Permalänk
Robot

Hög tid för uppgradering..

tänkte sticka ut från mängden genom att inte sticka ut från mängden..

inga flashiga ljusprylar och höfläktar och skit utan bara cleana, tysta och prisvärda komponenter..

får väl göra som alla andra och visa lite bilder.. kanske kan det inspirera någon att välja den tysta vägen..

innan hade jag en P4 och lite sån där gammal skit som visserligen var jättebra grejjer för några år sedan men har tröttnat rejält på skiten på sistone så nu får det uppgraderas..

Besök albumet: Hög tid för uppgradering.. av ^MeTaNoLiC^

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli fint, vilket chassi kommer du köra med?
Monteringen till Thermalright HR-05 IFX tycker jag va riktigt dålig.
Nu kanske jag var lite klantig eller något, men jag har aldrig varit med om något värre

Permalänk

i framtiden blir det ett Lian Li PC-A71B..
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=249830
men får stå ut med originalchassit från Fujitsu Seimens ett tag till..
detta var en hyrdator för kommunanställda från början.. hehe..

jepp, HR-05 IFX'en satt riktigt dåligt till en början.. tyvärr hade tjejen kameran när jag gjorde följande så har inte bilder på det..
men jag skaffade några M3-muttrar och stora planbrickor och gjorde egna plastbrickor av ett "kreditkort" som skydd mellan planbrickorna och moderkortet..
skruvade sedan fast skruvarna man fick med HR-05 IFX'en i moderkortet så att jag fick 2 "pinnbultar" som stack upp.. sedan var det bara att montera dit kylaren med 2 vanliga muttrar.. dom medföljande muttrarna man vrider med fingrarna fick inte plats..

fortsätter med bilder eftersom man tydligen bara fick lägga upp 6 bilder.. kanske borde gjort en bygglogg istället?
har aldrig lagt upp nått sånt här tidigare så ursäkta röran..

även ett HD3850 Ultimate har hittat hit.. det ena minnet får inte plats som vanligt..

gjort 2 "hål"..

nu passar allting

hårddiskarna sitter i den ljuddämpade burken under chassit..

ventilationen består enbart av ett par 80mm fläktar på 5 respektive 7V + 1st 120mm @ 7V i nätagget..
hårddiskarna har en egen 120mm @ 5 eller 7V (kommer ej ihåg)..

går inte särskilt varmt.. GPU ca. 47 grader och CPU ca. 40 grader just nu (enligt coretemp, 10 grader kallare med realtemp, sånt krångel det ska vara att ta reda på tempen nu för tiden..).. hårddiskarna ca. 37 grader..

ljudnivån är naturligtvis låg.. när man trycker på powerknappen så tror man inte att datorn gick igång för man hör ingenting

hade en P4 Prescott @ 3,4ghz och ett X850XT och 1,5gb minne förut..
P4'an gjorde så att det var rena masugnen förut.. hehe.. tur att E7200'an är fan så mycket svalare..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Avstängd

fint

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem

Jättefin lösning

Permalänk
Medlem

Ingen risk att Processorkylningen Inte bryter av Moderkortet ? ser väldig massiv ut iallfall haha

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

Hur blir tempen på prollen med den kylaren ?

EDIT :Läste lite tokigt skit fint bygge

Permalänk
Medlem

De är ju nästan så att kylarna hjälper varandra ju... iaf gaffet och ramen. eller?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
jepp, HR-05 IFX'en satt riktigt dåligt till en början.. tyvärr hade tjejen kameran när jag gjorde följande så har inte bilder på det..
men jag skaffade några M3-muttrar och stora planbrickor och gjorde egna plastbrickor av ett "kreditkort" som skydd mellan planbrickorna och moderkortet..
skruvade sedan fast skruvarna man fick med HR-05 IFX'en i moderkortet så att jag fick 2 "pinnbultar" som stack upp.. sedan var det bara att montera dit kylaren med 2 vanliga muttrar.. dom medföljande muttrarna man vrider med fingrarna fick inte plats..

Oj, intressant.
Jag ska nog ta och göra någon liknande lösning

Testat undervolta E7200'an något?
Kan sänka temperaturerna lite extra (gjorde mycket på min quad).

Permalänk

Samma skit som gjorde att jag inte heller fick plats med de minnerna -.-

Permalänk
Medlem

Bra lösning på kylaren, det kommer ju ändå inte synas.

Permalänk
Medlem

Det är gott när det är trångt.. glöm inte det

Visa signatur

Även i kaos kan man finna ordning

Permalänk
Medlem

Det sticker verkligen ut från mängden, inte speciellt "cleant" enligt mig.
Ser väldigt kladdigt och rörigt ut i chassit.

Billigt? Ja de ser så ut...

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Oj, intressant.
Jag ska nog ta och göra någon liknande lösning

Testat undervolta E7200'an något?
Kan sänka temperaturerna lite extra (gjorde mycket på min quad).

Min quad med. Går nuförtiden i rumstemp. (2400mhz med dropp till 1600mhz)

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Folk har blivit helt besatta av ha det mest ljudlösa systemet. Visst, om man har datorn i samma rum som man sover och har den på 24/7 kan jag förstå det. Men annars är det bara löligt hur folk kan vara så lättirriterade av lite fläktsurr.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Oj, intressant.
Jag ska nog ta och göra någon liknande lösning

Testat undervolta E7200'an något?
Kan sänka temperaturerna lite extra (gjorde mycket på min quad).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Min quad med. Går nuförtiden i rumstemp. (2400mhz med dropp till 1600mhz)

Varför gör ni det? Min Quad är klockad till 3.33 ghz @ 1.36V och idlar just nu i 27°C. Loadar i runt 35-38. Min Kylare står i sign. Då går dessutom fläkten bara i 5V. Drar jag upp fläkten så idlar prollen ibland runt rumstemperaturen. Chassitemperaturen brukar oftast vara betydligt högre än min CPU-temp.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K9_SWE
Ingen risk att Processorkylningen Inte bryter av Moderkortet ? ser väldig massiv ut iallfall haha

nä, det är ingen fara.. kylaren har större delen av tyngden vid basen så det bryter inte så mycket som det ser ut..
men vickar man på den så följer så klart moderkortet med, ett tecken på att pushpinsen faktiskt fungerar riktigt bra..
alla brukar ju klaga på att dom sitter så dåligt men det gör dom inte i min dator iaf..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De är ju nästan så att kylarna hjälper varandra ju... iaf gaffet och ramen. eller?

mja, det är nog snarare så att GPU'n värmer upp allt annat
fast jag märkte visserligen ingen ökning av cpu-tempen när jag installerade grafikkortet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Oj, intressant.
Jag ska nog ta och göra någon liknande lösning

Testat undervolta E7200'an något?
Kan sänka temperaturerna lite extra (gjorde mycket på min quad).

gör det vill man att den ska sitta riktigt stenhårt måste man bygga ett eget "fästjärn" oxå för det man får med böjer sig.. men jag tyckte att den sitter ganska lagom hårt ändå.. går att röra på men det sitter tight utan att krossa nordbryggan..

nepp, det har jag inte testat.. har nyss fått hyfsad ordning på det nyinstallerade windowset och har inte hunnit pilla med nånting förutom det..
står på 1,13V (helt orörda inställningar)..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Det sticker verkligen ut från mängden, inte speciellt "cleant" enligt mig.
Ser väldigt kladdigt och rörigt ut i chassit.

Billigt? Ja de ser så ut...

jo, det har du rätt i.. men det blir bättre när jag får råd med det riktiga chassit.. det här är ju bara en nödlösning än så länge..

jepp, det var billigt.. men prisvärt.. trots att jag jobbar och sliter tjänar jag knappt mer än vad skolfolket gör
dessutom ska man ha mat, betala hyra osv. så det blir inte många kronor över
försöker ta det 1 steg i taget och utveckla skiten vidare lite.. på önskelistan står Lian Li PC-A71B som sagt och även Corsair HX520 (för dom modulära kablarnas skull) och nya hårddiskar behövs oxå..
"behöver" en SSD som systemdisk och en F1'a till allt skräp man tvunget ska ha liggandes..
i Lian Li-chassit kommer jag få plats med hårddiskarna i botten och slipper ha den fula burken + att man kan gömma kablarna osv..
extremt mycket bättre ventilation oxå..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Folk har blivit helt besatta av ha det mest ljudlösa systemet. Visst, om man har datorn i samma rum som man sover och har den på 24/7 kan jag förstå det. Men annars är det bara löligt hur folk kan vara så lättirriterade av lite fläktsurr.

man sitter ju bredvid datorn några timmar om dagen och då blir det väldigt jobbigt med det eviga surrandet.. jag är även extra känslig mot surr jämfört med alla andra.. blir kraftigt störd..

alla har ju något mål med sin dator.. vissa vill ha den snabbaste datorn, andra den bäst kylda dator, mest ljusstarka datorn, osv. osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Varför gör ni det? Min Quad är klockad till 3.33 ghz @ 1.36V och idlar just nu i 27°C. Loadar i runt 35-38. Min Kylare står i sign. Då går dessutom fläkten bara i 5V. Drar jag upp fläkten så idlar prollen ibland runt rumstemperaturen. Chassitemperaturen brukar oftast vara betydligt högre än min CPU-temp.

inte för att vara elak men jag tror inte att dom temperna stämmer
cpu-tempen kan (med luftkylning) aldrig bli lägre än chassitempen..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
inte för att vara elak men jag tror inte att dom temperna stämmer
cpu-tempen kan (med luftkylning) aldrig bli lägre än chassitempen..

Det är de uppgifterna jag får i BIOS vilket är det som jag litar på mest när det gäller temps. Anledningen till att den går så kallt kan mycket väl vara att jag råkade spruta på ungefär 6 gånger så mycket kylpasta som skall användas (har sänkt tempen för vissa med rätt mycket) och sedan att mitt provisoriska grafikkort är passivt kylt vilket resulterar i högre chassitemp.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det är de uppgifterna jag får i BIOS vilket är det som jag litar på mest när det gäller temps. Anledningen till att den går så kallt kan mycket väl vara att jag råkade spruta på ungefär 6 gånger så mycket kylpasta som skall användas (har sänkt tempen för vissa med rätt mycket) och sedan att mitt provisoriska grafikkort är passivt kylt vilket resulterar i högre chassitemp.

Man kan aldrig lita på det som står i bios eller andra program heller för den delen till 100%. Mät med ett kalibrerat instrument, så tror iaf jag att du kommer upptäcka att den går lite varmare än så.

Min Q6600@3.0GHz idlar på 32-34 grader i ett rum på 20-21 grader. Det är mer normalt.

Skulle det verkligen vara så att du mäter de temperaturerna du säger, så är det bara att gratulera, du har fått tag i ett grymt ex, bara att klocka vidare!

Sen tycker jag det är lustigt att om man smetar på mer kylpasta än vad man ska, så får man en bättre kyld processor? Är inte rätt mängd kylpasta den mängden som ger en optimal kylning?

/J

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JugsteR
Man kan aldrig lita på det som står i bios eller andra program heller för den delen till 100%. Mät med ett kalibrerat instrument, så tror iaf jag att du kommer upptäcka att den går lite varmare än så.

Min Q6600@3.0GHz idlar på 32-34 grader i ett rum på 20-21 grader. Det är mer normalt.

Skulle det verkligen vara så att du mäter de temperaturerna du säger, så är det bara att gratulera, du har fått tag i ett grymt ex, bara att klocka vidare!

Sen tycker jag det är lustigt att om man smetar på mer kylpasta än vad man ska, så får man en bättre kyld processor? Är inte rätt mängd kylpasta den mängden som ger en optimal kylning?

/J

Kollade Speedfan också. Där stog det också 29 grader ungefär, vilket det också står i Asus Probe och Asus AI Suite (fast de hämtar information direkt från bios har jag för mig). Angående kylpasta så var det första bygget och kylpastan var väldigt trög så jag råkade spruta på väääääldigt mycket. Jag tror att ju mer kylpasta man använder desto mer värme leder det bort men å andra sidan kan resultatet bli att cpu-kylaren kan glida lite.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

det som låter mest nu är faktiskt det elektriska vinandet/surrandet från komponenterna i nätagget..
men när man lägger manualen till moderkortet på ett lämpligt sätt så blockeras detta ljud så att det aldrig når ens öron

får skaffa en sådan här sen..
http://www.webhallen.com/prod.php?id=53373

nu när man inte hör detta ljud är det ADDA'n @ 7V i nätagget som hörs mest..
inte mycket att göra något åt tyvärr.. nätagget är ju tyvärr i desperat behov av aktiv kylning..
visserligen är nätagget mycket kallare nu när det inte sitter en P4 under det och värmer så man kanske kan reducera luftflödet ytterligare ändå.. hmm..
agget är ett Seasonic SS-500HT och har inte tempreglerad fläktstyrning..

för övrigt känns det som att mina hårddiskar är hopplöst långsamma och slöar ner allting..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Tog en bild på mitt system idag, tycker själv att det är ganska cleant:

Hade varit perfekt om den tredje sata-kabeln också varit med vinklad kontakt och 10cm längre men nu når den inte upp till översta disken så får dra den rakt över hela kortet istället. Inte perfekt men helt okej ändå.

PCI-E kablaget ser kanske lite trist ut, det är dubbla sladdar framdragna nu i väntan på nytt grafikkort.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Varför gör ni det? Min Quad är klockad till 3.33 ghz @ 1.36V och idlar just nu i 27°C. Loadar i runt 35-38. Min Kylare står i sign. Då går dessutom fläkten bara i 5V. Drar jag upp fläkten så idlar prollen ibland runt rumstemperaturen. Chassitemperaturen brukar oftast vara betydligt högre än min CPU-temp.

Hm, väldigt bra temps, om dom stämmer...
Själv sitter jag med en Freezer7'a som jag kör passivt, så den var redan innan i underkant för att kunna kyla den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kollade Speedfan också. Där stog det också 29 grader ungefär, vilket det också står i Asus Probe och Asus AI Suite (fast de hämtar information direkt från bios har jag för mig). Angående kylpasta så var det första bygget och kylpastan var väldigt trög så jag råkade spruta på väääääldigt mycket. Jag tror att ju mer kylpasta man använder desto mer värme leder det bort men å andra sidan kan resultatet bli att cpu-kylaren kan glida lite.

Stämmer tyvärr inte, har man för mycket kylpasta försämrar det kylförmågan ganska rejält, hur hade du tänkt dig att den skulle glida omkring? Den sitter fast i fyra hörn... och som sagt, hur skulle cpu tempen kunna bli lägre än resten av chassit? Eller har du en airduckt eller något så insuget till cpu kylaren är utanför chassit?

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk

2 x 250gb Seagate Barracuda är på väg att bli 1 x 1TB Samsung Spinpoint F1..

håller på att kopiera över allting från den ena barracudan..
"Acronis True Image Home 2009" klarade att klona C: med operativsystem och allting med bravur så jag slapp installera om allting på nytt..
slapp flera veckors arbete med andra ord

dom gamla hd'sarna ska användas för backuper och liknande..

Spinpoint's sägs ju vara tystare än Barracudor men det vette fan.. tycker nästan att dom gamla hd'sarna är tystare..
F1'an har visserligen ett dovare ljud som säkerligen inte är lika störande men ändå.. låter faktiskt mer likt en fläkt än en hd..
men skit samma, det blir knäpptyst när jag stänger igen locket ändå

edit: den nya hd'n är kall som fan och håller bara 2 grader över rumstemp.. undrar om det stämmer.. hmm..
dom gamla låg 15 grader över..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk

hmmm

Visa signatur

CITERA!!!!!