Köpråd, bärbar dator för 6-7 000 kr?

Permalänk
Medlem

Köpråd, bärbar dator för 6-7 000 kr?

Jag behöver hjälp med köpråd på en bärbar dator. Datorn ska användas främst still mail, surfning, ordbehandling, excel, lite enklare bildredigering, typ. Har ni något prisvärt och bra förslag på en bärbar dator, ca pris 6-7000 kr?

Permalänk
Medlem

Gå in på Dell och konfigurera upp en Vostro, finns under "Små och medelstora företag", bara att ange "Privatkund" så är det inga problem att få köpa...

Har själv en beställning på en Vostro 1310 som kommer nästa vecka:

Core 2 Duo T5670
2 GB minne
160 GB hårddisk
Geforce 8400M GS
6-cells batteri

för 6140 kr, inkl. frakt... Så där finns möjligheter samt tre olika skärmstorlekar!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hm, jag hittar inte datorn du nämner på Dells hemsida: http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/vost...

Det låter inte så illa iofs. Någon som har något annat bra tips som är värt att kolla upp också?

Permalänk
Medlem

Du får konfigurera själv! Tryck på 1310, ta "Välj", då får du upp ett antal modeller som Dell plockat ihop, ta den av dem som är närmast den konfig du vill ha, välj "Konfigurera" och lägg till det som du vill ha utöver grunden...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Du får konfigurera själv! Tryck på 1310, ta "Välj", då får du upp ett antal modeller som Dell plockat ihop, ta den av dem som är närmast den konfig du vill ha, välj "Konfigurera" och lägg till det som du vill ha utöver grunden...

Aha, på det viset. Då ska jag göra ett nytt försök.

Varför föreslår du just Dell, vad gör den datorn så lämplig egentligen? Varför uppgraderade du grafikkortet, ska du använda datorn som speldator eller vad då?

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på vad du vill ha för grejer i den och hur stor, men just på 13"-fronten är den helt oslagen vad det gäller pris och vad man får i den... Och Dell har tämligen bra konfigurationsmöjligheter... Men ska du ha 15,4" som är mer vanligt kan det finnas bättre val...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Allt beror ju på vad du vill ha för grejer i den och hur stor, men just på 13"-fronten är den helt oslagen vad det gäller pris och vad man får i den... Och Dell har tämligen bra konfigurationsmöjligheter... Men ska du ha 15,4" som är mer vanligt kan det finnas bättre val...

Jo, är inte 15" lite lite idag? Jag undrar om man inte ska satsa på en större skärm ändå?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska göra med den, hade du tänkt ha den som primär dator och inte släpa runt den är 15-17" ett tämligen bra val, om du hade tänkt ha den till skolan, på tåg, buss etc, helt enkelt bära den med dig, tycker jag att 13" är helt vanligt... Försök precisera dina behov lite mer, samt vart du ska ha den...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hm, ja, de tär inte jag som ska ha den egentligen, utan en förening. Datorn ska användas både som en extra arbetsdator, men också att ha med sig på resor, olika besök mm. Jag tror det är bäst att ta det säkra före det osäkra och satsa på en 17" ändå.

Fast frågan är ju vilken dator man ska köpa då? Fortfarande Dell?

Permalänk
Medlem

Ska ni släpa runt den på resor vill ni inte ha 17", 15,4" är acceptabelt, men 17" släpar man inte runt på frivilligt, i vilket fall inte jag...

Men du kan alltid söka på www.prisjakt.se och kryssa för de alternativ som du vill ha...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

var exakt anger man att man är privatkund när man är inne under "Små och medelstora företag" choffe?

Visa signatur

www.gustafssonwebb.se - blogg med tips och tricks för att lyckas med din hemsida på webben.

Permalänk
Medlem

När du är framme i kundvagnen och ska beställa så fyller du bara i "Privatkund" under företagsnamn

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Har letat i 3 timmar! Hittar inte Choffe, lägg upp screenshot snälla

Visa signatur

www.gustafssonwebb.se - blogg med tips och tricks för att lyckas med din hemsida på webben.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det är efter kundvagnen vid närmare eftertanke, och då måste du registrera dig som kund hos Dell... Det är iofs inte svårt att göra... Testa det och gå vidare sen...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Jag har registrerat mig som kund och jag har kommit till sidan där man ska skriva in leveransadress och företagsnamn. Där står det "Fylls ENBART i om du är företagskund." men när jag lämnar den tom och trycker på vidare kommer det upp att jag måste fylla i alla fälten och jag ser inget spår av att man kan fylla i att man är privatkund!

Visa signatur

www.gustafssonwebb.se - blogg med tips och tricks för att lyckas med din hemsida på webben.

Permalänk
Medlem

Haha, men jag sa ju att du skulle fylla i "Privatkund" under Företagsnamn, då har du ju hittat det snälla lilla du...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Aha så i textrutan ska jag skriva Privatkund?

att något enkelt kan vara så svårt....

Visa signatur

www.gustafssonwebb.se - blogg med tips och tricks för att lyckas med din hemsida på webben.

Permalänk
Medlem

Exakt... Haha, äsch, min förklaring lämnade nog en del att önska! Menmen, problemet löst

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänkte också lägga en beställning : ). Någon som vet om det finns någon rabatt man kan använda?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte, i och med att det egentligen är företagsdatorer gäller inte konsumentrabatterna...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Aiit =). Aja, ingenting att hänga läpp för egentligen, 5800:- är inte mycket pengar för datorn ändå...

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Antar att du sett att priserna stårskrivna utan moms bara, så att du inte får någon otrevlig överraskning...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hehe, ja givetvis. Men priserna visas ju med moms när man väl lagt in dem i varukorgen innan man ska till kassan? Så så stor risk för överraskning är det ju inte... ; )

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Nej, precis... Tänkte bara vara övertydlig...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Ska ni släpa runt den på resor vill ni inte ha 17", 15,4" är acceptabelt, men 17" släpar man inte runt på frivilligt, i vilket fall inte jag...

Men du kan alltid söka på www.prisjakt.se och kryssa för de alternativ som du vill ha...

Hm, men är inte 17" standard idag på bärbara, hur stora är dom skärmar man ser på bärbara var och varannan dag?

Permalänk
Medlem

15,4" är det vanligaste...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jaha, är det Dell som gäller eller? Det verkar inte komma så många andra förslag?

Permalänk
Medlem

17" är STORT, inge kul att släpa runt på! 15,4" funkar om man mest ska ha den hemma stationärt och på sin höjd släpa runt den i lägenheten. Har själv en 14,1" och tycker den är klumpig som satan

Permalänk
Medlem

Ok, jag satsar nog på 15" då.

Vad säger ni om Lenovo då? Istället för Dells egenkonfigurerade? Lenovo fick bra i IDGs test.
Jag har hört att Dells bärbara datorer har dåligt batteri, hur är det med den saken?

http://www.idg.se/2.1085/1.177702