Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Har väl tränat lite drygt 4 mån, gått upp 4kg. Har inte förväntat mig mer eftersom jag verkligen HATAR detta hetsätandet man måste genomgå för att jag öht ska gå upp några gram.
Har inte råd att hålla på med preparat samt har varken tid eller lust att stå och laga mat all min lediga tid. Ligger ungefär på 3500kcal per dag, möjligt att det är mer ibland. Det jag äter är ungefär detta per dag:

frukost: 2 fullkornsmackor med pålägg, samt en tallrik musli
mellanmål: 2 fullkornsmackor + banan + kesella, alternativ en färdigpizza + banan.
Lunch: Vanlig husmanskost för jag hatar och laga mat, äter ganska rejält.
mellanmål: 2 fullkornsmackor
middag: samma som lunch
kvällsmål: lite blandat med mackor, chokladkakor, flingor etc

Har sjuk ångest över träningen och allt ätande, men måste kämpa vidare. Har försökt åtskilliga gånger att ta mig i kragen och träna samt äta. Har alltid varit pinnsmal och haft sådana komplex så ni anar inte. Vore kanon om ni kan tipsa om krubb med riktigt mycket kcal i. Inget i stil med att halsa rapsolja eller lägga centimetertjocka lager med jordnötssmör på mackorna for det mådde inte kaggen bra av :/

Ok, det jag gjorde för att gå upp var följande:

Käka väldigt mycket. Fem mål om dagen ungefär. Mycket pasta- och risbaserade rätter då de innehåller mycket kolhydrater. Få i dig mat med mycket kolhydrater - mycket fett eller inte spelar ingen roll. Dvs - hamburge- eller pizzadiet är inget att rekommendera.

Sov!!! Minst lika viktigt som att maten, lägg dig i tid, inga långa uppesittarnätter. Extra viktigt på träningsdagarna för att kroppen skall kunna återhämta sig.

Få i dig snabba kolhydrater och protein direkt efter träning - köp gainers! I början av min träning kompletterade jag även med gainers lite då och då. Hällde t.om. i lite rapsolja i gainern i början. Rapsolja är lika nyttigt som olivolja men med en neutral smak.

Så: ät ät ät, sov sov sov, ät ät ät, sov sov sov! Jag har gått upp ca 12 kg på ett år. Kom ihåg att träna ordentligt om du skall hålla denna dieten, kör tre gånger i veckan! I början kör du helkroppsträning för att bygga upp en grund, sen kan du börja med enskilda muskelgrupper. Fråga och be om tips av de som jobbar på gymmet - de är där för att hjälpa dig. Va inte rädd att be om råd av andra som gymmar heller. Gå fram till megabiffen och fråga hur du ska göra, be om tips - han kommer bara bli glad att nån frågar honom.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Olja , om du gör grönsaker till maten , skiva lite gurka -tomater och häll olja på dom + lite kryddor , ger lite extra kalorier , en massa sånna knep gör att du kan öka antalet kalorier per dag .

Men jag funderade aldrig på om kalorierna kom från hamburgare eller kyckling , 5 kg på kroppen , gav 2.5 kg på skivstången , vägde då som mest 105kg , ligger numera på ca 95 kg .

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Olja , om du gör grönsaker till maten , skiva lite gurka -tomater och häll olja på dom + lite kryddor , ger lite extra kalorier , en massa sånna knep gör att du kan öka antalet kalorier per dag .

Men jag funderade aldrig på om kalorierna kom från hamburgare eller kyckling , 5 kg på kroppen , gav 2.5 kg på skivstången , vägde då som mest 105kg , ligger numera på ca 95 kg .

...och se till att det är antigen raps- eller olivolja.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Ett bra tips för er som har svårt att gå upp i vikt är att gå in på www.uppladdningen.nu
Där kan in räkna ut er Kcal behov per dag och sedan är de bara att börja räkna på eran kosts värden
Har gjort de själv, funkar utmärkt!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

hur mycke mer lyfter man i hammerstrenght bänkpress jämför med vanligt, tränar utan träningspartner för tillfället så bygger passen runt just hammerstrenght iställe som förut för bänkpress.

antingen är jag på god väg tillbaka eller oxå tar man sjukt mycke mer i hammerstrenght nyfiken på ungefär vilken nivå jag kan börja bänka sen när jag får träningspartner igen.

givetvis får jag prova men så man vet innom vilket 10tal man ska prova.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Hej!
Jag har tränat i ungefär ett halvår nu, men jag har grymt svårt att ha den diciplin som krävs. Om jag tittar på andra så ser man att de tar i tills de nästan svimmar, men jag klarar verkligen inte att gå så långt:P
Jag tränar själv, och har inte märkt någon större utveckling på min kropp, har dock gått upp 7 kilo.
Tränar 3 gånger i veckan, och kan vara där allt mellan 30 min till 2h.
Någon som har tips på hur man kan få bättre diciplin på sig själv?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Någon som har tips på hur man kan få bättre diciplin på sig själv?

Sätt dig inte vid datorn när du kommer hem, då är det lätt att man fastnar resten av kvällen. Direkt när du kommer hem från skolan/gymnasiet/jobbet så på med träningskläderna Så gör jag iaf

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Sätt dig inte vid datorn när du kommer hem, då är det lätt att man fastnar resten av kvällen. Direkt när du kommer hem från skolan/gymnasiet/jobbet så på med träningskläderna Så gör jag iaf

Jo, under skoltid brukar jag sticka till gymmet från skolan.
Värre är det under sommarlov, jag har inget sommarjobb, eftersom jag inte är hemma så mycket. Det jag tycker är svårast är att verkligen ta i på gymmet:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Jo, under skoltid brukar jag sticka till gymmet från skolan.
Värre är det under sommarlov, jag har inget sommarjobb, eftersom jag inte är hemma så mycket. Det jag tycker är svårast är att verkligen ta i på gymmet:P

Det angående att ta i, jag skulel säga att det kommer med tiden, det du hela tiden ska göra är att pressa dig mer och mer.
Ha gärna en träningsbok där du skriver ned vilken övning du gör, antal reps, antal set och vilken vikt du har använt. Nästa gång du tränar så ge dig fan på att du ska klara fler reps eller klara mer vikt än senast. Sen fortsätter du så på varje övning du gör, pressapressapressa mot nya mål!

Du kan t.ex. köra en viss vikt, när du fixar 6 reps på den vikten i minst två set så ökar du vikten, då kanske du halkar ner till 4 reps på den nya vikten, då kör du den tills du fixar 6 där igen och så kör du på. Men hela tiden sikta på att förbättra resultaten varje träning, även om det ibland blir motigt.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande lite träningsvärk i bröst, triceps och axlar, är det ändå okej om jag tränar just de musklerna idag? Det var iförrigår jag tränade de musklerna.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag har fortfarande lite träningsvärk i bröst, triceps och axlar, är det ändå okej om jag tränar just de musklerna idag? Det var iförrigår jag tränade de musklerna.

Låt musklerna vila och träna dom igen om en vecka. Kost och vila är 80 % av träningen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Lite träningsvärk har aldrig skadat nån, självklart ska man låta musklerna vila, men jag har kört helkroppsprogram 3-4ggr/vecka, och det går alldeles utmärkt.

Satans BB-fasoner att ha veckovila för musklerna...
Nä, men det är väl en smaksak hur man vill köra, men jag bara säger låt inte lite träningsvärk skrämma dig, men minst 48h vila för tränade muskelgrupper är väl nåt att sikta på iallafall.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle då aldrig hinna träna alla muskler så ofta på 1h träningspass åt gången. 3 ggr i veckan hinner jag träna alla muskler på dock. Så kör man lite konditionsträning på vilodagarna så blir det kanon.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag har fortfarande lite träningsvärk i bröst, triceps och axlar, är det ändå okej om jag tränar just de musklerna idag? Det var iförrigår jag tränade de musklerna.

Har man träningsvärk har musklerna inte ens återställt sig till den storlek (träning bryter ju ner muskler) de hade innan träningspasset, dvs tränar du då så är det jäkligt effektivt för att minska muskelmassan. När träningsvärken är över får du räkna 2-3 dagar för muskeln att bygga upp sig och sedan kan du köra igen. Som nybörjare klarar man kanske en muskelgrupp 2ggr i veckan pga outvecklat nervsystem men efter ett tag ska du ha 7 dagar mellan, själv kör jag 10 dagar eller mer och jag ökar bra. Ju hårdare du tränar desto mer vila krävs, så givetvis kan en lat jävel träna samma muskel varje dag och tjäna på det, men nu snackar vi om man faktiskt tar i bra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

h0psi kan sin skit verkar det som.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Har man träningsvärk har musklerna inte ens återställt sig till den storlek (träning bryter ju ner muskler) de hade innan träningspasset, dvs tränar du då så är det jäkligt effektivt för att minska muskelmassan. När träningsvärken är över får du räkna 2-3 dagar för muskeln att bygga upp sig och sedan kan du köra igen. Som nybörjare klarar man kanske en muskelgrupp 2ggr i veckan pga outvecklat nervsystem men efter ett tag ska du ha 7 dagar mellan, själv kör jag 10 dagar eller mer och jag ökar bra. Ju hårdare du tränar desto mer vila krävs, så givetvis kan en lat jävel träna samma muskel varje dag och tjäna på det, men nu snackar vi om man faktiskt tar i bra.

Uhh ok.

Jag tränade idag fast jag hade träningsvärk. Några minuter in i träningen kände jag inte av träningsvärken så mycket och allt flöt på bra. Jag körde triceps, axlar och bröst på måndag, och nu på onsdag körde jag samma. Räcker inte det med vila?
Man har ju hört lite att träningsvärken är bra att träna bort.

Lite roligt här är att många säger olika saker, vet inte vem jag ska lyssna på.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Uhh ok.

Jag tränade idag fast jag hade träningsvärk. Några minuter in i träningen kände jag inte av träningsvärken så mycket och allt flöt på bra. Jag körde triceps, axlar och bröst på måndag, och nu på onsdag körde jag samma. Räcker inte det med vila?
Man har ju hört lite att träningsvärken är bra att träna bort.

Lite roligt här är att många säger olika saker, vet inte vem jag ska lyssna på.

Som h0psi sa så är musklerna inte helt återställda på så kort tid, om du nu inte är nybörjare. Det är bättre att vila musklerna så dom får återhämta sig riktigt ordentligt för att sedan bryta ner dom rejält nästa vecka.

Varför inte träna biceps, rygg, mage, underarmar eller ben istället och låta axlar, triceps och bröst vila ordentligt?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Har man träningsvärk har musklerna inte ens återställt sig till den storlek (träning bryter ju ner muskler) de hade innan träningspasset, dvs tränar du då så är det jäkligt effektivt för att minska muskelmassan. När träningsvärken är över får du räkna 2-3 dagar för muskeln att bygga upp sig och sedan kan du köra igen. Som nybörjare klarar man kanske en muskelgrupp 2ggr i veckan pga outvecklat nervsystem men efter ett tag ska du ha 7 dagar mellan, själv kör jag 10 dagar eller mer och jag ökar bra. Ju hårdare du tränar desto mer vila krävs, så givetvis kan en lat jävel träna samma muskel varje dag och tjäna på det, men nu snackar vi om man faktiskt tar i bra.

Det visste jag inte! Jag stretchar aldrig efter träningar (enda gången jag får träningsvärk är efter styrketräningar, min morbror kör död på mig). Tycker det är så skönt att ha träningsvärk på något sätt. Så vad rekommenderar du mig? Stretcha, och om jag inte har träningsverk dagen efter så kan jag köra på med samma muskel?...eller ska man inte stretcha alls?

Sen, lyfta små vikter flera gånger eller stora tyngder få gånger? Vill inte bli nån superbiff, jag är redan ganska så biffig för min ålder så jag vill mest behålla det men ändå bygga ut armar lite och få ett 8pack istället för ett everyday 6pack

Står kanske någon annanstans i tråden men frågar ändå..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Det visste jag inte! Jag stretchar aldrig efter träningar (enda gången jag får träningsvärk är efter styrketräningar, min morbror kör död på mig). Tycker det är så skönt att ha träningsvärk på något sätt. Så vad rekommenderar du mig? Stretcha, och om jag inte har träningsverk dagen efter så kan jag köra på med samma muskel?...eller ska man inte stretcha alls?

Stretchning motverkar inte träningsverk. Det är mer eller mindre en myt. Det som står i h0psis inlägg är helt korrekt. Och du reparerar ju inte muskeln snabbare genom att stretcha så att stretcha och köra samma muskel dagen efter är bara idiotiskt. Om du vill stretcha eller inte känner du efter själv om det funkar på bra på dig. Personligen strechar jag inte, men jag har inte blivit stelare för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Sen, lyfta små vikter flera gånger eller stora tyngder få gånger? Vill inte bli nån superbiff, jag är redan ganska så biffig för min ålder så jag vill mest behålla det men ändå bygga ut armar lite och få ett 8pack istället för ett everyday 6pack

Lågrep ger mer explosiv styrka. 8-12 rep ger mer volym. högrep ger mer uthållighet. Stämmer kanske inte helt på alla, men man brukar oftast kör på det. Variation är det bästa.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Stretchning motverkar inte träningsverk. Det är mer eller mindre en myt. Det som står i h0psis inlägg är helt korrekt. Och du reparerar ju inte muskeln snabbare genom att stretcha så att stretcha och köra samma muskel dagen efter är bara idiotiskt. Om du vill stretcha eller inte känner du efter själv om det funkar på bra på dig. Personligen strechar jag inte, men jag har inte blivit stelare för det.

Jaha... ser där lärde man sig ännu en sak. Jag gör inte samma muskel dagen efter, så det har ju inte skadat mig. Hur vet jag om det funkar bra på mig? Jag är riktigt stel, når inte ner till tårna med raka ben för att du/ni ska få ett hum - typisk fotbollsspelare. Strechar ju nästan aldrig, kan det vara orsaken? När jag spelade i ett fotbollslag längesen fick jag problem med ljumskarna, tränaren sa att jag skulle strecha. Skulle visst hjälpa, tycker det låter lite skumt men är det sant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Lågrep ger mer explosiv styrka. 8-12 rep ger mer volym. högrep ger mer uthållighet. Stämmer kanske inte helt på alla, men man brukar oftast kör på det. Variation är det bästa.

Lågrep=2-3 riktigt tunga lyft
8-12=8-10 medeltunga lyft
Högrep=lätta lyft tills mjölksyra
Har jag förstått det rätt?

Explosiv styrka lät coolt hehe. Eftersom du skriver att 8-12 rep ger volym menar du att musklerna blir störst då eller? Alltså blir man starkast med låg rep, men man ser inte så stark ut(eller iallfall inte lika stark som med 8-12 varianten)? Uthållighet kan väl vara bra att ha det också. Som jag förstått det verkar explosiv styrka-varianten bäst, med lite variation då förstås.

Är inte något proffs som ni märker, äter skitmat osv. Är bara 15 år. När jag var ca 13 år började jag först gå till min morbrors gym och då var det riktigt riktigt lätta tyngder(bebistyngder alltså) och nästan bara konditionsträning. Tyckte det var kul. Nu när jag fyllt 15 har han börjat ge mig tunga saker så jag är fortfarande helt ny inom området. Men det är kul hehe. Han har eget privatgym btw.

Så vad hade ni gjort i min situation? Alltså; vill inte bli superbiff men ändå lite kraftigare. Är alltid en av topp 3 i styrkesaker(armhävningar, pull ups etc och inte höjdhopp och sånt) under idrotten jämfört med alla andra i min ålder så jag är rätt så stark redan nu.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Som h0psi sa så är musklerna inte helt återställda på så kort tid, om du nu inte är nybörjare. Det är bättre att vila musklerna så dom får återhämta sig riktigt ordentligt för att sedan bryta ner dom rejält nästa vecka.

Varför inte träna biceps, rygg, mage, underarmar eller ben istället och låta axlar, triceps och bröst vila ordentligt?

Nybörjare och nybörjare... jag har tränat hemma ett tag nu, kanske 6-7 månader. Men nu när sommarlovet har börjat har jag börjat på ett gym istället.

Jag körde förresten biceps, rygg och mage på tisdag och jag hade tänkt och göra det idag igen (torsdag). Jag kör så varannan dag, förstår du? Axlar, triceps och bröst på måndag, biceps, rygg och mage på tisdag, axlar, triceps och bröst på onsdag osv...
Helgen kanske jag skippar helt...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Nybörjare och nybörjare... jag har tränat hemma ett tag nu, kanske 6-7 månader. Men nu när sommarlovet har börjat har jag börjat på ett gym istället.

Jag körde förresten biceps, rygg och mage på tisdag och jag hade tänkt och göra det idag igen (torsdag). Jag kör så varannan dag, förstår du? Axlar, triceps och bröst på måndag, biceps, rygg och mage på tisdag, axlar, triceps och bröst på onsdag osv...
Helgen kanske jag skippar helt...

Du glömmer benen! Ägna en dag åt ben med basövningar såsom knäböj. Det kommer hjälpa dig i de andra övningarna också.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Nybörjare och nybörjare... jag har tränat hemma ett tag nu, kanske 6-7 månader. Men nu när sommarlovet har börjat har jag börjat på ett gym istället.

Jag körde förresten biceps, rygg och mage på tisdag och jag hade tänkt och göra det idag igen (torsdag). Jag kör så varannan dag, förstår du? Axlar, triceps och bröst på måndag, biceps, rygg och mage på tisdag, axlar, triceps och bröst på onsdag osv...
Helgen kanske jag skippar helt...

Du glömmer ben och underarmar. Sen så tycker jag att du har alldeles för lite vila om du följer det schemat. Akta så du inte blir utbränd!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

som nybörjare så ska man nog inte hoppa på små detaljerna innan man har lärt sej dom stora delarna.
när du har lärt dej kosten,hur du ska träna riktigt samt kännt efter hur långt du kan pressa din kropp(vilan),så skulle jag rekomendera att du ger dej på små detaljer.

ät
träna
vila

lär dej dom sakerna rätt,ut och in,det är grunden för en nybörjare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ben bryr jag mig inte så mycket om så det skippar jag. Underarmar har jag inte ens tänkt på, jag ska faktiskt ta och börja träna det med.

Utbränd? Hmm...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Att skippa ben är ett vanligt nybörjarmisstag, som jag själv i tiderna också begick. Lita på mig och alla andra här när vi säger att det inte är en bra idé

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

själv tränar man inte ben på gymmet, springer istället, skönt med lite kondis med:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Du bygger inga muskler på benen av att springa vet du va?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag började gymma för att se lite mer genomtränad ut. Innan hade jag bara 2 telefonstolpar till ben, och inget där uppe. Ett halvår senare njuter jag verkligen av att gå till gymmet.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Det visste jag inte! Jag stretchar aldrig efter träningar (enda gången jag får träningsvärk är efter styrketräningar, min morbror kör död på mig). Tycker det är så skönt att ha träningsvärk på något sätt. Så vad rekommenderar du mig? Stretcha, och om jag inte har träningsverk dagen efter så kan jag köra på med samma muskel?...eller ska man inte stretcha alls?

Sen, lyfta små vikter flera gånger eller stora tyngder få gånger? Vill inte bli nån superbiff, jag är redan ganska så biffig för min ålder så jag vill mest behålla det men ändå bygga ut armar lite och få ett 8pack istället för ett everyday 6pack

Står kanske någon annanstans i tråden men frågar ändå..

Stretching har inte bevisats vara bra för någonting även om det finns flera teorier, att det skulle dämpa träningsvärk är en myt och ingen teori. Om du tränar med vida (stora) rörelser är stretching överskattat men kör du lite kortare eller halvor skulle jag vilja säga att stretching efteråt är att föredra även om det säkert inte skadar att alltid stretcha lite.

Som någon sagt tidigare, variera dig, kör aldrig ett likadant pass som du kört förut. Det, och att dricka för lite vatten tror jag är de vanligaste misstagen till att vissa inte ökar så bra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein