Windows-användare går över till 64-bitar

Permalänk
Medlem

Har 8GB och kan hålla med om jag inte har så förbannat stor nytta av det hittills, men 4GB har man definitivt användning för i spel.

Eftersom jag redigerar en hel del film och extremt högupplösta bilder, så har jag även viss användning av 8GB, men kommer har betydligt mer användning av det i samband med releasen av CS4 till hösten, som på allvar stödjer 64bitar.

Permalänk

Lustigt, jag tänker installera Vista 64bit i veckan.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med Vista Home Premium 32bit. Har inte orkat be Microsoft skicka en 64 bit skiva av min licens ännu. Höhö...

Sen tänkte jag med krascher och det...de flesta som klagar kanske har piratversionen av Vista, och därmed alla krascher och error? Piratversioner brukar aldrig fungera fullt ut.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Is More Memory Better?
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/08/is-more-memory-be...

4GB är nödvändigt

Lägg gärna till att rönen gäller Windows och för vilken användning, annars kan det tyckas som om det är en generell rekommendation för datorsystem. Operativsystem i kombination med olika filsystem och optimeringar använder sig av RAM minnet på olika sätt.

I övrigt handlar det mer om typen av applikationer; körs det ett flertal virtuella maskiner, eller gäller det t ex foto- och videoeditering, ja då gör naturligtvis extra RAM nytta och kan vara helt nödvändigt för en rimligt smidig datoranvändning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Piratversioner brukar aldrig fungera fullt ut.

Haha! Då har du enbart haft otur.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Sen tänkte jag med krascher och det...de flesta som klagar kanske har piratversionen av Vista, och därmed alla krascher och error? Piratversioner brukar aldrig fungera fullt ut.

Ehm, piratversioner brukar funka lika bra som dem lagliga versionerna.
(Jag pratar bara fakta, så jag tror inte att nån moderator kan bli arg på detta inlägg....)

Permalänk
Medlem

Nae, vem klagar på krascher i Vista64 idag?
Verkar bara vara de som inte använder Vista64 som klagar på krascher

Permalänk

Jag har bara haft problem med vissa filer i Vista - de finns helt enkelt inte där när jag laddat ned... men men...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Wow, trodde att i princip ingen kör med Vista Home Basic, speciellt inte en sweclockare
Dem borde ha satt gränsen till 4GB istället.
Eller ännu bättre: inte sälja Home Basic alls.

4GB till Windows Vista är ABSOLUT INTE onödigt, tvärtom.
Men däremot är det ganska onödigt att ha mer än 2GB till Windows XP.

Tog det för jag inte inte gillar allt lulllull som är på de andra.
Också så är det mindre, och billigare.
Förstår inte din poäng med "speciellt inte en sweclockare"? :S
Kan du vara god och förklara dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Jag har bara haft problem med vissa filer i Vista - de finns helt enkelt inte där när jag laddat ned... men men...

Ehm, du har inte tagit reda på vilken mapp du tankat ner dem i?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Is More Memory Better?
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/08/is-more-memory-be...

4GB är nödvändigt

Trevligt! och likadana minnen som jag har dom också använt.

Den där äckliga och onödiga 8GB-gränsen, för Basic hoppas jag att MS tar bort via en patch snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Känns inte så kul att de samlar statistik om min datorkonfiguration bara för att jag uppdaterar systemet

Men buhuhu..

Och ni som pratar om "ja 4 gb blir ju allt vanligare hihihi". Jag har kört 2 gb Vista64 Ultimate i mer än ett år och har inte haft ett enda problem, jag spelar krävande spel på max utan att märka någonting?

Permalänk
Inaktiv

Kör med 64-bit Vista Home Basic, jag med. Basic därför att jag har anledningar att tro att det drar mindre resurser och har mindre skit inbakat från start.

Ett strippat Basic (ser ut om XP) utan allt vad hårddisk-ätande tjänster heter. Alla program/spel fungerar, bra drivrutiner, drar lite resurser etc. = ett BRA Vista.

Vista (alla versioner) i sitt originalutförande är bloatat, segt och löjligt flashigt.
Gick över till 64-bit Vista av den anledningen att mitt 32-bit XP hade svåra problem med aktuell hårdvara, och ångrar det inte en minut.

Permalänk
Medlem

Mitt Vista H.P. 64-bit funkar galant. Ångrar absolut inte att jag valde det framför XP. Glöm inte att man får DX10 o allt

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Förstår inte din poäng med "speciellt inte en sweclockare"? :S
Kan du vara god och förklara dig.

Jag syftar på att folk som hänger på sweclockers forumet brukar vara.. eh.. lite mer entusiastiska i sitt datoranvändande.
Home Basic är ju för... dem med extremt låga krav, för typ farmor och farfar.
Och Ultimate är för entusiaster.
Och Home Premium är för medel användaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag syftar på att folk som hänger på sweclockers forumet brukar vara.. eh.. lite mer entusiastiska i sitt datoranvändande.
Home Basic är ju för... dem med extremt låga krav, för typ farmor och farfar.
Och Ultimate är för entusiaster.
Och Home Premium är för medel användaren.

Basic låter bäst..utan en massa krimskrams. Ultimate = 20gb dynga

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Trevligt! och likadana minnen som jag har dom också använt.

Den där äckliga och onödiga 8GB-gränsen, för Basic hoppas jag att MS tar bort via en patch snart.

Stödjer basic 8 GB minne eller 8 GB RAM-minne?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

"Statistiken kommer från Microsofts uppdateringscentral Windows Update."

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASENBLUTEN
Basic låter bäst..utan en massa krimskrams. Ultimate = 20gb dynga

Jag är på din sida

För det är ju bara skit som man ändå inte använder i ultimate.

Permalänk

nah kör med 8gb ramminne och vista ultimate 64bit funkar hur bra som helst , enligt fakta så stödjer windows vista 64bit 16TB med minne :D:D:D:D .

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk

Jag har kört 64bits OS sista halvåret; Ubuntu 64 närmare bestämt. Det enda jag upplever som problem är de program med stängd källkod som inte kompileras till 64bitars, tex Flash. Det går att få det att funka men inte så bra som om de la manken till och kompilerade 64bits binärer.

Permalänk

Jag gillar Ultimate som fan. Alla extragrejer är ett stort plus tycker jag

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Jag gillar Ultimate som fan. Alla extragrejer är ett stort plus tycker jag

Håller med dej

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Stödjer basic 8 GB minne eller 8 GB RAM-minne?

Är det inte samma sak? :S Du har gjort mig mycket förvirrad ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Jag är på din sida

För det är ju bara skit som man ändå inte använder i ultimate.

Ultimate är i princip identisk med Home Premium.
Ultimate har bara några få extras, t.ex. det att man kan ha skrivbordsunderlägg som rör sig.

Och om man jämför Basic med Premium så innehåller Premium en del viktiga saker som Basic saknar.
Jag skulle t.ex. inte kunna leva utan Aero gränssnittet, eller vad det nu heter.

Så om du/ni menar att Ultimate innehåller mycket "dynga" så gäller det också Home Premium...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Trevligt! och likadana minnen som jag har dom också använt.

Den där äckliga och onödiga 8GB-gränsen, för Basic hoppas jag att MS tar bort via en patch snart.

Dax att skicka ett mail till dom kanske ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Är det inte samma sak? :S Du har gjort mig mycket förvirrad ^^

Jo det är samma sak.

Angående 8GB gränsen i Basic: eh.. alltså.. när kommer man behöva mer RAM än 8GB? År 2070 ??
Spela roll liksom, t.o.m 4GB räcker lååångt.

Permalänk
Medlem

jag körde 64-bit förut men på ett litet lan hos en polare så fick jag reda på när mina bluescreens uppstår, det var när jag fick hög nätverks aktivitet.
Bytte drivare fram och tillbaka på det mesta utan famgång, nu med 32-bit fungerar allt bra
Synd då jag vill köra 64-bit men inte fungerar så bra

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Kört Vista 64 sen början av förra året. Först på en Athlon64 och nu på datorn i sign. Innan dess har jag kört XP64 något år.

Aldrig haft problem som beror på just detta.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Hade 64bitars Vista i drygt 6 månader för ett halvår sedan. Gick kanon förutom ett program som inte fungerade för mig, såhar kört med 32bitars Vista nu. Dock kanske det är fixat nu, så kanske värt att testa 64bit igen, någon som vet om "Garena" fungerar med det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro