Permalänk
Medlem

Bygga Ethernet NAS

Hej

ska bygga lite tänte jag

var har du byggt med?

hade tänkt mig att få plats med 4Tb där jag börjar med ca 1tb och utökar efter hand efter behov.

var hittar jag billigar (men bra) kabinetter ??

krav:
1. plats för 4st s-ata hdd
2. Ethernet anslutning
3. ska vara snabb nog att kunna streama DVD/Hd media

jag har en gammal stationär dator som jag kör som NAS just nu, ska jag kanske bygga om den så att den tar s-ata hdd och köpa någrasidkar istället ?

finns det nått sätt att få in 4st s-ata diskar i en dator med ide utgångar bara.. har sett så man kan få 2st från 1st ide utgång från moderkortet.. jag har 2st ide utgångar, men den ena används till dvd skrivaren.. behöver jag den alls ??

HÖR AV DIG.. då jag är i behov av din expertis

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara bra med ett alternativ som tex "har ej erfarenhet" eller liknande.
Har själv inte gjort en NAS men har starka funderingar på att fixa grejjer nu under sommaren.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

NAS idatorform är ju mer eller mindre en Filserver så frågan är väl om du ska ha en NAS alltså mer eller mindre en bantad dator med en firmware och begränsnigarna som kommer med det eller om du vill bygga ne filserver och köra ett OS på typ windows eller linux eller BSD. Och sedan har du ju valet om du ska göra en egen install av säg en vanlig linu dist och installeraönskade apps och confa eller köra en specefik linux eller bsd dist eller vad det nu är där setupen hjälper dig sätta upp allt enklast möjligast och sedan sköta den över en web interface offtast precis som en köpt NAS.

Filserver är ju fördelerna att man ka nta befintliga datordelar, stor låda om så önskas med säg plats för 8-16 diskar kanske och därmed möjligheten att stoppa i nästan villka kontrollerkort och diskar som heslt och köra i princip villken tänkbar raid config som helst och villken mjukvara man sedan vill på det.

Filserver blir väl i regel dyrare än en nas men så fort man ska upp i lite utryme och kanske har en befintlig dator övre att börja på så blir det ju oftast mö utrymme för mindre pengar.

Cinfigurationsmässigt är det dock oftast bökigare för den oerfarne men har man kusnkapen så är det enligt mig mycket mer givande.

Den här lilla porren kan väl tala för sig självt.

3x 320Gb raid5 + 73Gb scsi i den lilla vita Alpha maskinen. Hitswap bay på den med för 3 sata diskarna. 640 + 73Gb användbart utryme med radi5 configen justn u.

Stackersen har 15 diskar var.
Den ena har 12st 500Gb + 300Gb + 400Gb + 250Gb. igen raid på dom dock. Fins planer på det men blir nog istället att ersätta den lilla raid maskinen med en nyare med raid5 eller radi6.

Den andra stackern har 12sst 500Gb + 160Gb + 200Gb +200Gb och igen raid där heller.
Fullt möjligt å köra raid på dom dock via mjukvara men har avståt från det. Fungerar mycket bra och dom har art uppe i ca 180 dagar var sedan senaste reboot. händer att strömen går här tyvär har bara 2st 10A automatsäkrigar å dom är allt annat än tröga tyvär.

Alla kör 64bit gentoo linux för alpah och x86_64.

Permalänk
Medlem

den datorn jag har som inte används är väl kanske lite overkill för just NAS.

men den klarar ju av en hel del som filserver (så som jag kör den nu)

jag har full åtkomst till all media genom mitt hemmanätverk trådlöst och kabel.

kan packa upp filer, streama, radera och lägga till från en annan dator.

kör windows XP pro på den
AMD 2,4Ghz
2Gb RAM
750 GB hdd
Nvidia Geforce 8600GT 512Mb
Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS
TV in
dubbla nätverkskort + trådlöst genom usb (används inte)

har säkert missat en hel del.. har ju ingen nytta av varken grafikkort eller ljudkort nu när den körs som filserver, vet heller inte om de gamla moderkortet kan boota från USB.. tvivlar på det.

Men funderade starkt på att köpa en konverterare från IDE till 2st S-ata och köpa 2st 1Tb S-ata diskar.. men när jag väl tittade nogrannare såg jag att konvertern enbart stödjer S-ata 150.. INTE 300... och då la jag ner den tanken igen.

ska man kanske bygga en helt ny dator som filserver eller ska man köpa en färdig Ethernet 2Tb extern HDD ??

vet inte alls vad jag ska göra längre.. ska ju inte bli dyrare än nödvändigt

HJÄLP!

Permalänk

Tyvärr har jag inget svar på din fråga ang NAS.

Men varför inte köpa ett kontrollerkort istället för konverterare?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SX-109

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

AMD 2.4Ghz säger ju inte mö.

Själv har jag 2Ghz athlon64 3000+ och 3200+ (754 och 939) med 1.5Gb och 2Gb ram. mer minne är alltid nice specielt i linxu då det cachar allt det senaste från disakrna i ram som använts så allt ledigt ram blir disk cache. Snabbar upp so to speak. Så man kan aldrig ha för mö prestanda.

Hysta ut ljud och grafikkortet å ta fram nåt gammalt ATI 7000 eller 920 eller nåt crap. Tror jag har ett 7000 i min ena och GeFroce 4 MX 440 i den andra. Drar relativt lite. typ 40x40x10mm flänsar på dom.

Sedan ljudkort mm internt stänger man av bara.

Sedan massa instickskort.

Alltid bra med lite CPu och minne i dom so msagt. Kan dom köra deverse tjänster som torrents och liknande så slipepr man ha det segandes ner ens vanliga dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Tyvärr har jag inget svar på din fråga ang NAS.

Men varför inte köpa ett kontrollerkort istället för konverterare?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SX-109

den var bättre med tanke på att man kan plugga i 4st s-ata diskar och samtidigt behålla sina andra IDE.. nice

fast det kvarstår ju fortfarande 1 problem, den stödjer oxå enbart 150.. finns det ingen som klarar 300 ?

eller kommer jag inte märka av någon skillnad där !??

Permalänk

Det finns för 300 också, men dom kostar mer Jag tog bara första bästa för att tipsa.

Kolla runt på olika datorbutiker så kommer du hitta!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Det finns för 300 också, men dom kostar mer Jag tog bara första bästa för att tipsa.

Kolla runt på olika datorbutiker så kommer du hitta!

jasså?

låter bra.. kostnaden spelar inte så stor roll så länge slutresultatet blir bra.

behöver inte oroa mig för att moderkortet inte klarar av 300 då ?

ska googla lite och se om jag hittar .. oavsett pris kommer det bli billigare med hemmabyggd 4Tb filserver.. då färdiga är svindyra.. kan ju bygga ut efter hand..

har inte pci express vad jag vet så de blir svårare att hitta kort då =(

Permalänk
Medlem

Öh, vad skall du med ett 300 PCI kort? Då teoretiska maxhastigheten på en PCI bus är 133MB/s. Så redan SATA150 kan åtm teoretiskt övergå den hastigheten. Och f.ö. finns det ju inte någon hårdsskiva till vettigt pris/GB som skulle maxa ut SATA150.

Till saken, jag håller själv på att bygga mig en NAS/Filserver. Orsaken är att de NAS:r som finns att välja på idag, inte går att modifiera med extra softa för att få den att sköta några andra uppgifter. Mitt mål är att få så låg el-förbrukning som möjligt med så många tjänster för servern som möjligt. Och gärna till ett lågt inskaffningspris.
Så för tillfället bygger jag allt på min 3 år gamla spel-dator. En Athlon64 x2 3800 som jag klockat ner till 800Mhz, med 2GB DDR minne. Datorn kommer i första hand att agera firewall/router mellan WAN och LAN, filserver, Web- och FTP-server, sköta nerladdningar samt fungera som AP för trådlösa nätverket.
Ännu har jag inte bestämt mig exakt för vilka hårdskivor jag vill ha i den, men de lutar lite mot att använd de som ligger runtom i huset och inte gör något mera, dvs. gamla hårdsskivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Öh, vad skall du med ett 300 PCI kort? Då teoretiska maxhastigheten på en PCI bus är 133MB/s. Så redan SATA150 kan åtm teoretiskt övergå den hastigheten. Och f.ö. finns det ju inte någon hårdsskiva till vettigt pris/GB som skulle maxa ut SATA150.

finns inga 150 diskar att få tag i som är stora nog åt mitt endamål, vill kunna bygga ut så jag har 4Tb sata.. men 150 diskarna finns till max 150gb och då är de svindyra.

var får jag tag på billiga 150 diskar då på 1Tb/st ?

känns tråkigt att köpa 300 diskar och bara få ut 150.. eller 133 som du nu säger.. fast å andra sidan.. huvudsaken för min del är att jag ska kunna streama DVD/HD media till laptop för att kunna se på tv.. klarar den det på 133/150 så ärinte 300 nått krav från min sida

mvh

Permalänk
Medlem

Alltså, 150 står bara för max hastigheten för bus. Det är precis samma hårdvara vare sig dom använder sata eller sata2. Och sata2 hårdskivor är bakåt kompatibla med sata1 så det går bra att köpa sata2/sata300 och kopla till ett sata1/sata150.
Och jo, du har ändå flaskhals i nätverket oberoende då dit nätverk max går i 1000Mbps. Vilket i praktiken då skulle ge en max överföring på 125MB/s, så t.o.m 133MB/s maxar det om de behövs. Oftas med andra saker som komplicerar, men det är inte relevant just nu. Och antagligen vill du använda dig av ett trådlöst nätverk, men oberoende så räcker det bra att streama media över.

PCI-e bussen har ju 250MB/s per "hastighet". Dvs PCI-e x1 = 250MB/s, PCI-e x4 = 1000MB/s osv.
Men som sagt så har det inte någon praktisk betydelse i en hemma filserver, då användar-antalet är lågt. Om du nu inte förståss skall streama 20 olika filmer till ett 20-tal olika punkter i hushållet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Alltså, 150 står bara för max hastigheten för bus. Det är precis samma hårdvara vare sig dom använder sata eller sata2. Och sata2 hårdskivor är bakåt kompatibla med sata1 så det går bra att köpa sata2/sata300 och kopla till ett sata1/sata150.
Och jo, du har ändå flaskhals i nätverket oberoende då dit nätverk max går i 1000Mbps. Vilket i praktiken då skulle ge en max överföring på 125MB/s, så t.o.m 133MB/s maxar det om de behövs. Oftas med andra saker som komplicerar, men det är inte relevant just nu. Och antagligen vill du använda dig av ett trådlöst nätverk, men oberoende så räcker det bra att streama media över.

PCI-e bussen har ju 250MB/s per "hastighet". Dvs PCI-e x1 = 250MB/s, PCI-e x4 = 1000MB/s osv.
Men som sagt så har det inte någon praktisk betydelse i en hemma filserver, då användar-antalet är lågt. Om du nu inte förståss skall streama 20 olika filmer till ett 20-tal olika punkter i hushållet.

okey, tackar för dina utförliga förklaringar!

kan du se några hinder med att köpa ett sådant pci kort och koppla in 4st 1tb sata diskar ?

ska man dra igång med freeNAS eller det blir inte så mkt bättre ?
finns det fördel resp nackdelar med att köra freeNAS!?

att streama genom det trådlösa fungerar, men det kan uppstå lite lagg emellanåt vid DVD streaming
kör jag med kabel flyter det såklart på utan bekymmer.. spelar nog ingen roll om man streamar en divx film eller om det är en HD/blueray va ?? ska funka lika bra både och.. så länge den dator som tar emot klarar av att spela upp filen.. eller har jag fel ?

hur mkt krävs för att streama en HD film tro ?

har det någon betydelse om jag köper 32 eller 16mb diskar för streamingens skull ?

Permalänk
Medlem

För att streama äkta opackad 1080i HD kvalitet, behövs 3 Gigabit/s. Det är mer än något system inom ramen av "normala" kostander någonsin kan klara av i dagens läge.
Medans HD-DVD kvalitet kräver 28mbps, vilket är lite mera än 1/4 av ett 100mbps nätverk. Så om din kvalitet inte överstiger HD-dvd kvalitet så klara du dig på nästan vilken hårdvara som hälst, som är nyare än 8 år. Även äldre kan gå, men då finns det vissa saker man måst kolla i spec.
32 eller 16mb cache har inte någon skillnad i din filserver iom att nätverket fortfarande kommer att vara flaskhalsen, men inte en flaskhals för ditt ändamål.
Kan inte svara på din fråga angående FreeNAS iom att jag inte använt det, men val av operativsystem/dist för filserver är mestadels en smaksak. Man skall hälre välja det man behärskar något så när, än att välja något som är coolt men som man inte behärskar. Dock kan man alltid testa, brukar ge bästa slutresultatet!

Permalänk
Medlem

låter bra detta.. bara att börja inhandla med andra ord

bytar nog inte operativ system eftersom det jag har nu fungerar aldeles utmärkt.. och jag kan ladda ner med torrent osv direkt på burken så man slipper dra över

och behöver inte ens gå ner till burken för att göra annat än att starta den då jag kör/styr den helt från laptopen med hälp av VNC

Visa signatur

HP HDX 9350 | Intel Core Duo T8100 @ 2,1GHz | Memory 3GB |
Nvidia Geforce 8800M GTS 512Mb | 500Gb SATA |
Windows Vista Home