 10meter och klarar av att föra över bild och ljud till min receiver.
Vilken hdmi kabel behövs för det? Så det inte beror på kabeln att det hackar för man får ut för lite hz.
Och hur funkar det när man kopplar datorn till en annan källa än datorskärmen? Skärmen till datorn är en Samsung g5 och genom den kör jag 1440p genom spelen, behöver jag ändra upplösning varje gång jag ska köra på projektorn då? Den kommer jag köra 1080p på då den inte klarar högre.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör välja nån hdmi-aoc typ och den bör vara ultra high speed certifierad så funkar den till allt som finns idag.
Ettt exempel https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-cable-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

En kabel kan inte ge hackande bild. Fungerar inte kabeln får man ingen bild alls eller tydliga störningar. Som skrivet är en AOC-kabel (Active Optical Cable) att rekommendera. Även om långa kablar och 1080p/60 sällan ger problem idag är en AOC-kabel det säkra alternativet.

Projektorn fungerar som vilken skärm som helst. Ur datorns synpunkt är det inte skillnad. Ändrar du till att köra spelen på projektorn kör spelet vanligtvis de 1080p som projektorn använder. Detta kommer du märka av lära dig efter hand hur det fungerar

Permalänk

Har inte riktigt kommit så långt att jag köpt en kabel ännu.
Borde inte den här fungera? För ett väldigt bra pris men man kanske får vad man betalar för.
Men känns som den har allt som den kabeln som var länkad tidigare i tråden.

https://www.conrad.se/sv/p/speaka-professional-hdmi-fiberopti...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hedstrom1983:

Har inte riktigt kommit så långt att jag köpt en kabel ännu.
Borde inte den här fungera? För ett väldigt bra pris men man kanske får vad man betalar för.
Men känns som den har allt som den kabeln som var länkad tidigare i tråden.

https://www.conrad.se/sv/p/speaka-professional-hdmi-fiberopti...

Funkar antagligen för det du ska ha den till även om de inte har specat bandbredd eller certifierat den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ska ju i teorin fungera problemfritt iom optisk kabel.

Inte certad så akulle ta specarna med en lasbil salt men för 1080 så lär den räcka utan problem.

Skulle dock rekomendera att ta lite längre än man behöver böttre att få gömma lite kabel i ena änden än att de saknas typ 2m.

Så har man 10m skulle jag ta en 15m t.ex och lägga ev slack i en rulle bakom datorn.

Nu vet jag inte om 10m var mer än du faktisk behöver eller inte förvisso.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows