Permalänk

Misshandlad processor?

Hejhej.

Hade strul med datorn som stängde av sig själv lite när den ville, tog mig ett tag att fatta att det var processorkylaren som hade dammat igen totalt och inte släppte igenom någon kalluft. Då jag kollade i BIOS låg processortemperaturen på runt 96 grader innan jag rensade fläkten, vilket den alltså gjort i några månader (!). Sjukt korkat av mig att inte tänka på det tidigare, men så är det iallfall. Frågan är nu alltså: tror ni att jag löper någon risk att ha ådragit någon permanent skada på processorn eller övriga komponenter?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Visst finns det en risk ifall processorn legat närmare 100 grader i ett par månader.

Skulle inte förvåna mig om det är det som gjort din dator konstigt.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

visst finns risken men som tur är har den ju stängt av sig.

Det är inte mycket man kan göra mer än att använda datorn till den går sönder.

Permalänk

Okej, det var väl som jag var rädd för. Vet ni förresten hur det här viloläget fungerar i Vista? Medan jag hade problemet med processorkylaren pajade både mitt nätagg (NesteQ Nova 500W) och de integrerade nätverksportarna på moderkortet (ett Asus Striker Extreme) efter att jag använt viloläget. Vet inte om det finns något samband, men det är en teori. Processorn är en Core 2 Duo med bulkfläkt.

Permalänk
Medlem

jag fixade en P4 3.2Ghz prescott som låg på 98C idel i bios. har nog vart igändamad i 1-2 år säkert å trottlat satan. Mobot var halft grilalt med usla kondigar som poppat å skit. Nytt mobo, cpu kylare och chassifläkt så gick den kanon sedan. körde inte nåt stabilitetstes men den crashade aldrig eller nåt när jag hade den hemma på service.