Tillverkare vill lämna tillbaka defekta Nvidia-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Tillverkare vill lämna tillbaka defekta Nvidia-grafikkort

Nvidia har tidigare meddelat att vissa grafikkretsar de sålt till tillverkare av bärbara datorer kan vara defekta. Det har också ryktats om att samma sorts grafikkretsar monterade i stationära datorer kan lida av liknande problem, och nu kräver vissa samarbetspartner till Nvidia att de skall få lämna tillbaka dessa grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha fyfan nu blir det dyrt =D

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
haha fyfan nu blir det dyrt =D

tur att dom lagt undan 1.2 miljarder för detta då xD

Permalänk
Medlem

det är ju inte mer än rätt även om de bara försöker få bort gamla produkter. Nvidia får stå sitt kast.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

har en kompis som har ett 8500gt så han kan kräva ett nytt grafikkort eller pengar tillbaka ? (kanske uppfattat nyheten fel)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt, sitter också på ett 8500gt, men ska ju köpa nytt snart så ingen fara.

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig att de stationäras grafikkort kommer att bli återkallade.

Men om de blir så så skickar jag gärna in mitt 8600GT som jag köpte nytt för ~1000kr, och köper ett HD3870 för de pengarna

Edit: Vad är själva "problemet" egentligen? Är det överhettning på g84/86 kretsen?

För mitt kort har aldrig blivit överhettat så det dör, har endå varit uppe på 100 grader +

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
har en kompis som har ett 8500gt så han kan kräva ett nytt grafikkort eller pengar tillbaka ? (kanske uppfattat nyheten fel)

Detta gäller (som det stod i artikeln) bara grafikkort för bärbara datorer, inte stationära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Detta gäller (som det stod i artikeln) bara grafikkort för bärbara datorer, inte stationära.

?

"Om försäljarna får sina krav igenom finns det risk att kunder som redan köpt grafikkort baserade på de omtalade grafikkretsarna börjar kräva ersättning från Nvidia."

Man (som kund) köper inte ett mobilt G84/86 kort löst.

"Enligt uppgift kräver nu vissa partner att Nvidia skall ta tillbaka alla grafikkort baserade på dessa grafikkretsar som finns i handeln."

"ALLA grafikkort baserade på de kretsarna" låter som även separata instickningskort i mina öron.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ska vi bärbara XPS:are ringa till Dell om detta eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk

Det finns ju ingen statistik som säger att RMA är högre på de kretsarna till stationära kort, så jag tycker det luktar som att återförsäljarna vill bli av med hyllvärmare. På kort till stationära så måste de ha satt på en riktigt usel kylning om de kretsarna skall bli för varma vid originalklock, kretsarna är ju trots allt mycket effektsnåla.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Jag tror aldrig att de stationäras grafikkort kommer att bli återkallade.

Men om de blir så så skickar jag gärna in mitt 8600GT som jag köpte nytt för ~1000kr, och köper ett HD3870 för de pengarna

Edit: Vad är själva "problemet" egentligen? Är det överhettning på g84/86 kretsen?

För mitt kort har aldrig blivit överhettat så det dör, har endå varit uppe på 100 grader +

Problemet är relaterat till värmecyklar... som jag har förståt det hela så ska problemet uppstå ifall det bli mycket temperatur skiftningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Problemet är relaterat till värmecyklar... som jag har förståt det hela så ska problemet uppstå ifall det bli mycket temperatur skiftningar.

Ah, ok! Jag ligger stabil med mina 50 grader, under spel och surf

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag kan försöka få tillbaka pengarna för mitt 8600GTS?
Skulle vara grymt isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
?

"Om försäljarna får sina krav igenom finns det risk att kunder som redan köpt grafikkort baserade på de omtalade grafikkretsarna börjar kräva ersättning från Nvidia."

Man (som kund) köper inte ett mobilt G84/86 kort löst.

"Enligt uppgift kräver nu vissa partner att Nvidia skall ta tillbaka alla grafikkort baserade på dessa grafikkretsar som finns i handeln."

"ALLA grafikkort baserade på de kretsarna" låter som även separata instickningskort i mina öron.

De pratar ju om samarbetspartners, de menar förmodligen stora OEM-tillverkare så som DELL, HP, Acer o.s.v. det är dessa som eventuellt kan kräva att nVidia tar tillbaka kretsarna. Inte enskilda slutkunder. Det är så jag uppfattade det iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Detta är väl egentligen ett delat problem mellan nvidia och tillverkare, tillverkarna av bärbara datorer har ju uppenbarligen designat en undermålig lösning. Samtidigt kanske man kan tycka att korten skulle klara mer värmecykler, men det hela beror väl helt på vad nvidia specificerat i sina specifikationer till tillverkarna!

De i stationära borde aldrig uppleva samma extrema temperaturväxlingar som kan uppstå i en bärbar!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Detta är väl egentligen ett delat problem mellan nvidia och tillverkare, tillverkarna av bärbara datorer har ju uppenbarligen designat en undermålig lösning. Samtidigt kanske man kan tycka att korten skulle klara mer värmecykler, men det hela beror väl helt på vad nvidia specificerat i sina specifikationer till tillverkarna!

De i stationära borde aldrig uppleva samma extrema temperaturväxlingar som kan uppstå i en bärbar!

Det är ju chippen de är fel på - skyll fan inte på att det är de bärbara datorernas fel. Det är sämre kylning ja, men inte det som är problemet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det enklaste för nvidia är väl helt enkelt att stå för dom kort som går sönder. För det lär ju knappast vara alla det är fel på.
Bara att byta dom så går sönder pga detta fel....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
?

"Om försäljarna får sina krav igenom finns det risk att kunder som redan köpt grafikkort baserade på de omtalade grafikkretsarna börjar kräva ersättning från Nvidia."

Man (som kund) köper inte ett mobilt G84/86 kort löst.

"Enligt uppgift kräver nu vissa partner att Nvidia skall ta tillbaka alla grafikkort baserade på dessa grafikkretsar som finns i handeln."

"ALLA grafikkort baserade på de kretsarna" låter som även separata instickningskort i mina öron.

Citat:

Nvidia har tidigare officiellt hävdat att de G84- och G86-kretsar som är monterade på separata grafikkort avsedda för stationära datorer inte är drabbade av felet.

[edit] Nu när jag läste noga så såg jag att det var alla kort, inte bara de inbyggda..

Permalänk
Medlem

Läser folk bara delar av nyheten?

"Enligt uppgift kräver nu vissa partner att Nvidia skall ta tillbaka alla grafikkort baserade på dessa grafikkretsar som finns i handeln. Orsaken till det hela sägs vara att Nvidia inte gått in i detalj och beskrivit exakt vad som är fel i G84- och G86-kretsarna och förklarat varför felet bara uppstår när de monteras i bärbara datorer och inte på vanliga grafikkort."

Om nu nVidia har rätt i att det bara drabbar bärbara datorer så lär de väl inte direkt gå med på att ta tillbaka stationära kort (då lär de väl hellre gå ut med det exakta problemet istället), och tillverkarna kan väl inte drömma om det heller. Anledningen till att tillverkarna bråkar verkar ju vara att de inte är övertygade om att detta problem inte existerar till stationära kort (även om det inte låter direkt orimligt att den egentliga anledningen är att de ser tillfället att bli av med de äldre korten).

Permalänk
Avstängd

asså det som suger är att folk blir tvugna att köpa garanti precis som jag blir. Eftersom jag redan har tagit sönder ett moderkort/GPU på min XPS. Jag spelar såklart mkt så jag blir inte förvånad. Jag gillar inte att veta att jag har en del som jag vet konstant blir sämre och sämre för att jag faktist spelar spel på mit XPS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Jag gillar inte att veta att jag har en del som jag vet konstant blir sämre och sämre för att jag faktist spelar spel på mit XPS.

Alla komponenter blir sämre och sämre när de används

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Jag gillar inte att veta att jag har en del som jag vet konstant blir sämre och sämre för att jag faktist spelar spel på mit XPS.

hur vet du att felet yttrar sig på så vis att komponenten blir "sämre och sämre"?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Jag gillar inte att veta att jag har en del som jag vet konstant blir sämre och sämre för att jag faktist spelar spel på mit XPS.

jag giller inte heller att ta ut pengar från mitt konto för att varje gång jag tittar på mitt konto så blir det mindre pengar kvar

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Opassande för Nvidia att hamna i blåsväder just nu.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

"Om nu nVidia har rätt i att det bara drabbar bärbara datorer så lär de väl inte direkt gå med på att ta tillbaka stationära kort"

Tror nVidia möjligen är lite oroliga att tillverkarna då säger "Adjö, nu går vi över till AMD istället".

Kanske inte så sannolikt, men ändå.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Ska tillverkarna gå över till AMD för att nVidia inte köper tillbaka fungerade produkter?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Alla komponenter blir sämre och sämre när de används

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
hur vet du att felet yttrar sig på så vis att komponenten blir "sämre och sämre"?

Kanske för att nvida's anstälda har gått ut med att dom inte har producerat g84 och g86 kärnorna för att klara av den värmen som dom utsetts för i en laptop. Det är typ som att göra en his som ska klara av 6 personer men ibland under vissa förutsättningar så klarar den inte av det.

Man bygger en grej och ser till att den klarar 10-15% mera än vad man säger på spec. Nvida vände på det hela. Dom sa att den klarade 10-15% mera än vad den egentligen gjorde.

Permalänk
Medlem

Tja.. .så som jag ser det är det ganska enkelt... NVidias bärbara chip G84/86 har ett nu kännt fabrikationsfel som gör att de går isönder vid ett lägra antal kall/varm cycler än man kan förvänta sig. Samtidigt har NVidia inte informerat fabrikanter av bärbara datorer om ändingen i styrspänning till detta chip vilket gör att kylningen ofta är underdimensionerad vilket kan påskynda antalet värmecycler. Att tillverkare av stationära kort, vilket inte visat sig ha detta problemet, försöker hoppa på detta tåget är bara ett sätt att försöka spara pengar.

Men det är illa nog som det är för NVidia, deras vanliga bag of tricks lär inte lösa detta probleme utan det är bara rena pengar som räknas för så som jag ser det kan alla kort kan behöva bytas ut. Det betyder självklart att fabrikanter och kunder kommer i kläm mellan vad de har rätt till enligt lag och vad NVidias plånbok kan hantera.

Hoppas verkligen att AMD tar vara på denna sittuation för de behöver verkligen ett lyft nu.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Ah, ok! Jag ligger stabil med mina 50 grader, under spel och surf

Med andra ord = värme problem.

Har 37° på min HD4750 i idle och 45° i spel med orginal kylare, mätt med everest(mjukvara) och digidoc5(hårdvara)... DigiDoc5 visar dock 2° lägre, så jag tog det högre värdet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.