Permalänk
Medlem

Projektor?

Tjena, har funderat på att köpa en bildskärm för att kunna kolla på filmer osv. Funderat på tv, men tänkte det vore roligt att ha en projektor (om man kan få en för ett bra pris).

Kollat på denna http://www.pixmania.com/se/se/742495/art/acer/projektor-x1160...

Undrar om ni har några erfarenheter. Kan tänka mig att man måste mörklägga rummet litegrann. Men min fråga är hur pass mkt?

Sen undrar jag om man kan ta en gammal "diabilds-duk"? Så kan jag ju spara lite pengar genom att ta våran gamla.

Permalänk
Medlem

Inte för jag tror att bilden är så speciellt bra på den projjen men som första projektor och om du inte är ett dugg kräsen så funkar den nog.

Ju mörkare ju bättre är det.

När jag kollar med projektorn så vill jag ha det helt kålsvart men det är jag det.

Permalänk

Jag tror inte heller den där ger speciellt bra bild. Eftersom det är en väldigt billig DLP är det nog också ganska stor risk att det lider av regnbågseffekter.
Kom ihåg också att det är en 4:3 projektor, dvs ingen widescreen.

Jag har inte sett just den där modellen, men en annan liknande Acer:n. Den duger väl, men det är ganska "grötigt" bild. På den såg man väldigt lätt regnbågseffekter. Men sånt beror lite på hur känslig man är också.

Vad har du för budget? Om du bara ska lägga 3000kr så stor jag du får bättre grejer om du kollar på begangnat.

Hur mörkt du behöver ha varierar mellan olika projektorer, ljusstyrka m.m spelar in. Men man får alltid bäst bild när det är helt mörklagt.

Ja, det kommer fungera ganska bra att använda en diabildsduk

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=178409
optoma hd 65 hd projektor för ca 6000 kr ljus stärk
jag e mycket nöjd

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Den projektorn skulle jag nog aldrig köpa.
Vad jag kan se så är det mest en presentations projektor som är rätt ljustark med dålig upplösning.

Hur mycket tänkte du lägga på en tv?

Innan jag köpte min projektor så var jag inne på att köpa en 40" tv.
Så jag tänkte om och använde de tänkta pengarna till att köpa mig en vettig projektor, duk, kablar.

Sikta på en projje som fixar allfall 720P och köp en vettig duk.
Det är trots allt duken som reflekterar bilden så jag tycker att man ska lägga en slant på en vettig duk.
I dagsljus så kan det bli jobbigt med mörka filmer. Så man bör försöka mörklägga lite.

Lycka till och hoppas att du köper dig en. Det är helt underbart att spela x360 på stor bild.

Visa signatur

Det är inte jag som är dum!
Det är ni som är smarta!