Sun sparcstation 5 scsiversion

Permalänk
Medlem

Sun sparcstation 5 scsiversion

Hallo,

Har skaffat mig en Sparcstation 5 och som god hårdvarunörd så tänker jag hänga på diskrack till den med SCSI. Men jag är inte så insatt i de olika SCSI-specifikationerna, så jag undrar vilken version/typ av SCSI-interface som är integrerat på moderkortet.

Allt jag kommit fram till är att det är SCSI-2 (vad jag förstår), med en DH50-kontakt (bild: http://www.datapro.net/images/SCSI_DH50.jpg).

Är det Fast-SCSI, Fast/Wide-SCSI eller Ultra2-SCSI?

Någon SCSI-kunnig kanske även kan informera om vilka kontakter man kan konvertera denna till med en kabel?

Permalänk
Medlem

Det där är en fast-scsi2
SCSI 2 är egentligen bara ett kommandoset dvs mjukvara.
Fast-standarden angav att man höjde datahstigheten till det dubbla. dvs 10Mbyte per sekund. I den standarden bytte man också till 50pin HD-dsub.

Det som är viktigt när det gäller är spänningsnivåerna. Bussbredden är lugn och standarden är dessutom bakåtkompatibel så en scsi2 eller scsi2 wide är de bästa alternativen för dig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. det klarade upp lite nu. Ett diskrack jag hittat har en HD-68-kontrakt på baksidan, så det är ju SCSI3 vad jag vet. Finns det någon kabel som är HD50->HD68? Och kommer det ens att funka. Beror på racket kanske om det kan köras i SCSI2-mode.

Permalänk
Medlem

Sånna kablar finns/fanns. Slängde massvis för några år sedan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt sa grisen, då ska jag nog köpa racket och testa. Får väl sälja/sätta det på en pc om det inte lirar.

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle kunna ställa till det är om racket är av LVD typ. Det är en lite nyare signaleringsfprm som är gjord för ännu högre hastigheter. Du har inte modellbeteckningen på racket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njae, det enda som står på framsidan är UltraRack. Han som säljer skrev att det hette ultraraid. Inte så vägledande. Tyvärr är han utomlands så jag kan inte be han kolla mer just nu. Men jag hittade inget om något ultrarack på google som verkade intressant.

Dock så har diskkassetterna SCA-anslutning, men det behöver ju inte innebära något.