Microsoft hävdar att Vista är säkrare än XP, Mac OS X, Linux

Permalänk
Melding Plague

Microsoft hävdar att Vista är säkrare än XP, Mac OS X, Linux

Enligt en högt uppsatt chef på Microsoft är Windows Vista säkrare än Windows XP, Linux och Mac OS X 10.5. Det stämmer, beroende på hur man ser på saken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ååfan :S

Permalänk
Medlem

"Denna presentation handlade om allt möjligt, och kom eventuellt in på Windows Vistas säkerhet."

lite knasig översättning där va?!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

tjur-bajs

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk

Vista är som Roys & Rogers Bilservice(Macken). Ingen av alla som har lagat bilen där har någonsin komma tillbaka med bilen, som Roy skröt för en kund om deras kvalite. -För oss som minns miniserien.

Annars ett förbaskat dåligt sätt på att mäta säkerhet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

"Andelen infekterade datorer, med virus, trojaner och liknande, är högre för Windows XP och Vista än övriga operativsystem."

Vilket inte är så förvånande då Windows är mer populärt än något annat operativsystem, vilket inte är så konstigt då Windows har arbetat sig fram till "default" OS.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Jag har lite svårt att se att Vista skulle vara säkrare men, som Leedow säger, Vista är ju något större än OS X och Linux. Slår man ut det procentuellt så kanske man inte kommer lika så långt ifrån sanningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Vilket inte är så förvånande då Windows är mer populärt än något annat operativsystem, vilket inte är så konstigt då Windows har arbetat sig fram till "default" OS.

Det är inte konstigt att det finns fler antal datorer med windows som har virus än de andra os tillsammans, men det spelar ju ingen roll att windows är stort när vi tittar på andelen datorer.

Permalänk

Vista ÄR ett virus!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

vista är bra, det är allt man behöver veta

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

90% av marknaden har dom så det är starkt att påstå det.
Mest utsatta är M$.
Av dom 90% som M$ har skulle gärna vilja veta Vista´s andel.
Att skriva virus, trojaner och annat är väl populärt för Win då det får en stor spridning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
"Andelen infekterade datorer, med virus, trojaner och liknande, är högre för Windows XP och Vista än övriga operativsystem."

Vilket inte är så förvånande då Windows är mer populärt än något annat operativsystem, vilket inte är så konstigt då Windows har arbetat sig fram till "default" OS.

Då de tittar till andelar och inte bara faktiskt antal så spelar det ingen roll hur stort operativsystemet är. Inte heller spelar det in att det är mer utsatt just för att det är störst, eftersom det visserligen förklarar varför, men ändå inte förändrar att andelen är högre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Den här tråden kommer bli låååång!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare, Vista är den malerande mjukvaran

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pugster
Den här tråden kommer bli låååång!

Vi får väl se! Å andra sidan undrar jag om inte många är rätt luttrade vid det här laget och lärt sig att se igenom den här typen av marknadsföring.

Angående Microsofts uttalande så är det ju sant med viss modifikation, precis som nyheten gör gällande. Första kravet:

Citat:

Räknar man in det höga antalet medföljande program i vissa Linuxdistributioner har de fler antal fixade säkerhetshål än Vista.

De flesta säkerhetsproblemen brukar ju ligga i kategorin extra, och vissa beror ju t o m på tredje parts program som typ Mozilla utvecklade. Kanske man borde försöka göra en s k core installation av Linux och kolla hur många säkerhetshål det blir t ex under ett år. Någon som vet?

Andra kravet:

Att man frånser något ifrån arkitekturernas basala uppbyggnad, alltså hur pass stor skada ett säkerhetshål egentligen kan orsaka.

I övrigt: alla system har säkerhetshål, och ingen/inga utvecklare är fullkomliga. Total säkerhet är endast totalt un-plugged.

Edit: Jag kom också att tänka på en annan sak i sammanhanget: ibland skiljer det oerhört mycket vad gäller utvecklarnas (alternativt distributionernas) kategorisering av ett säkerhetshåls riskfaktor. För någon tid sedan kunde man bland annat se hur Red Hat (samt dess community projekt Fedora) klassade en bugg som kritisk, medan andra såg den som medel. Detta har också setts i bedömningen av cross-platform applikationer.

Permalänk

Nu kommer säkert en stor hög fan boys komma hit och skriva sitt skit, hoppas bara någon vettig person kan komma fram och skriva ett långt inlägg som får tyst på dem ett tag(dock är jag inte vettig nog eller har ork )

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

det man inte vet skada man inte av.

bra microsoft kör med denna i forsättningen.

Permalänk
Medlem

Ofta att ett stängt system som Windows är säkrare än ett Open Source OS.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

DUMT att säga så, nu kommer varenda virus tillverkare vilja bevisa microsoft motsatsen!

Permalänk
Medlem

En sak som jag finner lite svårt att se att en undersökning som denna kan ta hänsyn till är tidsaspekten. Att exempelvis XP skulle ha fler "reparationer" än Vista kan bero på (menar jag) att XP har funnits under längre tid än Vista på marknaden. Säkerhetreparationer (+ hål) är beroende av upptäckt och tidsaspekter. Med liknande resonemang kan man lansera Windows 7 snart (efterföljaren till Vista) och hävda att det inte alls har många hål. Är det därmed det säkraste systemet? Märkligt resonemang i mina ögon ...

mvh!
/Set

Permalänk
Medlem

"The defence rests your honor"

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

"Räknar man in det höga antalet medföljande program i vissa Linuxdistributioner har de fler antal fixade säkerhetshål än Vista."

Så Vista är säkrare än Linux för att vissa distar skickar med en massa program som har säkerhetshål som är fixade.

Jo men vill man kan man nästan skriva vad man vill och sen säga att det är sant... Personligen är jag mer orolig för säkerhetshålen som inte är fixade...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkebuzer
Vista ÄR ett virus!

Haha!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
DUMT att säga så, nu kommer varenda virus tillverkare vilja bevisa microsoft motsatsen!

- virus tillverkare?

Permalänk

Tja, någon tillverkar ju virus, vad ska man annars kalla dem?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Inaktiv

virustillverkare

Nej, men...virus-programmerare kanske?

Permalänk
Medlem

Hmm?

"Datorsajten Anandtech har analyserat Kevin Turners påstående"

"Källa: Ars Technica."

Permalänk
Medlem

Tur att man kör windows och inte sånt där hemmagjort osäkert gratis-tjosan!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus

Nej, men...virus-programmerare kanske?

Utan virus delen så har du rätt! (GZ)

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
...
Vilket inte är så förvånande då Windows är mer populärt än något annat operativsystem, vilket inte är så konstigt då Windows har arbetat sig fram till "default" OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då de tittar till andelar och inte bara faktiskt antal så spelar det ingen roll hur stort operativsystemet är. Inte heller spelar det in att det är mer utsatt just för att det är störst, eftersom det visserligen förklarar varför, men ändå inte förändrar att andelen är högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
...
Att skriva virus, trojaner och annat är väl populärt för Win då det får en stor spridning..

Det ni inte tänkt på är att en hel del avancerade användare använder sig av Mac OS eller någon form av Linux. Linux saknar den oerfarna skaran av användare och det, är till stor del anledningen till att windowsdatorer generellt sett har mer illasinnad mjukvara per dator.
Allting kring säkerhet hänger egentligen på användaren och om man istället hade jämfört erfarna windowsanvändare mot linux-användare så hade inte statistiken sett likadan ut.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450