Permalänk
Medlem

HD Filmer (Långsam CPU)

Jag har en gammal dator som jag har som HTPC.
Just nu så får jag inte Hd (x264) filmer att flyta CPU´n går upp i 100% load.
Jag kör med ubuntu och har XBMC installerat.

mitt system just nu:
AMD Ahtlon 2800+ XP
1Gb ram
GeForce 6200

Om jag köper ett HD2400Pro som har hårvaruavkodning för h.264 kommer HD (x264) filmerna flyta då?

Permalänk
Avstängd

Du måste sedan använda ett program som kan nyttja grafikkortet som avkodare. Programen som finns till Windows är PowerDVD, Nero (någon version, vet ej vilken) och MediaPlayerClassic HomeCinema och något till som jag inte kommer ihåg namnet på. Hur det hela går till vet jag inte riktigt men det finns vissa krav om att kodningen måste vara gjord i upp till 4.1 eller något sådant, någon annan kanske kan förklara det bättre än jag, vilket de flesta filmer faller under men långt ifrån alla. Framför allt tidigare filmer är "fel". Om något av dessa program finns till Linux låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

WinDVD 9 hanterar också grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips om du kör windows är Core AVC, förutsatt att filmen är kodad i H264.
Fick min Intel Atom 1,6Ghz att klara 720p MKV-filer direkt i mediaplayer Classic utan problem.

Har även kört 1080p på system som tidigare haft problem med att klara en så pass hög upplösning. Rekommenderas starkt om du har en lite klenare CPU och kör Windows.

http://www.coreavc.com/

Visa signatur

Med sunt förnuft.