Permalänk
Medlem

Livets svårigheter

Inte många sådana här trådar här, men ibland kommer man inte undan från det i livet..

Suck, vad gör man när livet inte går som man vill? Har inget jobb just nu, har lyckats förstöra relationen till flickvännen och bästa vännen som jag älskar och jag tror är den rätta, hoppas hon någonsin kan förlåta mig(Nej, jag har inte bedragit henne eller nått men ändå något som förstörde vårat förhållande och hennes tillit osv)...
Pengarna tryter och jag kommer snart inte kunna betala hyror.
Måste snart flytta till pappa och gå till socialen, inga jobb finns det att tillgå... Självkänslan är låg och man börjar bli deprimerad/nere och får allt mindre ork till att fixa i ordning allt, fixa jobb..
Blä! med andra ord..

Någon som varit i liknande situation/svacka i livet?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Förlorade jobb, band och flickvän under loppet av ett halvår och gick sedan arbetslös i nästan ett år med undantag för en anställning på knappt två månader.
Orken att ta itu med skiten minskar precis som du säger för var dag som går och det enda som finns att göra åt det är att ta sig i kragen och rycka upp sig.

Hitta ett motivationsobjekt som får dig att gå igång på fullt varv. För mig var det när min andra hyra som jag inte kunde betala dök ner i brevlådan och jag insåg att "fan heller, det här är min jävla lägenhet och flytta är fan så jobbigt".

Kan te sig lite underligt att just flytten i sig var det som blev sporren, men en dryg månad senare och ett lån från farsan till obetalda hyror så hade jag ett jobb... Ett bra jobb dessutom. Fruntimmer har jag dock lagt ner planer på, de kostar mer än de smakar och något nytt band har jag ingen större lust att leta efter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Insåg precis att det där låter som större delen av mitt liv de senaste 15 åren...
Räknas det som att vara deppad om man inte själv insett det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag kan också skriva på listan, jag måste nu sälja en sak att få pengar till hyran, är likaså utan arbete eller någon inkomst. Även kört med flickvän.
*edit* tog bort text.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Livet suger helt enkelt, med vissa få undantag som bekräftar regeln.. Ibland känns det bra, men sen kommer livet ikapp en och allt går åt helvete.. Vilken bra inställning va?

Just nu känns det som om jag kommer bli av med lägenhet, bli deprimerad, åka in på psykhus, ut på gatan osv.. Men jag tror inte det kommer bli så, speciellt inte när man pratar med vänner, dom hjälper en något troligt utan att dom ens vet det själva Flera är oroliga att jag kommer gå ned mig totalt om jag inte gör något åt allt(skönt med vänner som bryr sig ), men jag vet inte vad jag ska kunna göra åt det, förutom att söka jobb, som jag inte får..

Edit: och nu kom bomben.. Vi är slut som flickvän och som vänner för gott... Hon var den som betytt mest för mig någonsin, redan innan, som vänner... den enda någonsin som jag engagerat mig i, den enda jag kunde öppna upp mig för.. Och jag förlorar henne enbart tack vare mig själv... Hur fan kan man leva med det...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Insåg precis att det där låter som större delen av mitt liv de senaste 15 åren...
Räknas det som att vara deppad om man inte själv insett det?

Du verkar aldrig deppig i dina inlägg iaf, så det märks inte. Inte för att vara sån men utifrån dina inlägg verkar du vara typ en av dom softaste snubbarna här på Swec.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Du verkar aldrig deppig i dina inlägg iaf, så det märks inte. Inte för att vara sån men utifrån dina inlägg verkar du vara typ en av dom softaste snubbarna här på Swec.

Kanske hans sätt att komma bort från allt annat? Är iaf så lite för mig då jag hamnar i någon formt utav datortrans framför swec.

Inte för att jag har några större problem men 20+, långttids arbetslös mm så kan jag inte säga att dagarna är en dans på rosa moln, det kunde varit bättre men samtidigt sämre. Är glad att jag har föräldrar som bryr sig, andra hade säkert blivit utkickade om dom varit i min sits.
Iaf jag arbetar på det

Permalänk
Medlem

Tror nog alla kan skriva under här (om man är över iallafall ~25) men man skall nog också vara medveten att det är under dessa stunder men verkligen lär känna sig själv, hur man och och vad för typ av person man är. Vågar/klarar man ta tag i situationen och reda upp det eller lägger man sig i fosterställning och gråter?

Jag tog mig ur och nu studerar jag i Australien. Hur kommer det gå för er?

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag känner igen situationen, men man vet ju aldrig. När som helst kan det ju skita sig, fast jag tänker inte gå runt och oroa mig över det. Dock är man ju tillräckligt försiktig för att se till att man inte hamnar där. Men ibland går vissa saker aldrig att undvika eller förutse.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Du verkar aldrig deppig i dina inlägg iaf, så det märks inte. Inte för att vara sån men utifrån dina inlägg verkar du vara typ en av dom softaste snubbarna här på Swec.

Tack!
Nu tror jag väl kanske inte att jag är så deppig egentligen. Tyckte mest det lät väldigt bekant när man tittar bakåt och med facit i hand. Man har nog kanske inte mått så bra som man övertalat sig själv om. Är väl mest att jag sällan låter någonting störa mig, inkl mig själv. Om det inte påverkar mig positivt så brukar jag mest konstatera att "varför bry sig" och låtsas som att det inte finns, vilket fungerar förvånansvärt bra i väldigt många situationer.

Sen är det ju rätt kul här på Swec. Mycket trvligt folk och jag gillar att diskutera saker, så det vore ju väldigt dumt att vara deppig när man hänger här

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ja ibland suger verkligen livet, själv tycker jag att jag har det helt okej nuförtiden, visst drog tjejen med en snubbe som vart nästan dubbelt så gammal som henne för 3 månader sen efter 5 år med förlovning, men vafaan! jag är borta hemifrån där jag inte hade det speciellt bra alls. turligt nog har jag jobb, visst är det inte världens bästa...men som man säger: it pays the rent!

det kommer bli bättre, tiden läker såren. och tiden brukar ta tid på sig oxå, nästan ironiskt eller hur?

du har rätt att få vara ledsen och nere ett tag!

tur att ni har föräldrar man kan låna pengar av osv...den "lyxen" kommer jag aldrig ha. tappar jag jobbet eller liknande och tappar lägenheten då är det nog fan gatan som gäller!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Men så är det med mig oxå, rent generellt så kan jag oavsett hur deppig jag är, alltid kunna visa upp min bästa sida typ, lägga en bra fasad över hur man egentligen mår..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Ett litet udda tips... Nästa gång någon (som står tillräckligt nära att kunna ta det) frågar "läget?" eller dylikt, säg att det är skit. Inga långa utläggningar, utan bara kort för att citera dig själv; "Pengarna tryter och jag kommer snart inte kunna betala hyror.
Måste snart flytta till pappa och gå till socialen, inga jobb finns det att tillgå... Självkänslan är låg och man börjar bli deprimerad/nere och får allt mindre ork till att fixa i ordning allt, fixa jobb..
Blä! med andra ord.."

Som hastigast lägga till det där med fruntimmer och otyg. Jag lovar att det kommer att framstå som en vändpunkt för dig när du väl hankat dig upp på fötter igen.

Så, till slut, fråga dig själv; Kan det bli värre?

Om det kan det, gör det då inte värre för dig... Kosta vad det kosta vill.

Kan det inte det, ja men då så... Enda vägen är mot det bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Känns fel av mig att klaga.
Men orkar inte med mitt nuvarande jobb just nu, har ingen ork att pendla längre. Känner att man inte kan avancera uppåt på jobbet, ingen direkt karriär's-stege att ens försöka klättra uppför.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Känns fel av mig att klaga.
Men orkar inte med mitt nuvarande jobb just nu, har ingen ork att pendla längre. Känner att man inte kan avancera uppåt på jobbet, ingen direkt karriär's-stege att ens försöka klättra uppför.

Inget fel att klaga på det där. Man måste ju röra på sig, annars förtvinar man ju. Skaffa något som du tror du knappt klarar av (typ ekonomiansvarig på någon stor enhet för ett multinationellt företag), och kämpa järnet!
Jag skulle byta om det tog mer än det gav. Man kan inte gå omkring och tänka som Arbetsförmedlingen, då skulle Sverige snart gå på knäna.

För att låta lite äckligt glad och positiv.
Själv håller jag på och vänder mitt smått gigantiska sjunkande fartyg mot ytan. Jag tror t.o.m. att jag är över ytan nu och en bit upp i luften av bara farten, längesen jag kollade läget hos mig själv
Förlorade mycket, men hade som tur var hamstringar och kompisar och föräldrar som gav allt, så jag inte bara överlevde, stundtals var jag t.o.m. vid liv ^^
Allt förändrades egentligen när jag fick jobb. Slutade "terrorisera", gav mig fan på att göra allt den raka vägen och ta hämnd på världen senare.
Fy fan vad jag älskar jobba
Nu går allt i en sådan rasande takt att jag inte fattar att jag var lika gammal förra veckan. Och inte nog med det, jag är snorrik för att vara lilla mig ^^

Nu väntar jag mig snart sju års olycka, att lägenheten brinner och att mina många Katter och mina fåtal huntar dör.

Innan detta då?
Minns inte så noga.. jag tror jag var sängliggandes, koncentrerade mig på att andas och inte tänka. Kanske att jag sökte jobb men inte fick något. Kanske att jag var vilsen i lilla Sverige. Och kanske att jag inte hade några pengar alls ett kort tag. Har även för mig att kontakter kom och gick, att några ville väl och andra ville mindre väl (aj min arm!)
Tror det var någon tjej för längesen som sa åt mig att dra, men det kan ha varit rena rama fantasierna Hon kanske tiggde pengar eller ville slåss.. minns inte längre

Summa-kardemumma.
Livet är skit, gäller bara veta hur man tillagar't för att det inte ska smaka som det låter.
Tjejer är vind, därför ska man göra väder ofta.
Pengar är onödigt men bra att ha.
Man kommer längst om man ligger riktigt stilla när man vilar.
Chocklad är gott och nyttigt.
Kompisar är också en sorts tjejer och en sorts chocklad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Uttrycket "Life sucks and the you die" tycker jag alltid får en att tänka till lite. Livet suger och sen dör man, inte mer med det. Det är lite som 77an i Havamal.

Permalänk
Hedersmedlem

Träffa en läkare och försök få nåt antidepp. Zoloft hjälper många t.ex.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Så, till slut, fråga dig själv; Kan det bli värre?

Om nej: Saker kan då bara bli bättre, var glad!
Om ja: Crap, följdfråga:
- Blir det bättre av att oroa sig?
Om ja: Saker har blivit bättre, Man kan nu lösa problem med ren tankekraft, du kommer få nobelpriset!
Om nej: Saker har blivit bättre, en sak till att inte oroa sig för.

Slutsats: Inget har någonsin blivit bättre av att oroa sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Träffa en läkare och försök få nåt antidepp. Zoloft hjälper många t.ex.

Är inte det lite att sopa problemen under mattan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Är inte det lite att sopa problemen under mattan?

Behöver absolut inte vara så. Men i detta fall verkar det som att du har mer rätt än fel, ifrån vad vi fått höra

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Är inte det lite att sopa problemen under mattan?

Hur då?

SSRI kan hjälpa många att ta tag i saker och ting när de inser att allt faktiskt inte var så hopplöst som man föreställde sig.
Naturligtvis ska inte alla som mår dåligt börja knapra SSRI, utan det är mer om nedstämdheten håller i sig länge och/eller sätter sig i vägen för att man fixar sitt liv.

Jag har inte läst något som antytt att någon i tråden nödvändigtvis skulle ha hjälp av SSRI, så jag vet inte riktigt om jag tycker att Enduros tips var på sin plats. Att i förväg veta vad man vill ha för behandling innan man ens träffat läkaren är ofta fel väg att gå.
Men det kan ju vara värt att prata med någon om man tycker att sin situation är hopplös.

Permalänk

Det finns inga piss jobb, bara piss lön.

Nu påstår inte jag att du bara sökt toppen jobb men jag jobbar just nu på en plantskola, jag gör allt från att rensa ogräs till att klippa ner växter till att vattna växter, själva jobbet är hur tråkigt som helst men vi har skit kul på jobbet, med rätt inställning blir vilket jobb som helst roligt.

Vet inte riktigt varför jag skriver detta inlägg, något att ha i bakhuvudet när du söker jobb kanske.

Om jag var i din sits skulle jag nog sticka till Norge o jobba lite, dels för att komma bort från det trista vardags livet och dels för att tjäna pengar som du kan roa dig med/betala hyran.

Lycka till! Livet suger helt enkelt, ibland. Men ack så roligt det kan vara!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt hur ens äkta vänner uppenbarar sig när man är i kris, så många som har velat hjälpa en, prata med en, varit orolig för en.. Man blir alldeles glad för att man valt rätt personer att ha nära

Och dom är alla oroliga för att jag kommer gå ner mig om jag inte gör nått åt det, jag har tidigare med mitt eget huvud sänkt mig själv, och om jag fortsätter med det kommer jag helt förstöra mig själv, jag är en tänkare som mitt ex säger, på gott och ont.. Och jag kan inte stänga av det..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Träffa en läkare och försök få nåt antidepp. Zoloft hjälper många t.ex.

Joo det hjälper, men tänk på att man måste ta itu med själva problemet som orsakar depressionen och inte bara använda anti-dep. och lugnande medel. Man måste även tänka på att man blir beroende av medicinen och att man blir trött och personligheten kan förändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur då?

SSRI kan hjälpa många att ta tag i saker och ting när de inser att allt faktiskt inte var så hopplöst som man föreställde sig.
Naturligtvis ska inte alla som mår dåligt börja knapra SSRI, utan det är mer om nedstämdheten håller i sig länge och/eller sätter sig i vägen för att man fixar sitt liv.

Jag har inte läst något som antytt att någon i tråden nödvändigtvis skulle ha hjälp av SSRI, så jag vet inte riktigt om jag tycker att Enduros tips var på sin plats. Att i förväg veta vad man vill ha för behandling innan man ens träffat läkaren är ofta fel väg att gå.
Men det kan ju vara värt att prata med någon om man tycker att sin situation är hopplös.

Du har säkert rätt då du kan betydligt mycket mer om ämnet än jag. Jag tycker ändock att trådskaparen inte verkar vara riktigt så illa däran att mediciner är det första han bör pröva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag tycker ändock att trådskaparen inte verkar vara riktigt så illa däran att mediciner är det första han bör pröva.

Absolut, jag håller helt med dig.
Att må dåligt när man råkat ut för tråkigheter är helt som det ska, det är där för att man ska ta sig ur tråkigheterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Man måste även tänka på att man blir beroende av medicinen och att man blir trött och personligheten kan förändras.

Att trötthet är en vanlig bieffekt av SSRI stämmer tyvärr, men det är långt ifrån alla som upplever detta. Något beroende får man däremot inte av SSRI, vissa ångestdämpande är det ju dock.
Personlighetsförändran får man naturligtvis, det är vad man är ute efter. Men visst, vissa upplever att delar av personligheten som man inte var ute efter att förändra förändras. Men jag tror inte att detta är speciellt vanligt bland just SSRI.

Nu blev det lite mycket diskussion om antidepp där det inte hör hemma, vill någon diskutera det mer så finns det ju redan en tråd om det.

Förvisso så ser jag nu att Oddball skrev att han börjar få mindre ork att ta tag i saker, då skulle medicinering vara ett allternativ. Men det är ju inget någon här i tråden kan avgöra i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jaha, då ska man försöka ta socialbidrag.. Att det ska vara så jäkla svårt att hitta jobb ibland, och då har jag tamejfan sökt till så gott som alla arbetsplatser i uppsala utan resultat...
Någon som vet proceduren för att ansöka om soc-bidrag?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med er om att medicin är fel väg att gå om man bara hamnat i en tillfällig svacka, men det kan vara bra att känna till att det hjälper, eftersom att problemen TS har väldigt lätt kan utvecklas till en depression.

Borde uttryckt det lite tydligare.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Jag vill också skriva på listan. Det senaste halvåret har det hänt så oerhört mycket i mitt liv. Mest jobbiga, men även några bra. Kan ju rada upp dom:

Dåligt:
Pappas cancer börjar bli allvarlig
Flickvännens lillasyster har allvarlig anorexi
Flickvännen har varit otrogen 2 ggr på en månad
Flickvännen jättedeprimerad med självmordstankar
En syster som inte pratar med mig längre
En syster som är jättedeprimerad
Katten är borta, troligen död.
Hårddisk med hela mitt liv har kraschat.
Fått sparken
Blivit nekad socialbidrag = fattig som en räka

Bra saker:
Fått förstahandskontrakt på central trea
Fått nytt bra fast jobb
Katten har fått ungar

har säker glömt något, men som ni ser så är mitt liv inte heller någon dans på rosor längre =/ Så du är inte ensam Oddball. Vi skulle ta och samlas alla deppade sweclockare och bara peppa varandra och grilla korv eller nåt

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Ähh du lär känna dig själv som nån annan sa. Mediciner är inte att tänka på. De jävla psykologerna pumpar ut anti depp till alla nu. Går man dit och säger att man känner sig lite dålig så får man recept på anti depp. direkt.

Sluta bry dig så mycket om ditt ex(ja vet lättare sagt än gjort). Lär känna dig själv och se till att börja tycka om dig själv. Det är enda sättet att gå vidare. Men nu har jag äntligen kunnat köpa mig en bostadsrätt med lite ekonomiskt stöd från farsan. Så nu kanske jag kan börja leva som en normal 22åring.

Jag kan skriva upp massa dåliga saker som hänt mig och mitt liv och familj men det är onödigt. Positive thinking is the way to do it! Och se också till att göra nånting med all din tid som du har nu och fastna inet framför datorn det drar bara ner en ännu mer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b