Verklighetscheck (och; Vad ska jag lära mig?)

Permalänk

Verklighetscheck (och; Vad ska jag lära mig?)

Hej!

Jag har en idé till ett online-community. Sajten ska, i stora drag och utan att avslöja något, låta användare registrera sig och få en personlig URL, (som på myspace eller dART) kunna göra en egen presentation (med html, och gärna hjälpmedel för folk som är okunniga inom området) och möjlighet att kunna skapa grupper andra användare kan gå med i. Jag har grundläggande kunskaper i HTML och jag kan använda Dreamweaver, men jag har ingen aning om hur jag ska utföra något av ovanstående. Därav har jag några frågor;

Förstår att jag måste lära mig något programspråk för detta, är det PHP jag ska använda mig av?

Vart kan jag vända mig för att få hjälp? (alltså, grundläggande genomgångar och senare mer avancerade tekniker)

Går det att uppskatta hur lång tid PHP (eller vad jag nu ska använda mig av) tar att lära sig? HTML tog mig bara några få timmar som trettonåring och jag har alltid haft lätt för att lära. Och en kanske ännu viktigare fråga, hur lång tid tar det att skriva en sida i PHP? Det här känns som ett ganska stort projekt och, även om jag har mycket tid på mina händer så har man ju en gräns på vad man klarar av. Kan det vara rimligt att klara av allt under, säg, ett halvårs tid vid sidan av skola?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

php är inte ett bra språk men det gör jobbet och det är väldokumenterat. java servlets är bra men hardcore. allt du behöver finns i PHPs online-manual, resten på google.

php innebär programmering och det tar runt 10-15 år att bli bra på detta. förhoppningsvis är sidan klar innan dess du kan nog börja göra något användbart efter några dagar.

community (som om vi inte hade nog av dem redan) är inte svårt, det är bara mycket. vad du klarar på ett halvår vågar jag inte sia om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mahogny
php är inte ett bra språk men det gör jobbet och det är väldokumenterat. java servlets är bra men hardcore. allt du behöver finns i PHPs online-manual, resten på google.

php innebär programmering och det tar runt 10-15 år att bli bra på detta. förhoppningsvis är sidan klar innan dess du kan nog börja göra något användbart efter några dagar.

community (som om vi inte hade nog av dem redan) är inte svårt, det är bara mycket. vad du klarar på ett halvår vågar jag inte sia om.

Inte bra ett bra språk? Om detta projekt går vägen kommer det bli väldigt många användare, så jag vill skriva det så bra som möjligt redan från början. Vad är det som gjort PHP till ett såpass brett språk förresten? Är det mer "användarvänligt" än andra språk? Du/någon råkar inte veta vad t.ex. Myspace använder för användarnas sidor? Finns det en bra officiell manual? Det var ganska ovanligt!

10-15 år? För ett enda språk? Jag har spånat en del i programmering men jag kunde då inte ana att det kunde ta så lång tid. Men hur menar du, tror du verkligen man kan börja så tidigt som efter bara några dagar om det skulle ta såpass lång tid att bli "bra"?

Vad jag har i tankarna är inte ett helt vanligt community. Även om det kommer innehålla samma funktioner som klassiska communityn kommer det vara ett helt annat utförande och med ett helt annat syfte.

Tack för svaren och tack på förhand ännu en gång!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mahogny
php innebär programmering och det tar runt 10-15 år att bli bra på detta.

Så eftersom php bara har funnits i 13 år så är det först nu det börjar komma fram folk som är bra på det?

Jag är inte på nåt sätt duktig på php, men jag anser att du kan komma ganska långt på ett halvår.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Ett problem med PHP är att det finns så otroligt många funktioner (både nödvändiga och onödiga) och som nybörjare kommer man istället sitta och koda sina egna fullösningar bara för att man inte lyckades hitta funktionen som gör det man var ute efter.

Det krävs nästan att man först kodar allt och när man är klar med hela sidan så börjar man om från början men har då lärt sig mycket på vägen och kan göra det bättre

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Ett problem med PHP är att det finns så otroligt många funktioner (både nödvändiga och onödiga) och som nybörjare kommer man istället sitta och koda sina egna fullösningar bara för att man inte lyckades hitta funktionen som gör det man var ute efter.

Det krävs nästan att man först kodar allt och när man är klar med hela sidan så börjar man om från början men har då lärt sig mycket på vägen och kan göra det bättre

Låter som om detta nästan kommer kräva mer förberedelsearbeten än faktiskt arbete. Är det inte en bra sak att skriva egna lösningar? Jag har fått för mig att färdigskriven kod ofta innehåller totalt onödiga funktioner och stycken som bara är ivägen? Det är antagligen en väldigt svår fråga för er att svara på, men, förutsatt att jag hittar rätt funktion, skulle det vara att föredra över att skriva det själv?

Ja, det är så jag brukar arbeta, även om det redan är något jag redan kan. Det finns alltid saker man kan göra bättre.

Permalänk
Medlem

Börja köra php och se vart du hamnar. Du kanske upptäcker att programering inte alls är din grej. Men php är väl ganska bra för nybörjare då det är ganska förlåtande i sin utformning (imo). Kom ihåg att man måste börja nånstans.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
Börja köra php och se vart du hamnar. Du kanske upptäcker att programering inte alls är din grej. Men php är väl ganska bra för nybörjare då det är ganska förlåtande i sin utformning (imo). Kom ihåg att man måste börja nånstans.

Skulle det vara att föredra något annat språk än PHP för just sidan? Det ska ju vara ett bra nybörjarspråk, men lämpar det sig för ett sådant projekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kasperrro
Skulle det vara att föredra något annat språk än PHP för just sidan? Det ska ju vara ett bra nybörjarspråk, men lämpar det sig för ett sådant projekt?

Jadå, PHP och MySQL är precis det du är ute efter. Lätt och logisk struktur, samt så pass avancerat att i stort sätt inget är omöjligt vad gäller webbprogrammering. PHP är så pass stort att man själv bestämmer hur avancerat man vill koda, det finns nog ingen som känner till alla lösningar och funktioner i språket. 10-15 år är nog lite att ta i, möjligen den tid det tar för de extremt trögtänkta. Jag skulle säga att du är väldigt bra om du håller på med det vid sidan om i kanske 5 år. Det underlättar förstås om man programmerat ett snarlikt språk tidigare (såsom JavaScript - det gjorde jag), men som sagt så är PHP väldigt enkelt att lära sig.

Permalänk

5 år känns lite väl långt, hade hoppats kunna få upp sidan till ett någorlunda färdigt skick inom 1 år.. Gärna mindre. Jag kan alltså inte räkna med att hinna? Jag har många timmar att undvara.

Det är väl bara att sätta sig och knappra och låta det växa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

5 år känns lite väl långt, hade hoppats kunna få upp sidan till ett någorlunda färdigt skick inom 1 år.. Gärna mindre. Jag kan alltså inte räkna med att hinna? Jag har många timmar att undvara.

De flesta som till exempel på universitetet börjar läsa någon programmeringskurs utan att ha tidigare erfarenhet av programmering brukar kunna skriva hyfsat avancerade program efter ett par veckor, det viktiga är att man lägger lite tid på det. Är du villig att göra detta borde du förmodligen kunna skapa din sida inom ett år, även om man kanske inte kan räkna med att bemästra alla delsystem utan vidare studier.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Låter som om detta nästan kommer kräva mer förberedelsearbeten än faktiskt arbete. Är det inte en bra sak att skriva egna lösningar? Jag har fått för mig att färdigskriven kod ofta innehåller totalt onödiga funktioner och stycken som bara är ivägen? Det är antagligen en väldigt svår fråga för er att svara på, men, förutsatt att jag hittar rätt funktion, skulle det vara att föredra över att skriva det själv?

Att man som total nybörjare skulle skriva egna funktioner som är bättre/snabbare än dom inbyggda som massor av personer har varit med att utveckla är väl kanske inte så stor chans

Det jag tänker på är exempelvis funktioner för sortering av arrayer som jag tycker verkar vara populärt att skriva egna istället för att använda dom inbyggda.

PHP har även mycket trevliga funktioner för stränghantering och -modifiering så man slipper uppfinna hjulet på nytt när man håller på med strängar.

Ett problem jag ser med det hela är att det inte räcker med att kunna PHP för att skapa en sida, PHP används bara för att generera XHTML eller liknande så du måste egentligen kunna det bra först. Vill man komma igång snabbt är det väl nästan att rekommendera att använda ett helt framework som man kan skapa hela sin applikation i utan att behöva gå ända ner till grunden.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_application_framewor...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De flesta som till exempel på universitetet börjar läsa någon programmeringskurs utan att ha tidigare erfarenhet av programmering brukar kunna skriva hyfsat avancerade program efter ett par veckor, det viktiga är att man lägger lite tid på det. Är du villig att göra detta borde du förmodligen kunna skapa din sida inom ett år, även om man kanske inte kan räkna med att bemästra alla delsystem utan vidare studier.

Hyffsat avancerade? Kanske. Bra gjorda? Knappast. De flesta som kommer rakt från universitet (iaf enligt mina egna erfarenheter) är inte folk som jag skulle vilja att dom själva designade och implementerade ett såpass stort system som ett community.
Jag har svårt att tro att man kan gå från att inte kunna programmera alls till att vara en kompetent programmerare på under 5 år, särskilt utan någon utbildning. Det beror ju såklart på vad man menar med kompetent, men ett community rör på ganska mycket. Databasdesign, säkerhet, datastrukturer, algoritmer, objektoritentering (kanske).

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.