Permalänk
Medlem

Ubuntu server, x86 el 64

Jag ska installera Linux på min server för första gången och jag har valt Ubuntu, bland annat för att jag har arbetat lite med det förut på min vanliga dator, samt att de har en väldigt stor communinty och mycket färdiga paket.

hursomhelst, jag kommer att köra dessa servrar: Apache(+PHP), MySQL, Mail(SMTP,POP3,IMAP), Ventrilo,Filserver(samba shares?).

Vilken verision ska jag välja, och varför, 32bitars eller 64bitars?

Permalänk
Medlem

Har du 64bit CPU så tycker jag att du ska köra 64bitars ubuntu, speciellt när du ska ha PHP/MySQL. Att köra 64bitars kan i vissa fall förbättra prestanda ifall programmen är skrivna för detta. Så för att vinna prestanda så är det 64bit OS samt 64bit applikationer som du ska köra. Dock tror jag inte du kommer märka någon större skillnad ifall du inte har mycket hög last.

En 64bit CPU arbetar på 64 bitar åt gången och kan då utföra en operation istället för två operationer som en 32bit CPU skulle vara tvungen att göra på 64 bitar (2xlong MSB/LSB). Mycket beror fortfarande på hur man kodat sitt program och jag kan inte säga något om mysql/apache/php.

En del klagar på kompabilitet för program, men för mig har de flesta program funkat bra i Ubuntu64, och ska du bara ha den som server så är det nog inga problem alls.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

hur är det med servermjukvarorna då? så vitt jag vet finns t.ex. ventrilo bara som 32bit, är det bakåtkompatibelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
hur är det med servermjukvarorna då? så vitt jag vet finns t.ex. ventrilo bara som 32bit, är det bakåtkompatibelt?

Jag har inte kört ventrilo i ubuntu64, men eftersom du kan köra 32bit program i 64bit ubuntu på intel/amd (som har stöd för legacy mode) så bör det fungera. Sedan kan det dock vara problem med enskilda program. Du får nog googla lite om du vill vara säker

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
hur är det med servermjukvarorna då? så vitt jag vet finns t.ex. ventrilo bara som 32bit, är det bakåtkompatibelt?

jo det handalar om att vent är proprietär programvara och därför inte vem som helst som kan kompilera det för 64. ventrilo är därför också rusigt jobbigare och installera än det andra pogromen eftersom det finns i pakethanteraren.
(lite OFFTopic men i alla fal det finns fria alternativ http://mumble.sourceforge.net/ som jag tycker att man åtminstone bör titta på)

De ska dock gå och köra 32-program på 64 bitars ska vara ganska enkelt och fixa vid det här läget men vet inte exakt hur du gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jo det handalar om att vent är proprietär programvara och därför inte vem som helst som kan kompilera det för 64. ventrilo är därför också rusigt jobbigare och installera än det andra pogromen eftersom det finns i pakethanteraren.

Så jobbigt är det inte, ladda ner, packa upp, möjligen ändra nåt i configen och starta. Klarar man på 3 kommandon i terminalen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ok. låter kanon, då litar jag på er
Men det är ingen annan av servrarna jag vill köra som har problem i 64-bitar?
Apache, MySQL, FTP, Mail?

Permalänk
Medlem

Program med öppen källkod har absolut inga problem. Källkoden testas för 64bit och kommer att gå minst lika bra som 32bit. I stort sett all viktig programvara har öppen källkod. Apache, MySQL, de flesta FTP-servrar och mailservrar har öppen källkod som kompileras till binärer (exekverbara program) för just din arkitektur.

Program med stängd källkod där du bara får binärer är mycket krångligare och i enstaka fall är det bättre att köra ett rent 32bitssystem.

Alla mina 64bitskapabla datorer kör 64bits förutom HTPCn som behöver tampas med en del gamla stängda videoformat.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.