Bahnhof vägrar FRA-lagen

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof vägrar FRA-lagen

På onsdag kommer riksdagsledamöter att rösta om all internettrafik, telefonsamtal och annan kommunikation som passerar Sveriges gränser ska övervakas. Internetleverantören Bahnhof säger nu att de kommer att motverka övervakningen så mycket som möjligt, om nu lagen blir verklighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle va trevligt om man kunde ge sin månadskostnad för bredbandet till ett företag som Banhof o få ett bra bredband på köpet..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jippie!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna ha Bahnhof så skulle jag byta direkt! Så jävla rätt!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Wow. Jag var glad innan att jag hade bahnhof, men nu är jag överlycklig. Bästa ISP'n jag nånsin haft med bred marginal.
Men jag hoppas iaf att FRA-lagen inte går igenom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut

Samma här!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Vad är det som är så fel med FRA-lagen, om man får fråga?

Jag påstår mig inte stå bakom den... bara undrar hur ni tänker?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof. Aldrig att jag byter till något annat nu :D. Helt överlycklig är jag. De vet hur man tar hand om sina kunder.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har möjlighet att skaffa Bahnhof där jag bor

Felet med "FRA-lagen" är att det tydliggör för FRA att är lugnt om de tänjer lite mera på reglerna eftersom de redan idag utför den bevakning som man röstar om. För varje sådan här grej som går igenom så hamnar vi närmare och närmare något som är klass med Kinas övervakningsstat. Så vill vi absolut inte ha det, visst Kina kanske är ett skräckexempel men lagen är definitivt ett steg i fel riktning.

Dessutom, anledning, att förhindra terroristattacker? Hallå, när hade vi en terroristattack senast. Det är ju löjligt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag är optimistisk. Känner mej rätt säker på att lagen inte röstas igenom.

Om den gör det får Banhof se till och utvidga lite så jag kan använda mig av dem också

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma här, ska genast kolla upp möjligheterna!

EDIT: Kan inte få någon tjänst av bahnhof Tusan också...

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Samma här, ska genast kolla upp möjligheterna!

EDIT: Kunde inte få någon tjänst från Bahnhof

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Gogo Bahnhof.
Hoppas fler ställer sig likadant till väga.

Samt, jag tror 60% skulle byta.(lnk mig själv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom

Ptjaa att sverige går från att vara ett fritt samhälle till ett kontrollerat precis som t ex Kina mfl.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom

Det är fel att folk ser din kommunikation mellan olika personer, precis som att man inte vill att folk ska höra vissa saker när man pratar med folk i olika situationer. (Jag vet att det finns kryptering, men även det går att knäcka) och det borde va personen som pratar som bestämmer vem som lyssnar.

Det blir även svårare med fildelning eftersom man avlyssnar traffiken.

Telefonbuggning är mycket olagligt i Sverige, det borde gälla samma sak för internet. (eftersom det båda är ett sätt att kommunciera med)

Internet är det största friheten människan har haft hitills i tiden, FRA tar friheten ifrån oss.

Det där var några argument mot FRA som krossar de flesta "För-argument" skulla jag säga.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Går FRA-lagen igenom bytar jag till bahnhof nästa månad, inget ont om BB2 men jag uppskattar inte att alla mina mail finns i ett arkiv någonstans.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Bra reklam för bahnhof

Men tror knappast att det här förslaget kommer gå igenom!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

well well... om inte tele2 ställer sig där banhof står så byter jag på direkten. ingen får läsa min mail no mater what! att avlyssna mina telefon samtal och läsa min mail samt att kartlägga alla sidor ja besöker?? pfff jo tjena.. fan bränner hellre ner riksdan än att ja går me på d där. fan e d här för skit?? ^^

d här går helt och hållet mot sverige politik... terror? ^^ sen när så har sverige orsakat / varit mål för terrorister... d där e ba bullshit.

vart e politiken på väg? lol hur vet jag ens att den som sitter o läser min mail inte kommer att miss använda den? fan dom kan ju få reda på allt om en genom en msn konversation. blir fan rasande av att höra sån bullshit asså :@

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Det är ju pinsamt om förslaget går igenom, personligen så blir jag förvånad om det gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Det är fel att folk ser din kommunikation mellan olika personer, precis som att man inte vill att folk ska höra vissa saker när man pratar med folk i olika situationer. (Jag vet att det finns kryptering, men även det går att knäcka) och det borde va personen som pratar som bestämmer vem som lyssnar.

Det blir även svårare med fildelning eftersom man avlyssnar traffiken.

Telefonbuggning är mycket olagligt i Sverige, det borde gälla samma sak för internet. (eftersom det båda är ett sätt att kommunciera med)

Internet är det största friheten människan har haft hitills i tiden, FRA tar friheten ifrån oss.

Det där var några argument mot FRA som krossar de flesta "För-argument" skulla jag säga.

haha lol d värsta me d hela är att t.o.m. min internet bank kommer avlyssnas.
fan dom kan ja ta reda på min log in och kod. litar inte ens på mig sj när d gäller sånt, så hur fan har dom tänkt sig att jag ska litar jag på nån FRA snubbe som sitter o kollar mina räkningar o ser hur mkt pengar ja har ^^

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

givetvis ska dom ha möjligheten att avlyssna kabel oxå, Men det finns absolut ingen anledning att det skulle skilja sig mot nuvarande tefon avlyssnings regler.
Det ska finns skälig misstanke mot personen i fråga och besult från domstol att tilllåta övervakningen. Det stora problemt med förslaget som det är nu är ju att ALLA kommer att övervakas, och får göra det, vilket ju kommer att missbrukas frågan är bara när inte om.

Just själva övervakningen isig kommer vi aldrig att komma från då möjligheten redan finns(och används i det dolda) så kommer vi aldrig att kunna bli av med den.

Det jag ser som alra väst just nu dock är ju inte förslaget isig utan spelet i partiet. Ledamöter som är emot förslaget men "tvingas" att rösta som partiet vill. ledamöter som öppet sagt att dom valt att inte närvara vid röstningen eftersom dom inte kunde rösta mot sin övertyglse men ändå inte ville riskera sin politiska karriär. Är det det som är demokrati?
Om det blir ett ja imorgon så har vi ett tydligt bevis att sverige ej är ett demokratiskt land, För hur kan ett förlag gå igenom om 80+% av svenska folket är emot? snarare en mass-diktatur

Dessutom Hur ser sverige ut om 10år, Undra vad Hitler hade sagt om han hade fått sitta på sådan smaskig information om alla medborgare.
Eller vad händer om ett år när ett gäng hackers tar sig in hos FRA och släpper ut banklogins från 200 000 svenssons eller andra känsliga uppgifter

Finns inget gott som kan komma ur detta, Allvarligt, om någon tänker spränga globen tror ni verkligen att han skulle skriva datumet i ett okrypterat mej till sina kumpaner

nä dom inser snart att dom kommer visst inte att kunna få in några terror uppgifter på detta sättet så då koncentrerar de sig istället på att lagra bevis mot personer som laddat ner ett par filmer och sparar uppgifter om vilka som röstat på oppositions partien vid senaste valet

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

fan va rätt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle gärna byta till Bahnhof själv om man hade möjlighet, men hyresvärden har avtal med BBB tyvärr. De är itne fy skam, men man vill alltid ha bättre lina.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Istället för FRA. Lets blow up the moon!
http://www.youtube.com/watch?v=kHpX5aa5Lz4

Permalänk
Medlem

känns bra att man bytt till banhoff ! försvara oss svenssons från korrupta politiker som slickar amerikanska film och musikbranschens röv..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skandal!

Jag skulle bra gärna vilja se de partiet som helhjärtat står bakom detta förslaget. Lovar att de sannerligen inte får min i alla fall! Kryptering ska inte vara ett måste för att kunna ha ett privatliv. Jag ska chatta med vem jag vill precis som jag ska kunna skriva koden på kreditkortet om jag så vill utan att veta att någon myndighet sitter å smårunkar till det!

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elgus
Skandal!

Jag skulle bra gärna vilja se de partiet som helhjärtat står bakom detta förslaget. Lovar att de sannerligen inte får min i alla fall! Kryptering ska inte vara ett måste för att kunna ha ett privatliv. Jag ska chatta med vem jag vill precis som jag ska kunna skriva koden på kreditkortet om jag så vill utan att veta att någon myndighet sitter å smårunkar till det!

Exakt!
Låt folket rösta eller lägg ner förslaget!

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå att det har gått såhär långt, nyligen fick polisen inte ens ta ut IP adresser utan att det misstänkta brottet kunde ge 2 års fängelse. Nu ska allt helt plötsligt få avlyssnas utan misstanke om brott. Och detta är i Sverige? Va i helvete? Sen _när_ planerade Usama terrordåd via email? Dem håller väl till i sina grottor och kommer i flygplan?

Om lagen går igenom och bahnhof lyckas komma runt den på detta sätt så kommer jag lätt att hoppa över till dem, inte för att jag gör något som helst olagligt på nätet utan jag vill ha kvar min personliga intrigitet.

Permalänk
Medlem

Jag vill se dom "yttre hoten" FRA vill skydda oss från...Största hotet vi har haft på 20år är väl invandringen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Tur att man bor i Norge då.
Nu vet man iallafall vad man ska ha för ISP när/om man flyttar hem igen.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090