1000W eller 750W till 4870+4870x2?

Permalänk
Medlem

1000W eller 750W till 4870+4870x2?

Har beställt en ny dator men blivit riktigt fundersam kring nätaggregatet.. Blev tipsad att köpa denna http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-1... men har läst lite i forumet att det bör räcka med Corsairs 750W istället?

Setupen kommer vara den som syns i sign, däremot ska jag lägga till ett 4870x2 när det släpps. Knappt någon överklockning kommer ske.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag kommer kröa 2st 4870 i CF, kanske 1 till sen nån gång och kör på 1kW nätagg, varför snåla ? Dessutom är det coolt att ha 1kW kraft hähäh

Permalänk

Corsair TX 750W ska räcka till, jag har svårt att tro något annat. Men sen är det väl ingen som vet hur mycket ett 4870x2 kommer att dra ännu. Jag skulle kunna tänka mig (och hoppas) att det inte drar så mycket mer än ett 3870x2. Jag kör själv två st 3870x2or på ett TX 750W utan några som helst bekymmer. Så jag tror även att TX 750W ska palla med två st 4870x2 om man inte i övrigt hade ett fullt så kraftigt system. Men vi får se...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Jag kommer kröa 2st 4870 i CF, kanske 1 till sen nån gång och kör på 1kW nätagg, varför snåla ? Dessutom är det coolt att ha 1kW kraft hähäh

Yeah!!!
Fan vad tufft, får jag komma hem och känna på ditt tusenwatts agg? Snälla, jag har aldrig sett ett sådant coolt nätagg i verkligheten

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man tjänar 1000:- på att ta 750W så känns det nästan värt det, men tänk om det inte kommer räcka till när jag köpt mitt andra grafikkort? Inge kul att byta..

EDIT: Äsch fuck it.. Beställde 750W istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Med tanke på att man tjänar 1000:- på att ta 750W så känns det nästan värt det, men tänk om det inte kommer räcka till när jag köpt mitt andra grafikkort? Inge kul att byta..

EDIT: Äsch fuck it.. Beställde 750W istället

Det kommer räcka, oroa dig inte för det

Permalänk
Medlem

Hej, kan man köra detta setuppet på Apevia 550W:

XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5
Gigabyte GA-EP45-DQ6, P45, Socket-775
Intel Core™2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB

Mvh: Oskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizz92
Hej, kan man köra detta setuppet på Apevia 550W:

XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5
Gigabyte GA-EP45-DQ6, P45, Socket-775
Intel Core™2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB

Mvh: Oskar

Ja utan tvekan, om det inte är ett skitagg dvs. Den där datorn drar väl max runt 300W ej överklockad.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Tack för svaret! va lite tveksam, men på grafikkortet så står det att det reckomenderas 650W men minimum är 450

Permalänk
Medlem

Kolla om det är dualline eller single..

Det är inte totala effekten som gäller, kolla klistrade tråden så förstår du. Tex mitt dualline 1000W nätagg har 2st 500W linor, 12V = c:a 41A / lina
De flesta setuper kräver aldrig med än 25A/lina men... hellre för mkt än för lite. Några hundringar hit och dit, dessutom kostar ett bra 750W modulärt över 1000 spänn, varför inte lägga till 800 för ett 1kW som pallar ALLT.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
dessutom kostar ett bra 750W modulärt över 1000 spänn, varför inte lägga till 800 för ett 1kW som pallar ALLT.?

För att det är i princip 800 spänn i sjön för 99,9% av alla användare?

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ja utan tvekan, om det inte är ett skitagg dvs. Den där datorn drar väl max runt 300W ej överklockad.

Apevia är skitagg! Borde väl klara 300W tycker man, men ärligt är det ungefär på gränsen vad jag skulle våga köra med.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

1kW kostar en hel del i förbrukning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
1kW kostar en hel del i förbrukning...

Spelar ju ingen roll om man har 10kw eller 200w nätagg så länge datorn bara drar 150w, sen spelar effektivitet osv in.

Permalänk
Medlem

Ger dig denna länken med, när jag ändå besvarande en annan likadan tråd.
http://www.hardwaresecrets.com/article/505/8

" During our tests we could pull up to 900 W at 45º C. So you will be basically buying a 900 W power supply paying the price of a 750 W one. What is sweeter than that?"

Detta nätagget driver nästan vad som helst och borde tillfredställa alla utom de värsta wattbögarna som som köper grejjor för att vara "coola".

Whizz92 : Är ditt Apevia samma som detta ? (Samma saker kan ha olika namn)
http://www.hardwaresecrets.com/article/413

Isåfall har du svaret på din fråga här :

"This power supply is a bad Chinese joke. Outside it is beautiful, but inside it is nothing but a very low-end generic unit.

Its main problem is that it cannot deliver its labeled 550 W – in fact, not even the 350 W model can deliver its labeled power. We don’t have the proper equipment to find out how much power this unit can deliver, but based on its internal architecture, on the components used and on our experience, we speculate that this is really a 150 W power supply."

http://www.hardwaresecrets.com/article/413/7

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har beställt ett 1kw, för framtida uppgraderingar så slipper jag oroa mig, känns tryggt men sen kom jag på tanken att shit vad det kommer kosta i elräkningen. men som du säger fesen så tro jag, och hoppas på att det inte ligger o drar 1000w hela tiden utan endast det som krävs för stunden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palex
har beställt ett 1kw, för framtida uppgraderingar så slipper jag oroa mig, känns tryggt men sen kom jag på tanken att shit vad det kommer kosta i elräkningen. men som du säger fesen så tro jag, och hoppas på att det inte ligger o drar 1000w hela tiden utan endast det som krävs för stunden

Din bil drar inte 50 liter milen bara för att du skall åka en mil och råkar ha 50 liter i tanken va ?
Dina lampor drar inte all juicen som vägguttaget kan ge, eller hur ?

Din dator drar inte mer ström bara för att ditt nätagg klarar av att ge mycket mer.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Sen är det att tänka på att ett nätagg presterar bäst om det belastas med en viss procent. Ett 550w agg som belastas till 90% har en lägre effekt förlust och högre verkningsgrad än vad t.ex. ett 1kw agg har som bara belastas med 50%.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Sen är det att tänka på att ett nätagg presterar bäst om det belastas med en viss procent.

Håller med!

Citat:

Ett 550w agg som belastas till 90% har en lägre effekt förlust och högre verkningsgrad än vad t.ex. ett 1kw agg har som bara belastas med 50%.

Håller nog inte med: när man väl börjar nå sån hög belastning brukar de flesta agg börja tappa effektivitet igen. Många agg verkar behöva sisådär 20% last för att bli hyfsat effektiva (så att köpa världens monsteragg till en strömsnål burk är bara dumt) sen håller de ungefär samma effektivitet till säg 50% last och tappar därefter så sakteliga av när man närmar sig maxlasten.
Grov förenkling som förstås inte stämmer 100% i alla lägen, men i vilket fall tvivlar jag på just ditt praktiska exempel.

Att ligga och belasta ett agg konstant på 90% känns inte heller sådär jättesäkert/nyttigt i längden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

50% är oftast sweetspot när det gäller nätaggs effektivitet, t.ex. som här: http://www.silentpcreview.com/files/images/corsair_psu/tx650w...

Edit: Vafan... orkar inte leta upp ny bild just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
50% är oftast sweetspot när det gäller nätaggs effektivitet, t.ex. som här: http://www.silentpcreview.com/files/images/corsair_psu/tx650w...

hmm jag ser bara din länk när jag skall citera dig:P.

O sen funkar den inte heller.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herrax
Tror ni detta pallar med ett 4870+4870x2?
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-6...

Jag undrar också!!

Men om det inte klarar det, klarar den 4870 i cf?

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde.best
Jag undrar också!!

Men om det inte klarar det, klarar den 4870 i cf?

Det agget, liksom de andra Corsair jag kikat närmre på, är rejält underspecat och klarar runt 10 A mer på 12 V linan (låtsaslinorna) Kunde lika gärna stått 700W på det agget, för det ger mer än det. (Runt 740W)
http://www.hardwaresecrets.com/article/371/10

Vet ej ännu vad ett 4870X2 drar, men gissar på runt samma som 2 st 4870

Här är en länk som visar tex vad 2 st 4870 drar i crossfire (med en Core 2 Extreme QX9770 @ 3.20GHz)...runt 420 W
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=22

You do the math.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Tack för hjälpen!

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

samma ämne

hej jag undrar samma sack men jag har inte samma nättagg men jag har ett Cooler Master Real Power M700. men klarar det en 4870x2 och en 4870 eller två st 4870x2 ? och om man kan ha 2st 4870x2 på mitt Maximus formula x38 ?

det är första gången jag skriver in på ett forum.

tack i för väg