Permalänk
Medlem

Få min nya dator ännu tystare?

Haii..

Har precis byggt ihop skönheten i sign.

Den är mycket tystare än min förra dator (som faktiskt redan var ganska tyst den med), men det är något dovt vinande ljud hela tiden som stör mig..

Som ni läser där så är det en P182 delarna sitter i. Och jag är rätt säker på att det är Tricool-fläktarna som överröstar det andra. Jag har kopplat ur "takfläkten" i chassit då datorn blev otroligt mycket tystare utan den.
Antar att temperaturerna håller sig nere med endast två chassifläktar.

Har hört något om att klippa fläktgaller där bak? Kan tänka mig att göra det, om jag vet hur

Min Noctua U12 cpu-kylare ligger ju endast på 13,5db nånting så den är det knappast som låter. Moderkortet är passivt, och Seagaten och Corsair nätagget är väldigt väldigt tysta...

Nog för att 4870 blåser på en del, men i idle är det ju "hyffsat" tyst.
Det finns väl ingen bra kylare till ett 4870 idag som är smidig att montera och väldigt tyst?

Så.. Alla tips välkomnas!

Mvh Jonas

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

En Accelero S1 Rev.2 med 2 st Scythe Slipstreams (1900rpm + fläktkontroller) står på min hylla och väntar på det 4870 jag ska beställa den 25:e, vad det gäller grafikkortskylning på luft blir det inte bättre än så och installationen ser barnenkel ut. Kostade mig runt 450kr och allt beställdes från webhallen.

Vad det gäller tricool så kan du klippa hur mycket plåt du vill, fläktarna är inte temperaturstyrda, så de kommer låta lika mycket ändå. Det du kan göra är att beställa ett par Nexus Real Silent, de går för 80kr på komplett, så beställ 5 st + Acceleron + 2 Scythe Slipstream och du är 900kr fattigare, men din dator kommer att vara tystare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hmm är de där slipstream-fläktarna verkligen tysta? 37db är ju mycket. Iofs att det är på högsta rpm då (1900). Men ändå? Borde det inte släppas fler mer anpassade kylare till 4870 snart?

Och 5 st nexus? Vad ska jag med alla dem till? Använder ju som sagt bara 2 chassifläktar idag. Den i taket gillar jag inte alls, känns som att det kommer låta en del hur tyst fläkt man än har där...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

Att titta blint på specifikationerna är meningslöst. Alla mäter på olika sätt.

här finns mycket matnyttigt om Scythes fläktar, sidan är väldigt proffsig: http://www.silentpcreview.com/article832-page1.html

Sen tog jag 1900rpmare för att kunna justera hastigheten själv. Eftersom jag har en fläktkontroller som stryper till ca 500rpm så kändes det dumt att inte köpa så snabba fläktar Scythe kunde ge mig.

Sen valde jag 5 fläktar för att du har 5 fläktplatse. Fläktar som inte låter snurrar sakta, och då kan man behöva några extra för att se till att luftflödet är som det ska.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Re: Få min nya dator ännu tystare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Haii..

Har precis byggt ihop skönheten i sign.

Den är mycket tystare än min förra dator (som faktiskt redan var ganska tyst den med), men det är något dovt vinande ljud hela tiden som stör mig..

Som ni läser där så är det en P182 delarna sitter i. Och jag är rätt säker på att det är Tricool-fläktarna som överröstar det andra. Jag har kopplat ur "takfläkten" i chassit då datorn blev otroligt mycket tystare utan den.
Antar att temperaturerna håller sig nere med endast två chassifläktar.

Har hört något om att klippa fläktgaller där bak? Kan tänka mig att göra det, om jag vet hur

Min Noctua U12 cpu-kylare ligger ju endast på 13,5db nånting så den är det knappast som låter. Moderkortet är passivt, och Seagaten och Corsair nätagget är väldigt väldigt tysta...

Nog för att 4870 blåser på en del, men i idle är det ju "hyffsat" tyst.
Det finns väl ingen bra kylare till ett 4870 idag som är smidig att montera och väldigt tyst?

Så.. Alla tips välkomnas!

Mvh Jonas

Köp en accelero s1 rev2.. så enkel att montera... behåll den störa räda plåten som täcker kortet bort med kåpan fläkten kylflänsen skruva dit acceleron.. på med en 120mm fläkt klart..

Om du behåller den störa röda plattan slipper du mixtra o dona med små minneskylarna m.m... så gjorde jag mitt kort idlar på 46c load lite över 50..

Sänkte idle tempen med 34c.. Plus det blev så tyst osv

Permalänk
Medlem

Tricool-fläktarna låter en del även på lägsta faktiskt. Specielt för den
lite mer kräsne!
Nexus fläktarna är garanterat tystare!

(har själv bytt ut mina Tricool mot nexus)

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]