Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av darknessviking
whoa!
impressive förklaring..allt det som du skrev skulle egentligen vara med på första inlägget i hela den här tråden
[/QUOT

Håller med föregående talare!
Skulle oxå sitta fint med en Svensk guide hur man installerar XP på
SD-kort!! Finns på engelska men mycke text blir de hmm..
Apropå minne som funkar: Kingston KVR667D2S5/2G FUNKAR

Permalänk

http://www.sweclockers.com/nyhet/8123-gor_din_egen_ssd/

"Gör din egen SSD

Många entusiaster har någon gång övervägt att skaffa SSD-lagring, men blivit avskräckta av det höga priset. Nu försöker japanska Photofast ändra på detta genom att lansera en SATA-kompatibel kortläsare som kan fyllas med vanliga minneskort.

Blixtsnabba söktider och höga överföringshastigheter har fått fler än en entusiast att dreggla över solid state-enheternas potential. Att SSD-lagring kostar betydligt mer per gigabyte i jämförelse med vanliga mekaniska hårddiskar avskräcker dock de flesta.

Japanska Photofast gör ett försök att krympa prislappen genom att konstruera en enkel kortläsare som ansluts via Serial-ATA. Enheten har plats för sex stycken minneskort av SDHC-typ, vilka i dagsläget rymmer maximalt 32 gigabyte. Detta innebär att kortläsaren som mest kan fyllas med 192 GB.

Enligt den japanska hårdvarusajten Watch Impress uppmättes läshastigheter så höga som 111 MB/s när sex minneskort konfigurerades i RAID 0. Detta är i nivå med vad många vanliga SSD-enheter klarar av att prestera. Skrivhastigheten stannade på något mer ordinära 55 MB/s.
Tot. GB Storlek Antal Styckpris Totalt
32 GB 8 GB 4 175 kr 700 kr
48 GB 8 GB 6 175 kr 1 050 kr
64 GB 16 GB 4 400 kr 1 600 kr
96 GB 16 GB 6 400 kr 2 400 kr
128 GB 32 GB 4 1 400 kr 5 600 kr
192 GB 32 GB 6 1 400 kr 8 400 kr

Fyra stycken Transcend SDHC 16 GB (totalt 64 GB) kostar cirka 1 600 kronor, därutöver tillkommer kostnaden för kortläsaren. OCZ Core SSD 64 GB kostar jämförelsevis ungefär 2 600 kronor i handeln idag. Frågan är därför om Photofasts kortläsare verkligen ger lön för mödan när det kommer till kronor och ören.

Ett annat frågetecken är hur bra SDHC egentligen passar i ett vanligt datorsystem. Minnescellerna slits i takt med antalet skrivningar, och det framgår inte om Photofast implementerat logik för att jämna ut slitaget och därigenom förlänga livslängden."

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
http://www.sweclockers.com/nyhet/8123-gor_din_egen_ssd/

"Gör din egen SSD

Många entusiaster har någon gång övervägt att skaffa SSD-lagring, men blivit avskräckta av det höga priset. Nu försöker japanska Photofast ändra på detta genom att lansera en SATA-kompatibel kortläsare som kan fyllas med vanliga minneskort.

Blixtsnabba söktider och höga överföringshastigheter har fått fler än en entusiast att dreggla över solid state-enheternas potential. Att SSD-lagring kostar betydligt mer per gigabyte i jämförelse med vanliga mekaniska hårddiskar avskräcker dock de flesta.

Japanska Photofast gör ett försök att krympa prislappen genom att konstruera en enkel kortläsare som ansluts via Serial-ATA. Enheten har plats för sex stycken minneskort av SDHC-typ, vilka i dagsläget rymmer maximalt 32 gigabyte. Detta innebär att kortläsaren som mest kan fyllas med 192 GB.

Enligt den japanska hårdvarusajten Watch Impress uppmättes läshastigheter så höga som 111 MB/s när sex minneskort konfigurerades i RAID 0. Detta är i nivå med vad många vanliga SSD-enheter klarar av att prestera. Skrivhastigheten stannade på något mer ordinära 55 MB/s.
Tot. GB Storlek Antal Styckpris Totalt
32 GB 8 GB 4 175 kr 700 kr
48 GB 8 GB 6 175 kr 1 050 kr
64 GB 16 GB 4 400 kr 1 600 kr
96 GB 16 GB 6 400 kr 2 400 kr
128 GB 32 GB 4 1 400 kr 5 600 kr
192 GB 32 GB 6 1 400 kr 8 400 kr

Fyra stycken Transcend SDHC 16 GB (totalt 64 GB) kostar cirka 1 600 kronor, därutöver tillkommer kostnaden för kortläsaren. OCZ Core SSD 64 GB kostar jämförelsevis ungefär 2 600 kronor i handeln idag. Frågan är därför om Photofasts kortläsare verkligen ger lön för mödan när det kommer till kronor och ören.

Ett annat frågetecken är hur bra SDHC egentligen passar i ett vanligt datorsystem. Minnescellerna slits i takt med antalet skrivningar, och det framgår inte om Photofast implementerat logik för att jämna ut slitaget och därigenom förlänga livslängden."

jaha? glöm att du får in den kortet i en eeepc.

Permalänk
Medlem

För dom som inte redan har sett det rear komplett ut Asus Eee 701 för ynkliga 1999kr. Det gör det nästan värt att köpa en sådan imo

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352377&utm_source=komple...

Men kan detta även vara en indikation på att 901:an är på ingång måntro?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
För dom som inte redan har sett det rear komplett ut Asus Eee 701 för ynkliga 1999kr. Det gör det nästan värt att köpa en sådan imo

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352377&utm_source=komple...

Men kan detta även vara en indikation på att 901:an är på ingång måntro?

vem köper 701an för 1999 när man kan köpa 900an för 2999 på on/off

Permalänk
Medlem

1000 spänn är mycket och 701 har bättre prestanda, på SSD:n. Man kan iaf köra XP på den.
Kolla betygen hos komplett, 701 har fullt, det har inte 900

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Efter att ha klämmt en hel del på båda modellerna skulle jag i dagsläget mycket hellre äga en 701 än en 900 med långsam 16 g SSD.

Permalänk
Medlem

Ljudet är dessutom bättre i 701, det gillar jag

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

är inte 7tum lite för liten????
om den kostar 1999kr kanske man borde köpa en till tjejen hehe....el vänta tills 901 släpps så kanske 701 kostar ännu billigare hoho

Permalänk

Ja 1995 är ju 1000 spänn billigare än 900:an.

Men funkar det att köra XP på den lilla 7"-aren då? Så att det inte blir så att man blir less för att upplösningen är för kass och lägger undan datan för att den i princip är obrukbar.

Vad säger ni som har 7"-arn och kör XP? Vill höra eran åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leffemannen
Ja 1995 är ju 1000 spänn billigare än 900:an.

Men funkar det att köra XP på den lilla 7"-aren då? Så att det inte blir så att man blir less för att upplösningen är för kass och lägger undan datan för att den i princip är obrukbar.

Vad säger ni som har 7"-arn och kör XP? Vill höra eran åsikt.

ja 1000kr biligare men hälften så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
ja 1000kr biligare men hälften så bra.

Bil_experten: 701 har bättre prestanda Jag tycker att en snabb ssd är viktigare än en lite bättre skärm (som ändå inte är tillräckligt bra) och lite bättre webcam men det är ju jag.

Leffemannen -> Jag tycker att XP fungerar bra, det enda som är lite jobbigt är att ett fåtal fönster är för stora för att tex se Ok knappen eller något men det finns ett program som heter winmover och då håller man nere "alt" tangenten så kan du flytta rutan var du än trycker på den.

Annars är den lika bra till XP som vilken annan dator som helst enligt mig. För 1999kr är den ett kap, jag importerade min för 3300kr med frakt från Tyskland och jag kan väl inte säga att jag ångrar mig. Finns ingen anledning att ångra sig då alla netbooks (mini laptops) har samma prestanda, den dagen HP 2133 kommer med Nano processor (om någonsin) så byter jag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sitter här med en 900 och försöker få den att boota från USB-stickan med eeebuntu.

Har testat på en annan dator, och den kan boota från stickan utan problem - är bara eee som inte vill.
Har ställt in i bios att den skall välja stickan före SSD och allt annat, men ändå startas xandros upp.

Några tips?

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daviden
Sitter här med en 900 och försöker få den att boota från USB-stickan med eeebuntu.

Har du tryckt Escape vid start och valt USB-stickan?

Permalänk
Medlem

Cykla

...oh.
Problem solved.

Stort tack

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på att beställa efter en 900 idag eller imorn.
Det jag kommer använda den till är musik, film, surf, kontorsarbete samt köra lite Visual Studio 2008 på den.

Vill ha en dator som är smidigt att bära med sig till skolan å ta med på tåget.

För- å nackdelar med 900?

Bättre att vänta på nästa version, å när kommer den isf?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Jag funderar starkt på att beställa efter en 900 idag eller imorn.
Det jag kommer använda den till är musik, film, surf, kontorsarbete samt köra lite Visual Studio 2008 på den.

Vill ha en dator som är smidigt att bära med sig till skolan å ta med på tåget.

För- å nackdelar med 900?

Bättre att vänta på nästa version, å när kommer den isf?

Helt klart en bra dator, dock tycker jag att du ska aningen vänta på 901 eller beställa en som inte är svensk. som alla andra skriver här itråden så är det svenska SSD:n väldigt slö. Eller om du väntar ett tag tills dom andra företagen släpper sina netbooks.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
köra lite Visual Studio 2008 på den.

Här tror jag du går bet, endast p.g.a. skärmens vertikala upplösning på 600px. Testa att ändra upplösningen på din PC till 800x600 (eller om 1024x600 finns) och starta Visual Studio. Jag kan då inte arbeta tillfredsställande i den upplösningen.

För musik, film, surf och lättare kontorsarbete passar den utmärkt. Jag kör Eeebuntu på min 900:a och märker inte ens av den slöa SSD:n eftersom operativet och applikationerna flyter på utan problem. Allt är ju relativt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arcuza
Här tror jag du går bet, endast p.g.a. skärmens vertikala upplösning på 600px. Testa att ändra upplösningen på din PC till 800x600 (eller om 1024x600 finns) och starta Visual Studio. Jag kan då inte arbeta tillfredsställande i den upplösningen.

För musik, film, surf och lättare kontorsarbete passar den utmärkt. Jag kör Eeebuntu på min 900:a och märker inte ens av den slöa SSD:n eftersom operativet och applikationerna flyter på utan problem. Allt är ju relativt.

Den där kommentaren ändrade mkt, jag skall fanimej lämna tillbaka min 701a å kirra en 900a, glor på film/serier med den, surfar och programmerar lite skit till c64 (glor på demos också)... Ubuntu eee är ju de som gäller också

Fördelen här e väll att jag inte behöver en bättre dator isf och att den faktiskt är snyggare än 901an som har fruktansvärt fult skal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Fördelen här e väll att jag inte behöver en bättre dator isf och att den faktiskt är snyggare än 901an som har fruktansvärt fult skal

Där sa du någonting! Utseendet på 901:an var det som fick mig att köpa en 900 istället för att vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Fördelen här e väll att jag inte behöver en bättre dator isf och att den faktiskt är snyggare än 901an som har fruktansvärt fult skal

Förstår inte varför alla klagar på att den har fult skal...? Är det någon speciell detalj du tänker på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Där sa du någonting! Utseendet på 901:an var det som fick mig att köpa en 900 istället för att vänta.

hellre ett fult skal och en bättre insida,än ett snyggt omslag men ingenting inuti.

(obs,när det gäller kvinnor appliceras detta påstående självklart tvärtom )

men jag väntar personligen på 901'an..
sen om den är ful är egentlgien bara ett plus,för då vill ingen som ser den sno den hehe

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

någon som vet om ssd chippet är fast lött på denna model och om der går att byta till ett bättre

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
hellre ett fult skal och en bättre insida,än ett snyggt omslag men ingenting inuti.

(obs,när det gäller kvinnor appliceras detta påstående självklart tvärtom )

men jag väntar personligen på 901'an..
sen om den är ful är egentlgien bara ett plus,för då vill ingen som ser den sno den hehe

Som tur är så släpper Asus 900A med 900 design fast med 901 hårdvara, så haha

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Närdå? Och till vilket pris?

Permalänk

Har en ASUS Eee 900 och vill kunna logga in på Eee Storage, ska vara en 16 siffrig kod som ska finnas på manualen som följer med. Kan inte hitta någon sådan, någon som vet var den finns?

Enligt infon på sidan ska det stå längst ned till höger på manualen men icke!

Länk till sidan

http://yostore.net/member/doregister/

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Förstår inte varför alla klagar på att den har fult skal...? Är det någon speciell detalj du tänker på?

Jag stör mig på det tomma på båda sidor om gångjärnsmekanismen, ser dumt ut med 2 kromade kapsyler där. Tycker inte heller om den nya knappraden dit av/på-knappen flyttats, gillar inte hur de ser ut på bild eller känslan av den typen av knappar över lag.

Det jag gillar minst med den nya designen är dock locket; den överdrivet rundade formen tilltalar mig inte alls och jag avskyr högblankt, dessutom har de bytt ut Asus tjusa logga mot Eees inte fullt lika stilfulla.

Kan hända är jag överdrivet kritisk och då jag inte sett den i verkligheten ännu bör min åsikts tas med en nypa salt. I rättvisans namn skall sägas att jag inte tyckte om 900:ans design på bild heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Som tur är så släpper Asus 900A med 900 design fast med 901 hårdvara, så haha

Enda skillnanden mellan 900 och 900A är processorn. Så att påstå att 900A har samma hårdvara som 901 är felaktigt.

Personligen tycker jag att 901 är mycket snyggare än 900.

Permalänk
Medlem

900A är dock intressant i det avseendet att om man endå tänkt att köpa ett större batteri och modda dit en hårddisk eller kanske senare köpa de snabbare ssd enheterna som kommer från 3e part för att ersätta den långsamma ssdn som sitter i så är ju 901an överflödig att köpa såvida man inte är ute efter blåtand eller högre megapixel webkamera. En annan fördel med det är att när man väl har en hdd eller den snabbare 3e parts ssdn så slipper man den lilla 4gb OS disken som man får med 901an och kan ha en enda stor istället och är inte begränsad på samma sätt.

Jag skulle inte bli förvånad om 901an hoppades över i Sverige och vi fick 900a istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Enda skillnanden mellan 900 och 900A är processorn. Så att påstå att 900A har samma hårdvara som 901 är felaktigt.

Personligen tycker jag att 901 är mycket snyggare än 900.

Fel, det är Intels 945 chipset med GMA 950 också, så det enda som skiljer är batteriet (det är ett 3cell på 900A vs 6cell på 901) och möjligtvis andra små detaljer men prestandan är den samma.

900A kommer kosta 3000kr, därmed billigare än 901. Kommer någon gång i höst.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u