Permalänk
Medlem

Bärbar dator i bagaget?

Jag ska flyga imorrn och tänkte ta med mig min bärbara. Ska flyga med SAS, och undrar om bagageutrymmet för incheckat bagage är uppvärmt eller om det är -40 grader där inne... är ju inte så hälsosamt för datorn kanske...

Permalänk
Medlem

varför inte ta den som handbagage? så kan du ju kolla på film eller nåt under resan

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

ajo jag vet, men jag har en kamera xå som är halvt stor

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ganska kallt där. Jag hade en bärbar i bagaget när vi flög till Filippinerna. Dock var den trasig innan, kusin skulle ha reservdelarna, så jag brydde mig inte så mycket om det.

Permalänk
Medlem

om är nog inte tempererat men kan ju inte vara så jättekallt. då tycker jag att väskor och sånt skulle kännas kalla när man hämtar ut dom

Permalänk
Medlem

Är det inte djur i bagageutrymmet? Kanske är separat. Lägg in datorn i en kattbur.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Är det inte djur i bagageutrymmet? Kanske är separat. Lägg in datorn i en kattbur.

HAHAHHAHA! DAGENS!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du lämna datorn igång eller?
Om den är avslagen klarar den -40, även om det knappast blir dom temperaturerna i planet (man skulle märka det när man hämtar ut väskorna tycker man)

Men som sagt, ta den som handbagage. Det gör jag alltid!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Är det inte djur i bagageutrymmet? Kanske är separat. Lägg in datorn i en kattbur.

Grannens katt fick precis en ny mening... den heter Asus

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Testpilot

Om det vore minusgrader i bagageutrymmet borde man väl varnas innan man packar om att man inte kan ha exempelvis glasflaskor eller burkar med dricka i sin väska? dom ju kan spricka/explodera om man fryser dom.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt en kompis som läst på till flygtekniker, eller nått sånt, säger att det är 13-15 grader i bagageutrymmet.

Permalänk

Självklart är det inte minusgrader i bagageutrymmet... Var skulle kylan komma ifrån? Om det vore -40 grader där så hade det ju varit enormt kallt även där människorna sitter...

13-15 grader låter mer troligt.
Du behöver inte vara orolig över att din dator kommer gå sönder.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart är det inte minusgrader i bagageutrymmet... Var skulle kylan komma ifrån? Om det vore -40 grader där så hade det ju varit enormt kallt även där människorna sitter...

13-15 grader låter mer troligt.
Du behöver inte vara orolig över att din dator kommer gå sönder.

Det blir väldigt kallt ju högre upp du kommer. Det är väldiga minusgrader på låt säga 15 000 meters höjd. Passagerarutrymmen är såklart uppvärmda och håller lufttrycket då luften är väldigt tunn där och man skulle inte kunna andas väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tro att det är särskilt kallt där. I vintras när jag flög till Kanarieöarna så la jag en 0,5l flaska med vatten i det incheckade bagaget. Den var inte frusen efter 5½ timme flygresa i allafall.. dock något immig på insidan.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Enligt en kompis som läst på till flygtekniker, eller nått sånt, säger att det är 13-15 grader i bagageutrymmet.

BS sist jag åkte flyg och mitt baggage var försenat så var kläderna fan nästan blöta de var klibbiga, nästan så att dom varit i ett bastu för att sedan fraktas till mig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Sist jag flög så hade en kompis linsväska i bagaget och man tycker ju att flaskorna borde spricka om det var -40 där. Lite kyla är nog ingen fara i vilket fall som helst. Jag har haft -7 i min sationära dator en gång när jag överclockade. Det blir ju ingen kondens om det är lika varmt runt om datorn som datorn själv eller kallare, bara datorn inte är kallare än omgivningen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Temperaturen ska inte vara några problem, snarare hanteringen av väskan som är värre. Sist jag flög SÅG jag hur killarna kastade väskorna till bandet som drar upp dem i planet... Det var väl en flygtur på iaf 2 meter skulle jag tro.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Aaa han kanske ska linda in datorn i något för säkerhetens skull, typ frigolit och bomull eller nåt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Cecka inte in värdefulla saker. Incheckat bagage är försäkrat till några tusen, max. Väskor kommer bort rätt ofta. Hade systemkameran och laptopen som handbagage helt utan problem senast jag reste.

Permalänk
Medlem

Har haft laptopen som incheckat bagage och aldrig haft några prbolem med den. Iofs har flygturen inte vart mer än 1 timme då. Flygit med den incheckad 6 gånger totalt

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jag flög med en laptop, extern hdd och en videokamera incheckad (och väl inpackad i en resväska för att tåla diverse stötar) bara för nån vecka sedan, och det gick alldelens utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
BS sist jag åkte flyg och mitt baggage var försenat så var kläderna fan nästan blöta de var klibbiga, nästan så att dom varit i ett bastu för att sedan fraktas till mig.

Svettas dina kläder, eller vad pratar du om?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag flög med en laptop, extern hdd och en videokamera incheckad (och väl inpackad i en resväska för att tåla diverse stötar) bara för nån vecka sedan, och det gick alldelens utmärkt.

Skulle råda dig att sluta göra så. Jag reser rätt mycket och det händer tyvärr alldeles för ofta att väskor försvinner. De brukar i.o.f. hitta dem efter några dagar, men min farsa vet jag har blivit av med en permanent. De betalar inte speciellt mycket i ersättning. Fråga vilket flygbolag som helst, de rekommenderar inte att man checkar in värdefulla saker.

Permalänk
Medlem

jag tar alltid med mig datorn som handbagage.

Finns lite jobbiga saker:

Säkerhetskontrollen brukar inte alltid vara så försiktiga med datorer.

Utrymmet ovan för platserna på flyget är tydligen lite för små för vissa personers väskor så de är tvungna att pressa in och mossa alla andras väskor.

Har flugit två ggr/vecka under sommarmånaderna varje år (jobb) och datorn ser inte så vacker ut nå mer och även min far har fått sin misshandlad.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Skulle råda dig att sluta göra så. Jag reser rätt mycket och det händer tyvärr alldeles för ofta att väskor försvinner. De brukar i.o.f. hitta dem efter några dagar, men min farsa vet jag har blivit av med en permanent. De betalar inte speciellt mycket i ersättning. Fråga vilket flygbolag som helst, de rekommenderar inte att man checkar in värdefulla saker.

Hmm, även under inrikesresor? Det var då det jävligaste.

Oftast brukar jag rymma allt jag behöver i en vanlig rycksäck, och då även laptoppen. Just den här gången behövde jag lite mer plats och tog en resväska, och valde att skippa handbagaget helt. Kanske blir sista gången jag gjorde på det sättet då.

Och gameresource, nu förstår jag inte riktigt, på vilket sätt är de oförsiktiga? Du lägger laptoppen löst på rullbandet, de öppnar den för att se så du inte har gömt några kilo kokain mellan tangenterna, och stänger den igen. Det är ju all kontakt de har med datorn, och jag har aldrig varit med om att de har varit speciellt våldsamma. Alla gånger har de bara lyft skärmen lite lätt, och sen stängt den igen. Har de inte vetat hur man öppnar den har de frågat eller bett mig göra det själv.

Edit: och angående plats i flygplanet. Enligt instruktionerna ska man faktiskt inte ha några väskor alls ovanför sig (inte på malmö aviations flyg i alla fall), utan under sätet framför. Om din väska inte är större än den tillåtna storleken är det inga som helst problem att rymma både den och dina egna fötter under sätet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart är det inte minusgrader i bagageutrymmet... Var skulle kylan komma ifrån? Om det vore -40 grader där så hade det ju varit enormt kallt även där människorna sitter...

13-15 grader låter mer troligt.
Du behöver inte vara orolig över att din dator kommer gå sönder.

Det är runt 50-60 minus grader vid 10.000m höjd, om jag minns rätt från en program på discovery channel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det är runt 50-60 minus grader vid 10.000m höjd, om jag minns rätt från en program på discovery channel

När jag flög till Mallorca tidigare i somras visade planets termometer mellan -70 och -80 på 11 300 meters höjd så det är rätt kallt så högt upp! *brrr*

Permalänk
Medlem

Googlade runt och hittade lite random information om bagageutrymmen.

Från fridtidsresor.se:

Citat:

77. Är det korrekt att bagageutrymmet i planet inte är trycksatt och därför får man inte ha tryckbehållare (hårspray) i bagaget för att det kan explodera?

Flygplanets lastutrymme är trycksatt precis som passagerarkabinen. Däremot har lastutrymmet en något svalare temperatur.

Och enligt reumatikerlinjen.se (http://www.reumatikerlinjen.se/index.php?ID=9702):

Citat:

Receptbelagd medicin får du ta med så mycket som du behöver under hela din bortavaro. Här ingår även vätskor som används för medicinska ändamål, till exempel sprutor för anti-TNF-behandling, samt behållare med kylfunktion. Eftersom temperaturen i bagageutrymmet ofta är under fryspunkten är det säkrast att du har medicinen i handbagaget.

Fast en källa som den säger väl egentligen inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Hmm, även under inrikesresor? Det var då det jävligaste.

Jaha, inrikes. Ingen aning där, har flugit inrikes typ 2 ggr i hela mitt liv. London är världsbäst på att tappa bort väskor i alla fall.

Citat:

Och gameresource, nu förstår jag inte riktigt, på vilket sätt är de oförsiktiga? Du lägger laptoppen löst på rullbandet, de öppnar den för att se så du inte har gömt några kilo kokain mellan tangenterna, och stänger den igen. Det är ju all kontakt de har med datorn, och jag har aldrig varit med om att de har varit speciellt våldsamma. Alla gånger har de bara lyft skärmen lite lätt, och sen stängt den igen. Har de inte vetat hur man öppnar den har de frågat eller bett mig göra det själv.

För mig brukar de inte ens röra laptopen, får själv öppna och visa ibland, sen lägga den i en korg. Ingen fara.

Citat:

Edit: och angående plats i flygplanet. Enligt instruktionerna ska man faktiskt inte ha några väskor alls ovanför sig (inte på malmö aviations flyg i alla fall), utan under sätet framför. Om din väska inte är större än den tillåtna storleken är det inga som helst problem att rymma både den och dina egna fötter under sätet.

Det där beror på vilken flygplanstyp det är. Små flygplan brukar ha kasst med utrymme. Har flugit med en elbas som handbagage utan gnäll på större plan.