Månadens mellanklassdator augusti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
Det är 2 saker jag reagerar på.

1. Gud vad lik denna konfigurationen varit de senaste åren. Min dator jag köpte för 1-2 år sedan är nästan exakt samma saker fast en modell tidigare.
E6400 propp, samma ramminne, halva storleken på hd, samma nätagg, samma chassi, typ samma dvdläsare...det enda som egentligen skiljer sig är faktiskt att då gällde 9600xt grafikkortet som mellanregent, i övrigt är det samma komponenter..lite märkligt ändå.

Det andra är att ingen annan verkar undra varför ni valde den kylaren istället för ultra extreme 120? Nyfiken på ett svar då ett stundande datorinköp ligger för framtiden.

Garanterat för att hålla kostnaderna nere, en TRUE + fläkt går lätt på 500-600kr. Och skillnaden blir minimal för majoriteten av användarna.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore intresant med en artikel/guide som beskriver själva monteringen och installationen av någon av månadens dator. Om guiden även beskriver lite om vad man bör tänka på när datorn är monterad (installation av OS, uppdatering av drivrutiner, justering av BIOS) vore det ett plus.
IOF finns nog denna kunskap hos många medlemmar men senast jag byggde en dator var för 10 år sedan och då var det inte så mycket tal om att byta kylare på grafikkort m.m..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
för att dom flesta inbyggda ljudkort presterar alldeles utmärkt för de flesta?

För allt utom kommunikation i spel ja! Dessutom dåligt stöd för EAX på inbyggda kort.
Lycka till med att få TS och VOIP fungerande samtidigt på inbyggt ljudkort.

Har haft 4 olika moderbord med inbyggda ljudkort (realtek/soundmax) som inte velat fungera, speciellt i BF2.

Bra datorpaket annars, inget överdrivet utan allt matchat med pris/prestanda som mål. Se och lär att man inte behöver överdriva frekvens på minnen, 800MHz:are räcker ju gott till 400MHz fsb.

För att öka prestandan på OS lite kan man lägga till ännu en disk med swapfilen på eller välja två st. mindre.
Spinpointen är ju så snabb att den gamla 150GB raptorn blir onödig i en gamerdator.

Permalänk

en snabb fråga bara, har försökt söka men inte hittat något..

Vad betyder de gröna resp röda staplarna i diagrammen i testerna?

Permalänk
Avstängd

jag har haft 2 st moderkort på senaste tiden ett realtek ljudkort i det andra hade soundmax, båda två när du ändrade i equalizer så blev det ett blubb efter när någon har pratat i filmer som exempel, som var väldigt irriterande, så jag tog mitt gamla creative sound blaster audigy 2, funkade mycket mycket bättre.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_zhe
en snabb fråga bara, har försökt söka men inte hittat något..

Vad betyder de gröna resp röda staplarna i diagrammen i testerna?

Jag misstänker att det är för att jämföra ATI resp. Nvidia

Permalänk
Avstängd

Röda = ATi
Gröna = Nvidia

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
1 TB är väll lite overkill med utrymme.
Majoriteten av dom jag känner sitter på >400 GB o klarar sig fint.

med en TB kan de backa upp sina filer... pluss att de har mer plats för porr

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
med en TB kan de backa upp sina filer... pluss att de har mer plats för porr

Tror nog att de flesta lagrar något annat än bara P-ordet.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hellre sett ett Antec Three Hundred chassi. Verkar som det är lite populärare för tillfället.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Klaga inte på små saker som ni skulle sett annorlunda ,omöjligt att göra en dator som passar alla perfekt
Tex skulle jag aldrig valt 1tb utrymme o lagt ner lite mer på graffekortet.

Bra grund struktur för alla som funderar på ny dator!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker si, och jag tycker så...

Om ni inte gillar de delar de valt, variera själva när ni bygger!!

I helhet är det bra prestanda för helt okej peng, inga top-saker, men heller inga flopp... Chassit fungerar för de allra flesta, och likaså nätagget och hårddisken, det är inga stora skillnader i pris vi talar om!

Helt enkelt ett bra hop-plock

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Jag hade nog hellre sett ett Antec Three Hundred chassi. Verkar som det är lite populärare för tillfället.

Jag hade precis samma tanke, ett Antec THREE HUNDRED chassi kan man få för ca 400:-. Då finns det 600:- som man kan skjuta över på graffekortet och köpa ett ATI 4870 istället.. Det skulle göra bra mycke på spelprestanda för gejmers!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Åh, jag är så trött på det chassit. Något annat kan ni väl dra till med för omväxling?

Chassit äger ju. Varför ta nått säme? ;P

Permalänk
Medlem

Nice, ganska liknande system som jag nyss beställde. Dock hade jag ett p5q-pro istället för p5q-e!

Tror ni att man hittar några betydande allmänna skillnader eller skillnader i överklockningsresultaten mellan dessa två moderkort?

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Nice, ganska liknande system som jag nyss beställde. Dock hade jag ett p5q-pro istället för p5q-e!

Tror ni att man hittar några betydande allmänna skillnader eller skillnader i överklockningsresultaten mellan dessa två moderkort?

Nästan som jag då då.. Skiljer på nätaggregatet och moderkortet. Annars exakt samma.. Konstigt inte sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
varför?

imo ganska bra balans mellan vad man får och pris iaf..

Alla har olika behov.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loranga
Jag tycker att det vore intresant med en artikel/guide som beskriver själva monteringen och installationen av någon av månadens dator. Om guiden även beskriver lite om vad man bör tänka på när datorn är monterad (installation av OS, uppdatering av drivrutiner, justering av BIOS) vore det ett plus.
IOF finns nog denna kunskap hos många medlemmar men senast jag byggde en dator var för 10 år sedan och då var det inte så mycket tal om att byta kylare på grafikkort m.m..

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Permalänk
Medlem

Bra val!
Hade nog tagit annan disk, tex 2st WD6400AAKS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det blir lite mer exotiska delar i prestandadatorn.

Jag gissar på ett Cooler Master Cosmos, möjligtvis ett cosmos S.

Permalänk
Medlem

När jag får pengarna jag väntar på ska jag köpa ett liknande system som det här ;).

Men jag byter nog ut procesor kylaren och kanske chassit.

Men mycket trevligt läsning, bra att ni har kommit på den här ideén

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Jag hade precis samma tanke, ett Antec THREE HUNDRED chassi kan man få för ca 400:-. Då finns det 600:- som man kan skjuta över på graffekortet och köpa ett ATI 4870 istället.. Det skulle göra bra mycke på spelprestanda för gejmers!

Så är min dator precis nu, i hallen Har inte fått mina Ra-minnen än

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Har i princip nästan bestämt mig för att beställa ungefär detta men har en fråga angående cpukylaren. Hur kass är den som följer med idag? Låter den som ett jetflyg i jämförelse med en "bra"? Om man inte ska klocka nånting alls, kan man då köra med standardkylaren utan ljudnivåskillnad? Jagar alla kronor jag kan

Permalänk
Hedersmedlem

Helt ok men jag har 2 frågor:

1 varför inet köra på E8500 i stället som bara kostar ca 200kr mer

2 varför inte gå direkt på ett 4870 skillanden i pengar blir ca 800kr och om man desutom tillhör dem som inte vill ha stockkylaren till 4850kortet (vilket troligtvis är många) så krymper skillnaden till ca 5-600kr, beroende på om man ska köpa till en Accelero S1 eller om man ska köpa ett av 4850korten utan stockkylare.

Om man räknar på allt detta på prisjakt så kommer man fram till ett lägsta pris på lite drygt 9k ink moms

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=&e=&p=167319,306280,223...

Hos datorbutiken.com gick det hela på 9701kr ink moms detta är med E8500, 4870 samt en svart dvd tycker inte det blir snyggt med vit dvd i ett svart case

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=256-42725

Min sissta tanke är att om man nu redan från början har planer på att köra cf så tycker jag att man bör sattsa på X38/x48 chipset och inte P45. Så att man faktiskt får fullt 2x16 stöd. Ska man bara köra ett grafikkort är P45 klart mer modernt Det är iofs ingen jätte skillnad på cf prestandan mellan p45 och X48 men jag tyckte att man ändå borde ta up det.

lite tetser på chipset temat

http://www.tweaktown.com/articles/1472/1/intel_p45_vs_x48_cro...

http://www.legionhardware.com/document.php?id=761&p=0

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

Skulle inte vilja ha den där prollen, för många felberäkningar..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag förstår inte varför folk klagar på p182.... Det finns inget bättre chassie för pengarna, men något jag verkligen inte kan förstå är varför folk vill ha cooler master chassien, finns det något äckligare och plastigare ? Antec p182 är kvalitie rakt igenom! Stabilt, tyst och bra luftflöde och det finns plats för många hårddsikar, perfekt till allt förutom det mest extrema!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Skulle inte vilja ha den där prollen, för många felberäkningar..

???

eller menar du "visar fel idle-temperatur på kärnorna", om du inte visste det så har det ingenting med att beräkna rätt att göra. Irriterande, men inte av någon större vikt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fint system, bara en enda fråga, varför väljer man inte en Seagate Barracuda istället för en Samsung SpinPoint? Har förvisso ingen erfarenhet av Samsung så jag tänker inte uttala mig om dom är pålitliga eller inte.
Men Seagate har ju länge varit den ledande och "påliligaste?" HD-tillverkaren, sen har ju dessutom Barracuda serien fler billigare 1TB hdd än Samsung.
Ingen kritik, bara undrar...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Kommer ni med en högre variant på ett paket?

Permalänk
Medlem

Sonata III istället enbart för att kunna få ett 4870 grafikort och komma undan med samma/lägre slut pris känns som ett givet val.

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180